با وجود اینکه انتظارات تورمی در ایران پس از تغییر دولت آمریکا در حال کاهش است بانک مرکزی با سیاست گذاری غلط خود اجازه کاهش قیمت ارز را نمی دهد، چراکه قیمت دلار در صرافی به ۲۲۸۰۰ تومان هم رسید، اما در سنا قیمت دلار ۲۴ هزار تومان تعیین شده و این سیگنالی به بازارهای دلالی است.

به گزارش مرور نیوز، پس از اینکه انتخابات آمریکا به نفع جوبایدن به پایان رسید بسیاری از مردم و کارشناسان انتظار سقوط قیمت ارز در بازار داشتند، چراکه قیمت ارز در ایران به صورت روانی بالا رفته بود و از طرف دیگر از این به بعد خبری از فشار حداکثری دولت ترامپ نیست و احتمالا بخشی از تحریم های غیرهسته ای ایران حذف  یا  کاهش پیدا می کنند، به همین دلیل در آینده درآمد نفتی ایران هم بیشتر می شود، با این حال بانک مرکزی هنوز قیمت ارز در سامانه نیما را چندان پایین نیاورده است و این یک سیگنال به دلال های ارزی است، به طوری که می بینیم روز شنبه قیمت دلار در صرافی ملی ۲۴۵۰۰ تومان و در سامانه نیما ۲۶ هزار تومان بود و همین مساله باعث شده بود تا در معاملات فردایی دلار را تا مرز ۲۶ هزار تومان معامله کنند و یکشنبه صرافی ملی قیمت دلار را به ۲۲۸۰۰ تومان کاهش داده، اما دلار سنا همچنان ۲۴۳۰۰ تومان است، به همین دلیل در معاملات فردایی دلار با قیمت ۲۴۳۰۰ تومان به بالا معامله می شود و این نشان دهنده سیاست های غلط بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز است.

* قیمت ارز باید به زیر ۲۰ هزار تومان برسد

رئیس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که بانک مرکزی مستقل از تحولات سیاسی و براساس سیاست های موجود و به دور از هیجانات در بازار ارز به نرخ گذاری می پردازد. حالا سوال این است که وقتی قیمت دلار سنا که نرخ رسمی دلار در کشور است بالاتر از قیمت بازار تعیین می شود چه معنایی برای دلال ها دارد؟

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه بعد از انتخابات آمریکا انتظارات تورمی در ایران از بین رفته است، گفت: به طور قطع رئیس جمهوری دموکرات آمریکا تحریم های علیه ایران را تعدیل می کند و ممکن است تنها روی تحریم های هسته ای متمرکز شود، بنابراین انتظار بازار به سمت کاهش فشارهای اقتصادی سوق پیدا کرده است، به همین دلیل باید قیمت ارز در کشور به زیر ۲۰ هزار تومان برسد.

آلبرت بغوزیان با بیان اینکه پس از پیروزی جوبایدن در انتخابات آمریکا صرافی ملی قیمت ارز را ۲۴۵۰۰ تومان تعیین کرد، در حالی که هفته قبل از آن قیمتی بالاتر از ۲۸ هزار تومان بود، توضیح داد: وقتی بانک مرکزی قیمت ارز را پس از انتخابات آمریکا به یکباره کاهش می دهد نشان دهنده این است که قیمت ارز در بازار واقعی نبوده است و از طرف دیگر چرا بانک مرکزی قیمتی را تعیین می کند که پیش از این در بازار آزاد با آن نرخ دلار معامله می شده است، اگر بانک مرکزی ایران قیمت ارز را براساس نرخ دلار دلالی تعیین کند باید برای آن افسوس خورد.

* تاثیر نرخ ارز نیمایی بر اقتصاد

تاثیر نرخ ارز نیمایی برای محصولات صادراتی شرکت های تولیدی مشخص است و بدهی ها و دارایی های ارزی شرکت ها هم با توجه به نرخ ارز تسعیر اعلام شده ( بالا رفتن این نرخ تحت تاثیر افزایش نرخ ارز  است ) از نوسانات ارزی تاثیر می پذیرد که با توجه به میانگین و برآورد ها فروش شرکت ها و همچنین با توجه به نرخ دلار نیمایی نرخ آن به محدوده ۱۸۵۰۰ تومان تا ۱۹۵۰۰ تومان برای کل سال ۱۳۹۹ می رسد، به همین دلیل قیمت ارز در سامانه نیما می تواند به این نرخ کاهش پیدا کند.

انتظارات تورمی حاصل از نرخ ارز نباید به سمت دلار بازار آزاد برود، زیرا با توجه به سناریوی احتمالی تثبیت شدن نرخ ارز در محدوده ۲۰۰۰۰ تومان کاهش انتظارات باعث کاهش احتمال رشد التهابی و جهشی نرخ ارز می شود و زمینه ثبات در تولیدات و فروش شرکت ها به وجود می آورد.

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه در حال حاضر شوک انتخاب جوبایدن به اقتصاد کشور وارد شده است، گفت: در حال حاضر روند بازار ارز نزولی است و این در نتیجه کاهش انتظارات تورمی است که مردم پیش بینی کرده اند با کاهش فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران قیمت ارز هم کاهش می یابد و این روند تا مدتی ادامه دارد.

جواد صلاحی با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران در شرایط کنونی با تغییر دولت ها در آمریکا حل نمی شود، افزود: در سال های اخیر انحصار و رانت در بازار ایران بیشتر شده است، چراکه واردات بسیاری از کالاها ممنوع شده و از طرف دیگر فروش کالایی همچون خودرو از طریق قرعه کشی انجام می شود که نوعی رانت است و سیاست گذاری ها هم به بدترین شکل ممکن انجام شده است، بنابراین تا زمانی که شایسته سالاری به ایران برنگردد و در سیاست گذاری هایی اقتصادی تغییر محسوسی ایجاد نشود روند اقتصادی ایران به همین منوال ادامه می یابد و همواره تحت تاثیر شوک های ارزی و ... قرار خواهد گرفت.

در یک سال اخیر همواره سیاست های ارزی بانک مرکزی مورد انتقاد نخبگان قرار داشته است و رئیس کل بانک مرکزی با دفاع از این سیاست ها آن را در راستای منافع ملی عنوان کرده، این در حالی است که تنها دستاوردی که برای کشور به همراه داشته تورم در کالاهای مصرفی مردم همچون مسکن، خودرو، لوازم خانگی و ... بوده است و در شرایط کنونی هم روند گذشته ادامه دارد و با وجود اینکه انتظارات تورمی در حال کاهش است بانک مرکزی با سیاست گذاری غلط خود اجازه کاهش قیمت ارز را نمی دهد.