دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: تاکنون ۲۰ میلیارد دلار به حساب فروشندگان وارد شده و از این رقم حدود ۴.۲ میلیارد دلار هم به کالاهای اساسی تخصیص داده شده و در حال حاضر مطابق برنامه بحث تأمین و تخصیص ارز فروشندگان خارجی انجام شده است.

به گزارش مرور نیوز، عباس قبادی در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به تلاطم‌های اخیر در بازار روغن، مرغ و تخم مرغ، گفت: گزارش‌های جلسه امروز نشان می‌دهد قیمت مصوب روغن نباتی در فروشگاه‌ها رعایت می‌شود و قیمت مرغ هم تقریباً به قیمت مصوب نزدیک شده است. گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم این امیدواری را ایجاد کرده که در روزهای آینده قیمت مرغ و تخم مرغ هم به قیمت مصوب برسد.

* گمانه زنی‌ها درباره ممنوعیت صادرات میوه

وی با بیان اینکه تلاش ستاد تنظیم بازار، فراوانی و توزیع حداکثری کالا است، تصریح کرد: در زمینه نحوه ذخیره سازی میوه شب عید به طوری که هم مصرف کننده و هم تولید کننده منفعت ببرد و همچنین در زمینه ممنوعیت صادرات میوه و قیمت‌گذاری بحث شد، اما تصمیم گیری به جلسه بعد موکول شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین درباره روند خروج کالا از بنادر کشور اظهار کرد: از ۱۱ آبان که حدود ۴ میلیون تن کالا در بنادر کشور موجود بود در صورتی که ورودی کالا به بنادر کشور را ثابت فرض کنیم مشاهده می‌شود که روند خروج کالا از بنادر نسبت به ورود سرعت داشته به طوری که الان موجودی کالا در بنادر به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است. علاوه بر سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در بنادر کشور حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا نیز بر روی عرشه‌های کشتی‌هایی که در بنادر پهلو گرفته‌اند کالا موجود است و بر این اساس حدود هفت میلیون تن کالای اساسی و ضروری در بنادر و در کشتی‌ها کالا موجود است.

وی درباره روند تأمین ارز مورد نیاز واردات نیز گفت: تا امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار تأمین ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالا انجام شده، رقم تخصیص ارز بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.

* تخصیص ۴.۲ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

به گفته وی تاکنون ۲۰ میلیارد دلار به حساب فروشندگان وارد شده و از این رقم حدود ۴.۲ میلیارد دلار هم به کالاهای اساسی تخصیص داده شده و در حال حاضر مطابق برنامه بحث تأمین و تخصیص ارز فروشندگان خارجی انجام شده است.

قبادی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱۴ میلیون تن کالای اساسی یعنی ۲۵ قلم کالای اساسی و ضروری به کشور وارد شده که ۷ میلیون تن از این ترخیص‌ها از گمرک در سه ماهه اخیر اتفاق افتاده، گفت: این موضوع نتیجه سفر معاون اول رئیس جمهوری و همچنین وزیر صمت و همکاری بانک مرکزی برای ترخیص کالا از گمرکات کشور است. همچنین در مهر و آبان و آذر به ترتیب ۲.۲، ۲.۴. ۳.۲ میلیون تن کالا از گمرکات کشور ترخیص شده است و بر این اساس روند خروجی کالا از بنادر کشور رشد قابل توجهی داشته و امیدواریم با این روند در روزهای آتی روزهای خوبی در بازار مشاهده شود.