یک اقتصاددان گفت: در حال حاضر سیاست دولت باید روی کنترل تورم تمرکز باشد، به طور کلی باید توجه داشت که عوامل موثر بر تورم در همان ماه تاثیر نمی گذارند برای نمونه وقتی تورم مهرماه تحلیل می شود باید سیاست هایی که در ابتدای سال اجرا شده را دید.

به گزارش مرور نیوز، در یک سال گذشته سیاست های اقتصادی تورم زا بوده است، با این حال بازار سرمایه تا حدودی خود را اصلاح کرده، به همین دلیل کارشناسان معتقدند شرایط عادی برگشته اما اثر این اصلاحات را نمی توانیم در آذر ماه ببینیم و ممکن است در آینده میزان رشد تورم کمتر شود.

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست دولت باید روی کنترل تورم تمرکز باشد، گفت: به طور کلی باید توجه داشت که عوامل موثر بر تورم در همان ماه تاثیر نمی گذارند برای نمونه وقتی تورم مهرماه تحلیل می شود باید سیاست هایی که در ابتدای سال اجرا شده را دید.

کامران ندری افزود: تصمیم هایی که قبلا به صورت کلان گرفته شده در ماه های بعد در بازار تاثیر می گذارد، گفت: بنابراین اثر سیاست های اقتصادی میان مدت است هرچند خبرهای سیاسی ممکن است که در همان روز که منتشر می شود روی تورم برخی کالاها تاثیر بگذارد و این موقتی است.

او با تاکید بر اینکه پایین آوردن نرخ دستوری سود سپرده و افزایش هیجانی بورس در ابتدای سال منجر به افزایش تورم در چند ماهه اخیر سال بوده است، اظهار کرد: عملا تورم چند ماه گذشته ناشی از تحریم نبوده است.

تورم امسال ناشی از سیاست های داخلی کشور بود 

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: تورم تحریم ها در سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ به اوج خود رسید و تورم امسال ناشی از سیاست های داخلی کشور بود و بانک مرکزی هم با این سیاست های تورم زا همراهی کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با تاکید بر اینکه الان اگر سیاست متعادل شود تورم تثبیت می شود، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ سود بین بانکی بالاتر رفته است و بازار سرمایه تا حدودی خود را اصلاح کرده، به همین دلیل شرایط عادی برگشته است اما اثر این اصلاحات را نمی توانیم در آذر ماه ببینیم و ممکن است در آینده میزان رشد تورم کمتر شود.

او با اشاره به روند معاملات بازار سرمایه و اثر آن بر تورم اظهار کرد: در اقتصاد کلان با ارزش یک سهام کاری ندارند و ارزش شاخص کل برای تورم در نظر گرفته می شود و الان شاخص در محدوده ای معقولی قرار دارد.

ندری با بیان اینکه در ابتدای سال بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که شاخص کل ریزش خواهد کرد، اظهار کرد: در زمان صعود شارپی شاخص کل مشخص بود که تبعات تورمی به همراه خواهد داشت و الان شرایط بهتری برای شاخص بورس وجود دارد و شیب تورم کمتر می شود.

تاثیر تغییرات شاخص کل بورس

او با تاکید بر اینکه روند صعودی بورس برای همه سهامدارن یک نفع ندارد، اظهار کرد: وقتی قیمت ها هیجانی بالا می رود قیمت سهام به سقف می رسد و سهامداران حرفه ای سهام خود را می فروشند و وارد بازارهای دیگر می شوند و در این حالت بازار سهام با این فروش ها ریزش می کند و تازه واردهای بورس با سهام باقی می مانند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه روند صعودی بورس در ابتدای سال بازارهای دیگر را هم درگیر روندی صعودی کرد، گفت: این اتفاق در چند ماهه نخست سال تجربه کردیم و بسیاری از کالاها گران شدند.

او با اشاره به اینکه در یک سال گذشته اقتصاد کشور اینقدر تورم نداشته که شاخص به دو میلیون واحد برسد، اظهار کرد: از طرف دیگر عملکرد شرکت ها نیز به گونه ای نبود که با این شاخص انطباق داشته باشد و در حال حاضر کمی نسبت ها منطقی تر شده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بانک مرکزی در ماه‌های نخست امسال نسبت به تغییرات شاخص کل بورس انفعال داشت، گفت: در واقع بانک مرکزی در مقابل فشارهای دولت نرخ بهره بانکی را کاهش داد و به افزایش شاخص های بانکی دامن زدند.

او با تاکید بر اینکه اگر بانک مرکزی تلاش کند نرخ بهره بانکی را کاهش دهد بازهم شاهد افزایش تورم خواهیم بود، اظهار کرد: در شرایط کنونی سیاست های دولت باید به سمت کاهش تورم و ایجاد ثبات در اقتصاد برود.

در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نگران سیاست های اقتصادی کشور هستند، زیرا با توجه به لایحه پیشنهادی بودجه احتمال بروز تورم در سال ۱۴۰۰ زیاد است و اگر این روند ادامه داشته باشد به بخش عظیمی از جامعه آسیب وارد می شود.