وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام خبرهای جدید در بخش تجارت و اصناف، گفت: قیمت‌گذاری کالا اکنون در مراکز تولید انجام می‌شود که اشتباه است و این کار باید در بخش توزیع صورت گیرد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده امروز (۲۰ آذر) در هفتمین اجلاس اتاق اصناف ایران که با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسوولان اصناف برگزار شد، با اشاره به اینکه باید بتوانیم خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم و به خواست جامعه توجه کنی، گفت:  فقط پنج درصد از بخش توزیع توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود، در حالی که این رقم در کشورهای صنعتی ۷۰ درصد است.

تعیین ضرب الاجل برای نصب صندوق‌های مکانیزه فروش

وی ادامه داد: برای نصب صندوق‌های مکانیزه در فروشگاه‌ها باید ضرب‌العجل تعیین شود، چرا که این کار در جهت شفاف‌سازی لازم است و آن بخش از این صندوق‌ها را که امکان تولیدش در داخل وجود ندارد باید از طریق واردات تامین کند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: امروز در تمام کشورها این صندوق‌ها در واحدهای صنفی وجود دارد و باعث می‌شود که مالیات طبق درآمد واقعی گرفته شود.

محدودیتی در واردات کالا نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با تمرکز خرید، نگهداری و انبارداری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هزینه‌ها پایین خواهد آمد. ما هیچ محدودیتی برای واردات کالا نداریم به جز مواردی که قانون مانع آن شده است. یکی از محدودیت‌های واردات کالا تعرفه است. در جاه‌هایی که احساس کرده‌ایم تعرفه مانع ورود کالا بوده آن را تغییر داده‌ایم.

توافق جدید برای جلوگیری از قاچاق از طریق ته‌لنجی‌ها

نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش از امضای توافق‌نامه با وزارت کشور برای جلوگیری از قاچاق کالا از طریق ته‌لنجی‌ها خبر داد.

به گفته وی، این توافق‌نامه برای تصویب به دولت فرستاده شده است.

رئیس اتاق اصناف هم عضو شورای پول و اعتبار می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین عنوان کرد: قانون جدید بانک مرکزی برای عضو شدن رئیس اتاق اصناف در شورای پول و اعتبار به هیات دولت فرستاده شده و این تصمیم در حال بررسی است.