حمید حسینی گفت: در ۸ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ایران به عراق ۱۰ درصد کاهش یافته است، به طور کلی ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار صادرات ایران به عراق بوده که الان به ۶۵۰ میلیون دلار در ماه رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته صادرات ایران به عراق ۱۰ درصد کاهش یافته است که بخشی از آن ناشی از محدودیت های کروناست، بخش دیگر نیز ناشی از کاهش درآمد دولت عراق و توقف پروژه های عمرانی است.

دبیرکل اتاق ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق در سطح دولتی است، گفت: در حال حاضر این کشور قراردادهای با ایران دارد که مربوط به کالاهایی است که به آن نیاز اساسی دارد به همین دلیل تغییر دولت در آمریکا تاثیری در روابط ایران و عراق ندارد و این کشور مجبور به همکاری با ایران در این بخش ها است

تجارت بخش خصوصی متاثر از مسائل سیاسی نیست

حمید حسینی با بیان اینکه بحث تجارت بخش خصوصی دو کشور هم تحت تاثیر روابط سیاسی با کشورهای دیگر نیست، افزود: هم اکنون کالاهایی از ایران به عراق صادر می شوند که رقابت پذیری بالایی نسبت به کالای وارداتی سایر کشورها برای عراق دارد، به همین دلیل تجارت بخش خصوصی ایران و عراق هم متاثر از مسائل سیاسی نیست.

دبیرکل اتاق ایران و عراق با تاکید بر اینکه در ۸ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ایران به عراق ۱۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: به طور کلی ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار صادرات ایران به عراق بوده و الان به ۶۵۰ میلیون دلار در ماه رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

او با اشاره به دلایل کاهش صادرات ایران به عراق، گفت: پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل بسته بودن مرزها عراق و محدودیت ها صادرات ایران به عراق کاهش یافته است.

حسینی  با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور عراق با کمبود منابع مالی هم مواجه است به همین دلیل واردات خود را کاهش داده است، اظهار کرد: درآمدهای عراق به دلیل کرونا کاهش یافته و این کشور هنوز نتوانسته با موقع حقوق کارکنان دولت را پرداخت کند به همین دلیل واردات کالا از تمام کشورها را کاهش داده است و این مساله تنها مربوط به ایران نیست.

اعتبارات پروژه های عمرانی عراق کاهش یافته

دبیرکل اتاق ایران و عراق با نگاهی به بخش هایی که تحت تاثیر کاهش صادرات کالا به عراق شده است، گفت: در شرایط کنونی اعتبارات پروژه های عمرانی عراق کاهش یافته و این باعث کاهش واردات کالا از ایران شده است.

او درباره وضعیت پروژه های عراق، اظهار کرد: بسیاری از پروژه که تعطیل شده بودند، طبق درخواست دولت عراق در سال گذشته اجرای برخی پروژه ها دوباره شروع شده و برخی از شرکت های ایرانی هم پروژه ها را در عراق از سر گرفتند اما به تازگی دولت عراق دوباره اعلام کرده است که این پروژه ها را تعطیل کنید؛ زیرا ظاهرا هنوز منابع مالی کافی در اختیار ندارد و نمی تواند اعتبارات کافی برای پروژه ها واریز کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پروژه های سرمایه گذاری در عراق بیشتر از پروژه های بازسازی مورد تاکید دولت این کشور است، اظهار کرد: پروژه های بازسازی در نتیجه بی ثباتی و کمبود اعتبارات این کشور به تعویق افتاده است، به همین دلیل در حال حاضر نمی توان روی اجرای این پروژه ها خیلی حساب باز کرد.

اولویت های دولت عراق

دبیرکل اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت عراق حاضر نیست خطوط اعتباری پروژه های بازسازی را تضمین کند، تصریح کرد: بخشی از این مشکل ناشی از قوانین و مقررات این کشور است و از طرف دیگر  جزو اولویت های دولت عراق به حساب نمی آید.

او افزود: در شرایط کنونی عراق هیچ کشوری حاضر نیست وارد پروژه های بازسازی عراق شود، زیرا از یک طرف دولت این کشور ضمانت های لازم را صادر نمی کند و از طرف دیگر از نظر امنیتی هم شرایط به گونه ای نیست که بدون ضمانت نامه وارد اجرای پروژه های بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو سال گذشته دولت ترامپ برای کاهش صادرات ایران به عراق فشار زیادی به دولت این کشور وارد کرده است، اما دولت این کشور به دلیل محدودیت های که در زمنیه واردات گاز، برق و حتی کالا داشته نتوانسته مسیر دیگری را برای تامین نیاز خود ایجاد کند به همین دلیل صادرات ایران به عراق در سال های گذشته با کمترین تغییر ادامه داشته است.