وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته و با هدف محرومیت‌زدایی از منطقه عزیزی از کشورمان یعنی لردگان به بهره‌برداری رسیده است گفت که سه طرح پایین دستی واحد کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با پیشرفت ۲۵ درصدی و دو پارک کریستال ملامین و اوره رزینی که ارزش افزوده قابل توجهی دارند در این منطقه احداث می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، با حضور و دستور حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران شرکت اوره، آمونیاک لردگان صبح پنجشنبه به عنوان اولین طرح از برنامه سی و چهارم پویش ملی «تدبیر و امید برای جهش تولید» افتتاح رسمی شد.

 وزیر نفت در‌ آغاز این مراسم مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح ملی وزارت نفت در لردگان، خوزستان و بوشهر را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هستند که درون‌زایی و برون‌گرایی دو مؤلفه اصلی آنهاست.

بیژن زنگنه از پتروشیمی لردگان به‌عنوان نخستین طرح نام برد و با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال اخیر، گفت: هدف اصلی وزارت نفت و دولت در صنعت پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیاز داخل بوده است.

وی با بیان اینکه با تکمیل طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که نسبت به سال ۹۲ افزایش ۸۰ درصدی دارد، تصریح کرد: ارزش تولید محصولات نهایی این طرح‌ها در مجموع به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشتر طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی با هدف تولید سالانه ۱۳۳ میلیون تن و با ارزش ۳۷ میلیارد دلار نیز در حال اجراست، افزود: همان‌طور که پیش‌تر وعده دادیم، ۱۹ طرح پتروشیمی در جهش دوم با ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تولید ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته زنگنه، از ابتدای امسال تاکنون پنج طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار از سوی حضرتعالی افتتاح شده و طرح اوره و آمونیاک لردگان ششمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

ظرفیت تولید اوره کشور

وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته و با هدف محرومیت‌زدایی از منطقه عزیزی از کشورمان یعنی لردگان به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اجرا شده است که روزانه ۳ هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن اوره تولید می‌کند.

وزیر نفت ظرفیت تولید کنونی اوره کشور را ۶.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید اوره کشور با بهره‌برداری از طرح اوره و آمونیاک لردگان و بهره‌برداری از طرح‌های مسجدسلیمان و هنگام، سالانه ۳ میلیون تن دیگر افزایش می‌یابد و در حالی که مصرف داخلی اوره ۲ میلیون تن است، مازاد آن می‌تواند صادر شود.

زنگنه با بیان اینکه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، یکی از اولویت‌های راهبردی این وزارتخانه توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی این صنعت است، اظهار کرد: به همین منظور واحد کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست و کار دو پارک کریستال ملامین و اوره رزینی که ارزش افزوده قابل توجهی دارند آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: افزون بر این مجموعه‌ها، با توجه به خوراک تخصیص‌یافته برای صنایع پیشران و صنایع پایین‌دستی با هدف  اشتغال‌زایی و بر اساس طرح آمایش سرزمینی، ریل‌گذاری مناسبی برای آینده هم انجام دادیم.

زنگنه خاطر نشان کرد: طرح پروپیلن مرکز از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید که آخرین مراحل هماهنگی را در دولت می‌گذراند، همچنین چند مگاپروژه هم در حال اجراست که آغاز عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از آنها به‌زودی با حضور شما آغاز می‌شود.