دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: در حال حاضر دولت نمی تواند ارز مورد نیاز برای واردات برنج را تامین کند، از طرف دیگر مردم قدرت خرید هر نوع برنجی را ندارند، از این رو واردات برنج پرمحصول که ارزانتر است در حال بررسی است تا از این طریق افراد دهک های پایین جامعه هم بتوانند همچنان برنج مصرف کنند.

به گزارش مرور نیوز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات در کشور تحت تاثیر تخصیص ارز است، گفت: با توجه به گرانی های اخیر قدرت خرید مردم کاهش یافته و برای اینکه دهک های پایین جامعه بتوانند از برنج استفاده کنند خواستار واردات برنج پرمحصول شده ایم. 

مسیح کشاورز با اشاره به اینکه هم اکنون کشور در شرایط خاص به سر می برد و دولت نمی تواند ارز مورد نیاز برای واردات برنج را به اندازه کافی تامین کند، افزود: مردم قدرت خرید هر نوع برنجی را ندارند، از این رو با نامه نگاری با دفتر رئیس جمهوری خواستیم که اجازه واردات برنج پرمحصول که ارزانتر است را صادر کنند تا بدینوسیله افراد دهک های پایین جامعه هم بتوانند همچنان برنج مصرف کنند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت با پیشنهاد ما موافقت کرده است، اظهار کرد: به همین دلیل همین هفته جلسه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که زمینه واردات برنج های پرمحصول را بررسی کردیم، زیرا در حال حاضر این نوع برنج وارد نمی شود و وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی پروانه واردات این را صادر نمی کنند.

برنج پرمحصول بسیار شبیه برنج های ایرانی است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به مشکل مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با واردات این نوع برنج، اظهار کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گویند برنج پرمحصول بسیار شبیه برنج های ایرانی است و ممکن است بعد از واردات در بازار اختلاط پیش بیاید.

او با انتقاد به اینکه نباید مشکل اختلاط را اینگونه حل کرد گفت: به نظر می رسد این پاک کردن صورت مساله است، زیرا اختلاط برنج یک نوع تخلف است و باید با آن برخورد شود و این موضوع نباید مانع از واردات محصولاتی شود که می تواند نیاز دهک های پایین جامعه را برآورده کند.

کشاورز با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت کد آی آر سی ها برای کارخانه های تولیدکننده صادر می کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی این وزارتخانه کد را برای واردات برنج پر محصول صادر نمی کند و باید براساس یک عقل جمعی در این مقطع حساس برای واردات برنج پرمحصول تصمیم گیری شود.

تغییر استاندارد برنج های وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره تغییر استاندارد برنج های وارداتی هم اظهار کرد: در سال ۹۸ استاندارد برنج از سوی سازمان استاندارد ابلاغ شد که از نظر ویژگی های شیمیایی مساله ای نبود و از نظر ویژگی های فیزیکی جدول درجه بندی را اعلام کرده بودند که این جدول با برنج های وارداتی تطبیق نداشت و یک وقفه در واردات ایجاد شد زیرا بیشتر شبیه برنج های ایرانی بود.

او با اشاره به اینکه بعد از امضای سه وزیر صنعت، وزیر بهداشت و وزیر جهاد کشاورزی اجرای استاندارد برنج یک سال به تاخیر افتاد، افزود:  بعد از اینکه به پایان مهلت یکساله نزدیک شدیم به وزارت صنعت و کشاورزی پیشنهاد کردیم که این جدول راستی آزمایی شود تا برای واردات کشور مشکلی پیش نیاید و متدولوژی برای آن تدوین شود.

کشاورز با بیان اینکه سازمان استاندارد موافق پیشنهادهای ما نیست و بیشتر به دنبال کوتاه کردن زمان اجرای این استاندارد است، اظهار کرد: در حالی که ارزیابی و راستای آزمایی جداول استاندارد برنج نیاز به فرآیندهای آزمایشگاهی دارد تا داده ها دوباره بررسی شوند.

ارز دولتی برای واردات برنج

او با تاکید بر اینکه برای ارزیابی جداول حداقل سه ماه زمان نیاز است که اطلاعات بومی سازی شود، تصریح کرد: در حال حاضر باید اطلاعات از برنج کشورهای هند، پاکستان، آمریکای جنوبی و شرق آسیا دریافت شود و بعد از بررسی باید ببینیم که چند درصد از این برنج ها می توانند تاییدیه لازم را دریافت کنند، زیرا ممکن است در آینده از همه این کشورها برنج به کشور وارد شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با تاکید بر اینکه تعیین استاندارد برنج باید کارشناسی شده باشد، اظهار کرد: چون این یک کار آزمایشگاهی است و نباید سلیقه افراد در آن دخالت داشته باشد به همین دلیل باید ابتدا افراد آموزش ببینند تا بتوانند براساس یک اصول ثابت ارزیابی کنند که برنج های هر منطقه چقدر شکسته و سرشکسته دار دارند و طول برنج ها چقدر و ... است.

در سال جاری ارز دولتی برای واردات برنج و برخی دیگر از کالاها حذف شد و همین مساله روی سبد غذایی خانوارهای دهک های پایین جامعه تاثیر منفی گذاشت، به طوری که به گفته کارشناسان برخی از خانواده هایی که قبلا توان خرید برنج ایرانی را نداشتند می توانستند برنج خارجی مصرف کنند اما بعد از حذف ارز دولتی توان خرید خود را به طور کامل از دست دادند زیرا برنج خارجی با ارز نیمایی دو برابر شد و به یکباره فشار زیادی را بر خانواده های دهک های پایین آورد و این ماده غذایی از سفره بساری از مردم حذف شد.