حسام عقبایی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد کسانی که در بازار مسکن هستند سرمایه گذار هستند و مصرف کننده ها وارد بازار پرریسک کنونی نمی شوند، در شرایط کنونی پیش بینی می شود تا پایان سال حداقل ۱۰ درصد قیمت مسکن در تهران کاهش یابد.

به گزارش مرور نیوز در حال حاضر بازار مسکن به دلیل محدودیت های کرونایی تعطیل شده است، اما از آنجایی که در سایت ها معرفی املاک و ... انجام می شود پیش بینی می شود در همین مدت دو هفته محدودیت کرونایی هم معاملات مسکن انجام شود و از آنجایی که چشم انداز بازار ارز نزولی است رکود معاملات مسکن در تهران افزایش می یابد و قیمت ها نزولی شوند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کاهش قیمت مسکن در تهران تا پایان سال ادامه دارد، گفت: در حال حاضر روند کاهش قیمت مسکن با کاهش قیمت ارز آغاز شده است.

* قیمت مسکن روندی کاهشی به خود می گیرد

حسام عقبایی با بیان اینکه قیمت ارز در تهران سونامی گونه بالا رفته و این جهش قیمت منطقی نبوده است، افزود:  هرچقدر قیمت ارز کاهش یابد به همان نسبت قیمت مسکن هم روندی کاهشی به خود می گیرد و این حباب ایجاد شده خالی خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه بازار مسکن کمی نسبت به تغییر بازار مقاومت نشان می دهد، اما در نهایت کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: تا الان قیمت مسکن در تهران تثبیت شده بود و تا پایان سال قیمت مسکن در تهران حداقل ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

عقبایی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در شش ماهه نخست سال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مسکن به قدری در تهران بالا رفته که مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند و معاملات به پایین ترین سطح خود رسیده است.

* نیمه اول سال افزایش قیمت مسکن دو برابر تورم بوده است

او با تاکید بر اینکه در نیمه اول سال افزایش قیمت مسکن دو برابر تورم بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر متوسط افزایش قیمت هر متر مسکن در تهران به ۲۵ میلیون تومان رسیده است، به همین دلیل ظرفیت بالاتری برای افزایش قیمت دیده نمی شود و در ماه های پیش رو کاهش قیمت اجاره نیز رخ خواهد داد.

عقبایی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد کسانی که در حال حاضر در بازار مسکن هستند سرمایه گذار هستند، اظهار کرد: در شرایط کنونی مصرف کننده ها تمایلی به ورود به معاملات مسکن ندارند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دولت باید زیرساخت های لازم برای ساخت مسکن را فراهم کند، گفت: در شرایط کنونی ۷۰ درصد ارزش مسکن مربوط به زمین است، از این رو تامین زیرساخت ها در کاهش قیمت ملک موثر است.

* سرعت ساخت مسکن در کشور پایین است

عقبایی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی ظرفیت افزایش ساخت مسکن در ایران وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر تولید مسکن نیاز جامعه است و با توجه به نیروی انسانی و مصالح و زمین کافی که در کشور داریم می توانیم تولید مسکن را به یک میلیون واحد در سال هم برسانیم، اما در شرایط کنونی سرعت ساخت مسکن در کشور پایین است و با روند کنونی نمی توانیم منتظر ایجاد تحول در وضعیت ساخت و ساز مسکن باشیم.

او با تاکید بر اینکه عدم توانمندی مدیران در نهادهای مختلف در متعادل کردن عرضه و تقاضا باعث بروز مشکل کنونی مسکن شده است، گفت: به طور قطع سیاست پولی بانک مرکزی در بخش مسکن تاثیر گذار است، هرچند نهادها و وزارتخانه های دیگر می توانند در تامین زمین و رفع مشکل مسکن کشور گام بردارند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه کمیسیون نظارت مسکن می تواند نقش موثرتری بر مسکن کشور داشته باشند، اظهار کرد: نگاه دولت به بخش مسکن نباید کوتاه مدت باشد بلکه باید سیاست گذاری در این بخش پایدار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر قیمت ارز روندی نزولی خود را آغاز کرده و پیش بینی می شود قیمت ارز پس از استقرار دولت جدید آمریکا بازهم کاهش پیدا کند و همین مساله باعث شود بازارهای سوداگری همچون مسکن با روند نزولی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد همراه شود، زیرا در شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته در شرایطی که مابقی کالاها کمتر از ۵۰ درصد رشد قیمت داشته ایم؛ بنابراین قیمت مسکن در تهران ظرفیت روند نزولی قیمتی دارد، البته بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت مسکن به دلیل چسبندگی بیشتر به نوسانات قیمت ارز، با روند ادامه دار باشد.