در هفته‌ایی که گذشت تقریبا تمام نمادهای بازار سرمایه به حالت نقدشوندگی رسیده و یا نزدیک شده‌اند. هرچند فعالان بازار هنوز اطمینان لازم را پیدا نکرده اند و انتظار دارند در هفته پیش رو هم معاملات متعادل و مثبتی وجود داشته باشد تا نسبت به روند جذب سرمایه مطمئن تر شوند.

به گزارش مرور نیوز، بازار سرمایه طی معاملات هفته گذشته به یک آرامش نسبی دست یافت و شاهد معاملات روان‌تری بودیم و تقریبا تمام نمادهای بازار سرمایه به حالت نقدشوندگی رسیده و یا نزدیک شده‌اند. هرچند فعالان بازار انتظار دارند در هفته جاری هم معاملات متعادل و مثبتی داشته باشیم چرا که ترس کاذب بازگشایی شستا هم ریخت و دیگر تاثیر زیادی بر شاخص کل ندارد.

افزایش ارزش سهام عدالت

شاخص کل با افزایش های اخیر به عدد ۱.۳۴۵ میلیون واحد رسیده و شاخص کل هم وزن هم شرایط خوبی دارد و به ۳۸۱هزار واحد رسیده است. مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس در روز چهارشنبه که مثبت ترین روز بورس در هفته گذشته بود به رقم ۲۵۷،۵۵۳ میلیارد ریال رسید که ارزش معاملات خرد ۱۱،۶۵۴ میلیارد تومان بود و نسبت به روز قبل ۱.۵ درصد کاهش داشت و در معاملات ۱،۰۷۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم و شاخص کل بازار فرابورس با افزایش چند روز اخیر به ۱۶،۶۴۶ واحد رسیده است که نشانه تحرک شرکت های کوچک مقیاس است.

همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام ، ارزش سهام عدالت با رشد همراه بود و در مقایسه با روز گذشته، ۴.۱ درصد (۴۳۱هزار تومان) افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۹۱۲هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۵۵۲هزار تومان رسید.

چشم انداز بازار برای شرکت های صادراتی

در حال حاضر نرخ دلار هنوز سقوط خود را تجربه نکرده است و بسیاری از معاملات گروه های پتروشیمی و فلزات و حتی معادن مثبت دنبال می شود، شاید در ادامه تغییرات قیمت ارز روی معاملات شرکت های صادراتی تاثیر بگذارد، اما به نظر نمی رسد تغییرات خیلی زیاد باشد، زیرا در همین هفته بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود کنفرانسی با هدف جذب سرمایه گذاران اروپایی به بازارهای ایران در صورت لغو تحریم‌ها، ماه آینده برگزار می‌شود و این چشم انداز مثبتی برای شرکت های صادراتی خواهد بود که بتوانند بازارهای خود را توسعه دهند.

از نظر سیاست خارجی هم در هفته گذشته نامه ۷۵ قانونگذار آمریکایی به دولت ترامپ برای کاهش تحریم‌های ایران مورد توجه فعالان بازار بود و این چشم انداز را ترسیم می کند که حداقل فشار تحریم ها در دولت بعدی آمریکا ادامه دار نخواهد بود، هرچند در همین هفته دولت ترامپ شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان را تحریم کرد، اما از آنجایی که چیزی به پایان دولت ترامپ باقی نمانده عملا این تحریم ها خیلی نمی تواند روند معاملات بورس را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین شنیده ها حاکی از برقراری برخی ارتباطات بین ایران و تیم جدید آمریکا با هدف آزادسازی پول های بلوکه شده ایران و برگشت سریع آمریکا به برجام است و اگر این اتفاقات حقیقت داشته باشد می تواند سیگنال مثبتی برای معاملات متعادل بورس در هفته پیش رو باشد.

تصمیمات بازار داخلی

در بازار داخلی هم در هفته پیش علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است «تا یک ماه آینده تمامی بنادری که دارای کالاهای اساسی هستند ترخیص خواهند شد که تا پایان سال هیچ گونه نگرانی از بابت کالا نخواهیم داشت و از طرف دیگر تفاوت ارز دولتی و آزاد فساد زاست و دولت نیز در شرایط کنونی آماده حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.»  حال اگر تمام کالاهای اساسی موجود در گمرکات ترخیص یابد ممکن است روی معاملات برخی نمادهای غذایی و زراعی اثر بگذارد و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم به تبع می تواند اثر معکوس افزایش تورم در کالاهای اساسی را به همراه داشته باشد.

معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرده است که « در بودجه ۱۴۰۰ فروش نفت ۶۵۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است که قیمت هر بشکه ۴۰ دلار پیش بینی می‌شود.» این روند حکایت از این دارد که چشم انداز بازار پالایشی ها کاملا مبهم است و نمی توان متصور شد که قیمت نفت در شش ماه آینده قیمت ۵۰ دلار را ببینید و احتمالا در محدوده ای ۴۰ تا ۴۵ دلار در نوسان خواهد بود.

بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده هفته پیش بازار مثبتی را شاهد بودیم؛ از همان ابتدای کار با تقاضای خوب آغاز شد و تا آخر بازار نیز ادامه پیدا کرد و اگر شرایط اینگونه پیش برود بازار کم کم می‌تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را جلب کند و فاکتور ترس ذهنی سرمایه‌گذاران کمتر شود.  در واقع در هفته اخیر تقریبا تمام نمادهای بازار سرمایه به حالت نقدشوندگی رسیده و نزدیک شده‌اند. هرچند فعالان بازار هنوز اطمینان لازم را پیدا نکرده اند و انتظار دارند در هفته جاری هم معاملات متعادل و مثبتی وجود داشته باشد تا نسبت به روند جذب سرمایه مطمئن تر شوند.