رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه الان قیمت لوازم خانگی درب کارخانه و بازار تفاوت چندانی ندارد، اظهار کرد: اگر فروشنده ای لوازم خانگی از قیمتی که کارخانه اعلام کرده گرانتر بفروشد حتما با او برخورد می شود.

به گزارش مرور نیوز، چند وقت پیش تولید کننده ها مدعی بودند گرانی لوازم خانگی به دلیل عرضه کم است، زیرا مواد اولیه کافی در اختیار آنها نیست به همین دلیل نمی توانند به اندازه ظرفیت تولید خود فعالیت کنند، این در حالی است که به گفته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تمام تولیدکننده های لوازم خانگی در ایران می توانند از طریق سامانه بهین یاب تقاضای خود را اعلام کنند و براساس معدل خرید آنها در سال ۹۷ و ۹۸ مواد اولیه به آنها داده می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید لوازم خانگی در کشور طبق برنامه انجام می شود، گفت: هم اکنون آمار دقیقی از میزان تولید لوازم خانگی در ۸ ماهه امسال در اختیار ندارم، اما به طور کلی مطلع هستم که نسبت به سال قبل هم رشد داشته است.

یدالله صادقی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث افزایش سرمایه گذاری در این بخش شده است، افزود: در حال حاضر برخی واحدهای صنعتی به دنبال افزایش تولید لوازم خانگی هستند، ولی با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه و... بالا رفته، شرایط تحریمی هم مزید علت شده که بازار لوازم خانگی گردش زیادی نداشته باشد، به همین دلیل افزایش تولید بسیاری از واحدها هنوز انجام نشده است.

 رکود بازار لوازم خانگی

او با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور هم به شرایط رکودی بازار لواز خانگی دامن زده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی گردش مالی در بازار لوازم خانگی کم است و بسیاری از واحدهای تولیدی برنامه های خود در بخش تولید را اجرا نکرده اند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مقایسه میزان تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ و مدت مشابه سال گذشته می توان تخمین زد که در مجموع صنعت لوازم خانگی ایران ۱۰ درصد رشد داشته است.

صادقی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بخشی از تقاضای بازار توسط تولید داخلی پاسخ داده نمی شود چگونه این کسری عرضه تامین خواهد شد، گفت: در شرایط کنونی واردات لوازم خانگی ممنوع است، از این رو راهکار دیگری جز افزایش تولید لوازم خانگی در کشور وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت های کرونایی و ... هم اکنون تقاضا در بازار بسیار کمتر از میزان تولید لوازم خانگی در کشور است، گفت: در حال حاضر همین میزان لوازم خانگی تولیدی هم توسط مشتریان خریداری نمی شود، زیرا از یک سو محدودیت های کرونایی وجود داشته و از طرف دیگر قیمت ها بالا رفته و قدرت خرید مردم کمتر شده است، به همین دلیل تقاضا روندی نزولی داشته است.

تاثیر نوسانات قیمتی بر صنعت لوازم خانگی

او درباره تاثیر نوسانات قیمت دلار و مواد اولیه بر صنعت لوازم خانگی، تصریح کرد: چند وقت پیش که وضعیت مواد اولیه و قیمت دلار دچار نوسانات جدی تری شده بود تولید لوازم خانگی هم تحت تاثیر قرار گرفته شده بود و بعضی از افراد با خرید لوازم خانگی با هدف سفته بازی لوازم خانگی بازار را جمع کرده بودند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال که چند وقت پیش تولید کننده ها مدعی بودند که مواد اولیه کافی در اختیار آنها نیست، به همین دلیل نمی توانند به اندازه ظرفیت تولید خود فعالیت کنند، آیا درست است؟ گفت: تمام تولیدکننده های لوازم خانگی در ایران می توانند از طریق سامانه بهین یاب تقاضای خود را اعلام کنند و در بورس کالا به آنها مواد اولیه داده می شود و براساس معدل خرید سال ۹۷ و ۹۸ آنها میزان محصول داده می شود، به همین دلیل مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه وجود ندارد.

با گرانفروشان برخورد می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه الان قیمت محصولات لوازم خانگی درب کارخانه و بازار تفاوت چندانی ندارد، اظهار کرد: اگر فروشنده ای لوازم خانگی را از قیمتی که کارخانه اعلام کرده گرانتر بفروشد حتما با او برخورد می شود.

صادقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت مصوبی برای محصولات لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: در شرایط کنونی واحد تولیدی براساس قیمت تمام شده قیمت محصولات نهایی را اعلام می کند و نمایندگی ها موظف هستند براساس همان لیست قیمت محصولات را در بازار عرضه کنند و قیمت بالاتر از آن تخلف محسوب می شود و اگر مردم گزارش کنند با آنها برخورد می شود.

در حال حاضر بازار لوازم خانگی در ایران بسیار راکد است و به دلیل بالا رفتن قیمت ها بسیاری از مردم قدرت خرید ندارد و همچنان منتظر هستند که با کاهش قیمت دلار و... لوازم خانگی ارزانتر شود.