سخنگوی گمرک گفت: در هشت ماه نخست سال ۹۹، بیش از ۱۹۲ تن زعفران به ارزش ۱۱۷ میلیون و ۵۱۱ هزار دلار به ۵۳ کشور دنیا صادر شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی گمرک اظهار داشت: زعفران یکی از کالا‌های خاص ایرانی است که از گذشته دارای مزیت صادراتی است و بیش از ۹۰ درصد تولید آن در کشورمان انجام می‌شود.

وی افزود: صادرات زعفران در ۸ ماهه امسال ۱۹۲ هزار و ۳۴ کیلوگرم به ارزش ۱۱۷ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۳۳ دلار بوده که بیش از ۸۰ درصد وزن و ۸۴ درصد ارزش صادراتی آن به پنج کشور از ۵۳ کشور خریدار زعفران ایرانی اختصاص پیدا کرده است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به پنج کشور نخست خریدار زعفران ایرانی توضیح داد: هنگ کنگ با خرید ۵۳ هزار و ۱۴۷ کیلوگرم به ارزش ۳۶ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۷۱۲ دلار، اسپانیا با ۳۳ هزار و ۱۸۰ کیلوگرم به ارزش ۲۱ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۹۹۱ دلار، امارات متحده عربی با ۳۱ هزار و ۴۱۴ کیلوگرم و ارزش ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۵۱۷ دلار، افغانستان با ۱۷ هزار و ۹۹۲ کیلوگرم و ارزش ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۸۳ دلار و چین با ۱۸ هزار و ۵۹۸ کیلوگرم و ارزش ۱۰ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۷۶۰ دلار، به ترتیب پنج کشور خریدار زعفران ایرانی در ۸ ماه سال ۹۹ بودند.

وی در خصوص سایر کشور‌های خریدار زعفران ایرانی گفت:عمان با بیش از ۵.۶ میلیون دلار، کویت با ۲.۷ میلیون دلار، قطر با ۱.۹ میلیون دلار، ماکائو با ۱.۴ مبلیون دلار و تایوان با ۱.۲ میلیون دلار، کشور‌های ششم تا دهم خرید زعفران ایرانی در این مدت بودند.

سخنگوی گمرک در خصوص سایر کشور‌ها افزود: ویتنام، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، بحرین، سوئد، هلند، بلژیک، انگلستان، کانادا، آلمان، هند، سوئیس، مالزی، ترکیه، عراق، اندونزی، پرتغال، ژاپن، آفریقای جنوبی، دانمارک، یونان، تایلند، سنگاپور، کره جنوبی، اتریش، روسیه، نیوزیلند، موریس، آذربایجان، فیلیپین، لهستان، نروژ، رومانی، کنیا، لبنان، استونی، اسلواکی، بلغارستان، پاکستان، کرواسی، آمریکا و قزاقستان، به ترتیب از دیگر خریداران زعفران ایرانی بودند.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در پایان گفت:زعفران به صورت فله، پودر و در بسته بندی زیر ۳۰ گرم و بالای ۳۰ گرم با کد تعرفه‌های ۰۹۱۰۲۰۱۰، ۰۹۱۰۲۰۳۰ و ۰۹۱۰۲۰۹۰ صادر شده است.