رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران گفت: با افزایش معاملات طلا حباب سکه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده از طرف دیگر در شرایط کنونی قیمت انس جهانی طلا نوسانات زیادی دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار طلا در کوتاه مدت داشت.

به گزارش مرور نیوز، در دو هفته گذشته که بازار طلای ایران تعطیل بود قیمت طلای ۱۸ عیار به گرمی یک میلیون تومان رسیده بود و در این هفته حدود ۱۵۰ هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است، فعالان بازار معتقدند با افزایش معاملات طلا حباب سکه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده، از طرف دیگر در شرایط کنونی قیمت انس جهانی طلا نوسانت زیادی دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار طلا در کوتاه مدت داشت.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در ده روز گذشته قیمت انس جهانی نوسان کمتری داشته است، گفت: از دیروز به دلیل تغییراتی که در اقتصاد کشورهای مانند آمریکا به وجود آمده قیمت جهانی انس امروز با رشدی ۳۵ دلاری به ۱۸۷۰ دلار رسیده است.

قیمت دلار روی قیمت طلا تاثیر گذار است

محمد کشتی آرا با بیان اینکه در دو هفته تعطیلی بازار در ایران قیمت انس جهانی و قیمت ارز در ایران تغییر زیادی نداشت، افزود: به دلیل اینکه قیمت دلار روی قیمت طلا تاثیر گذار است و در هفته های گذشته قیمت دلار در ایران تقریبا نوسان کمی داشته قیمت طلا هم تغییرات چندان نداشت

او افزود: هفته گذشته خبرهای خوبی درباره تولید واکسن کرونا منتشر شده بود و منجر به کاهش قیمت انس جهانی طلا شد، اما در ادامه قیمت انس دوباره روندی صعودی گرفت.

کشتی آرا با تاکید بر اینکه اگر واکسن کرونا در سطح جهانی توزیع شود و اثرگذار باشد به شدت روی اقتصاد دنیا اثر می گذارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی قیمت بسیاری از کشورهای دنیا منفی است و روی ارزش پول آنها تاثیر گذاشته و سرمایه گذاری روی طلا بیشتر شده است و اگر واکسن کرونا نتیجه مثبتی داشته باشد، به طور قطع قیمت انس جهانی طلا ریزش خواهد داشت.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه در روزهای ابتدای این هفته قیمت طلا و انس تغییر چندانی نداشت اما در امروز سه شنبه قیمت ارز هم در ایران بالا رفته و منجر به افزایش قیمت طلا شده است، گفت: از دیروز معاملات بیشتری در بازار طلا انجام شده است.

افزایش معاملات طلا

او با تاکید بر اینکه با افزایش معاملات طلا حباب سکه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: در شرایط کنونی قیمت انس جهانی طلا نوسانات زیادی دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار طلا در کوتاه مدت داشت.

کشتی آرا افزود: در حال حاضر در ماه پایانی سال میلادی هستیم و انس جهانی نوسان زیادی دارند، زیرا تسویه حساب شرکت ها انجام می شود و بسیاری از شرکت هایی که در معاملات طلا هستند و شمش معامله کرده اند باید تسویه حساب کنند، به همین دلیل تقاضا برای طلا بیشتر می شود و احتمالا اینکه قیمت طلا افزایشی باشد وجود دارد.

رئیس کمیته طلا و جواهرات اتاق اصناف ایران درباره اینکه روند تغییرات سیاسی و اقتصادی در آمریکا چقدر روی قیمت انس جهانی تاثیر گذار است؟ گفت: موضوعی که درباره تاثیر تصویب بسته حمایت از کرونا در آمریکا بر بازار طلا مطرح است چندان اثرگذار نمی‌باشد، زیرا اقتصاد آمریکا بیشتر متاثر از اشتغال و بورس است و این بسته حمایتی تاثیری روی این دو فاکتور ندارد.

 در حال حاضر به پایان سال میلادی نزدیک شده ایم و بسیاری از فعالان بازار طلا و ارز می گویند تسویه حساب های پایان سال شرکت ها روی افزایش تقاضا تاثیر می گذارد به همین دلیل قیمت ارز و طلا صعودی خواهد بود، از طرف دیگر بسیاری از تحلیل گران چشم انداز مثبت کشف واکسن را عامل نزول قیمت انس جهانی و دلار می دانند، به همین دلیل وعده کاهش قیمت طلا داده اند، حالا باید دید که در آینده نزدیک روند بازار به کدام سمت سوق پیدا می کند، چراکه در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران سردرگم هستند و ریسک بازار را زیاد می دانند.