مهدی یوسف خانی گفت: در حال حاضر با وجود اینکه قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است اما عملا در بازار هر کیلو گوشت مرغ را ۳۵ هزار تومان می فروشند، دلیل این موضوع هم گرانی نهادها و عدم عرضه کافی مرغ در بازار است.

به گزارش مرور نیوز، با توجه به اینکه دولت محدودیت های کرونایی را اعمال کرده و بسیاری از مردم بخشی از درآمد خود را از دست می دهند، گرانی برخی محصولات همچون گوشت مرغ می تواند به مشکلات کنونی جامعه دامن بزند و در صورتی که مایحتاج مردم تامین نشود به طور قطع محدودیت ها هم به خوبی اجرا نمی شود، زیرا مردم برای تامین نیاز خود مجبور هستند فعالیت خود را از سر بگیرند.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با اشاره به اینکه موج گرانی اخیر نهاده های دامی باعث شده میزان جوجه ریزی در مرغداری ها کاهش یابد، گفت: در حال حاضر با وجود اینکه قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ ۲۰ هزار ۵۰۰ تومان است اما عملا در بازار هر کیلو گوشت مرغ را ۳۵ هزار تومان می فروشند دلیل این موضوع گرانی نهاده‌ها و عدم عرضه کافی مرغ در بازار است.

مهدی یوسف خانی افزود: در چند ماه گذشته قیمت نهاده های دامی نه تنها به شدت افزایش یافته بود، بلکه در بازار نیز عرضه آن بسیار کاهش پیدا کرد و تنها در بازار سیاه میتوانستید این محصولات را، آن هم با قیمت های نجومی بیابید؛ این مساله نه تنها باعث گرانی قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ شد، بلکه در شرایط کنونی نیز موجب گردید -با وجود اینکه قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد- در بازار با قیمت های بالای ۳۵ هزار تومان معامله شود.

یوسف خانی با بیان اینکه هم اکنون نه تنها میزان نهاده های دامی در بازار کم است، بلکه قیمت آن هم به شدت بالا رفته افزود: بسیاری از مرغداری ها جوجه ریزی نکرده اند، زیرا برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و این روند در حال حاضر ۵۰ درصد عرضه مرغ را کاهش داده و در بازار کمبود گوشت مرغ محسوس است، آنهم در شرایطی که محدودیت های کرونایی میزان تقاضا برای گوشت مرغ را ۳۰ درصد کاهش داده است، به طور قطع اگر تقاضای واقعی در بازار وجود داشت در شرایط کنونی مشکلات بازار مرغ بیشتر بود.

وضعیت عرضه گوشت مرغ در بازار

او با اشاره به اینکه احتمالا از هفته بعد وضعیت عرضه گوشت مرغ در بازار بهتر خواهد شد، تصریح کرد: دولت یک ماه پیش قیمت مصوب گوشت مرغ را اعلام کرده است و به نظر نمی رسد به دنبال تغییر جدیدی در قیمت مصوب گوشت مرغ باشد، اما به طور قطع تغییر روند تامین نهاده های دامی برای رفع مشکل بازار ضروری است.

یوسف خانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صادرات گوشت مرغ نداریم، تصریح کرد: با این وضعیت تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار داخلی هم با کمبود مواجه هستیم و عملا امکان صادرات وجود ندارد و اما اگر این روند کاهش جوجه ریزی ادامه داشته باشد ممکن است در آینده به واردات گوشت مرغ هم نیاز داشته باشیم، زیرا در شرایط کنونی قیمت نهاده ها بسیار بالاست و عملا مرغدارها تمایلی به جوجه ریزی ندارند.

* مصرف گوشت مرغ کاهش یافته است 

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مصرف گوشت مرغ به دلیل تعطیلی رستوران ها و ... کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر حداقل ۳۰ درصد مصرف گوشت مرغ کاهش یافته است و بعد از اینکه شرایط کشور عادی شود این میزان مصرف جبران می شود در آن صورت میزان کمبود مرغ در بازار بیشتر احساس می شود.

یوسف خانی با تاکید بر اینکه محدودیت تامین نهاده ها بیشتر به دلیل مشکلات ارزی است و کرونا تاثیری بر واردات نهاده ها نداشته، اظهار کرد: زیرا از یک سو ثبت سفارش ها محدود شده و از سوی دیگر قیمت ارز بالا رفته و محصولات وارداتی به شدت گران شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه در حال حاضر تولید گوشت مرغ از ۱۳۰ میلیون تن تولید به مرز ۱۰۰ میلیون تن رسیده  است در شرایط کنونی اگر فکری برای رفع  مشکل تامین نهاده های دامی نشود، به طور قطع باز هم تولید مرغ کاهش می یابد و در آن صورت حتی ممکن است نیاز به واردات داشته باشیم، زیرا عرضه داخلی با این قیمت نهاده ها صرفه اقتصادی ندارد و مرغدارها ترجیح می دهند تولید خود را کاهش دهند.