رئیس اتاق اصناف تهران گفت: به طور قطع اگر تعداد فوتی های کرونا در تهران همچنان بالا باشد ستاد کرونا تصمیم بر تمدید محدودیت ها خواهد گرفت

به گزارش مرور نیوز، پس از اینکه تعداد فوتی های کرونا در ایران شدید گرفت دور جدیدی از محدودیت ها توسط ستاد مبارزه با کرونا برای فعالیت اصناف اتخاذ شده و قرار بوده تا دو هفته این محدودیت ها پا برجا بماند اما در ادامه بازگشت کسب و کار به روال عادی به وضعیت کشور و تعداد مبتلایان روزانه به کرونا بستگی دارد، البته در شرایط کنونی اصناف از عدم حمایت دولت ناراضی هستند.

رئیس اتاق اصناف تهران   با اشاره به اینکه دولت برای اجرای محدودیت های کرونایی و تعطیلی اصناف تاکنون حمایت مناسبی نداشته است، گفت: دولت همان اوایل اعلام کرد برای حمایت از واحدهای صنفی آسیب دیده تسهیلات و بیمه کرونایی تخصیص می دهد، اما از آنجایی که بروکراسی اداری زیادی داشت و از طرف دیگر ۱۲ درصد سود تسهیلات بود واحدهای صنفی استقبال چندانی نکردند.

قاسم نوده فراهانی با بیان اینکه در کل کشور ۱۱ درصد از کسبه تسهیلات اجرای پروتکل های بهداشتی بهار امسال را دریافت کرده اند، افزود: در دور جدید محدودیت برای کسب و کارها، دولت فعلا هیچ کمکی نکرده است.

محتکران کالا ضرر خواهند کرد

او با تاکید بر اینکه بسیاری از افرادی که کالای خود را گران خریده اند و احتکار کرده اند پس از اینکه قیمت ارز پایین بیاید ضرر خواهند کرد، گفت: تجارت احتکار را رد می کند منافع تجارت در گردش کالاست و اگر فردی کالایی را نگهدارد که گرانتر بفروشد حتما ضرر می کند و اگر فردی در طول سال چندبار کالایی را خرید و فروش کند و با نرخ روز معامله کند حتما سود بیشتری خواهد برد.

نوده فراهانی تصریح کرد: بعد از تعطیلی کرونا اگر افرادی که کالای خود را احتکار کرده اند بخواهند جنس را با قیمت قبلی بفروشند کسی از آنها نخواهد خرید، زیرا بسیاری از فروشنده های دیگر کالا را با قیمت روز خرید و فروش می کنند و بسیاری از محتکران ورشکست خواهند شد.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره وضعیت تعطیلی اصناف در دوره اجرای پروتکل های بهداشتی، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از اصناف تعطیل هستند، هرچند موافق تعطیلی همه واحدهای صنفی بودیم، زیرا در شرایط کنونی وضعیت شهر تهران قرمز است و تعداد فوتی های کرونا بسیار زیاد است، با این حال یک سری از اصناف که شامل فعالیت های خدماتی ضروری و ... نیستند تعطیل شده اند.

او افزود: مابقی واحدهای صنفی که در حال حاضر مشغولند اگر تعطیل شوند مردم در مضیقه قرار می گیرند، برای نمونه اگر پمپ آب یک آپارتمان خراب شود تمام واحدهای آپارتمان در مضیقه قرار می گیرند و این جزو لازمه های زندگی مردم است و در مورد مواد غذایی هم سوپرمارکت ها باز هستند و اجاز فعالیت لباس فروشی ها و .. داده نشده است.

* احتمال تمدید محدودیت های کرونایی

رئیس اتاق اصناف تهران درباره تاثیر روند محدودیت ها بر وضعیت کرونا، اظهار کرد: تا اینجا مردم رعایت کرده اند اگر با روالی که این هفته گذراندیم و مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند امیدواریم وضعیت فوتی کرونایی کاهش پیدا کند و رنگ وضعیت کرونای کشور تغییر کند.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره اینکه آیا احتمال تمدید محدودیت های کرونایی برای شهر تهران بعد از یک هفته آینده وجود دارد، اظهار کرد: به طور قطع اگر تعداد فوتی های کرونا در تهران همچنان بالا باشد ستاد کرونا تصمیم بر تمدید محدودیت ها خواهد گرفت، اما اگر این محدودیت های یک هفته آینده به کاهش تعداد فوتی های کرونا ختم شود به طور قطع این محدودیت ها برداشته می شود.

در یک سال گذشته با افزایش دور جدید تحریم ها قیمت کالا در ایران هم بالا رفت و بسیاری از افراد و فروشنده ها به دلیل اینکه پیش بینی می کردند که بار دیگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا می شود کالای زیادی را در انبارها احتکار کردند تا با گرانی ارز محصولات را گرانتر به بازار عرضه کنند و حالا سناریو عوض شده و در شرایط کنونی در بازار خریدار چندانی وجود ندارد و از طرف دیگر محدودیت های کرونایی هم اجرا شده و خیلی از این افراد با جنس های تلمبار شده روبرو شده اند.