عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره تاثیر مخرب محدودیت تخصیص ارز در بازار ایران، گفت: در ماه های گذشته تجهیزات رایانه ای، کامپیوتر و... به دلیل کمبود تخصیص ارز به شدت گران شد، به طور قطع تهاتر ارز صادراتی با واردات این کالاها می تواند تا حدودی قیمت ها را تعدیل کند.

به گزارش مرور نیوز، یکی از پیش بینی های دولت پس از اجرای سیاست ممنوعیت واردات افزایش تولید داخلی و ایجاد رونق در بازار کشور بود، اما این سیاست ها عملا اجرایی نشده است، چراکه به گفته فعالان اقتصادی در حال حاضر  به دلیل گرانی ها و شیوع ویروس کرونا نه تنها تنوع خرید محصولات بین مردم کاهش یافته بلکه میزان تقاضا هم کاهش یافته و اولویت خرید مردم به کالاهای اساسی محدود شده است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث تهاتر کالا با ارز صادرکننده ها که جایگزین نقل و انتقال پول شده کمی گشایش ایجاد کرده است، گفت: قبلا هیچ کس اجازه واردات کالا از طریق ارز صادراتی نداشت و در یک مرحله اجازه تامین مواد اولیه به شرکت هایی که خودشان صادرکننده بودند داده شد و بعد از آن مجوز واردات از ارز صادراتی را داده اند که مشابه اتاق پایاپای بود که در اواخر دولت دهم اجرایی شد.

آرمان خالقی با بیان اینکه این مکانیز بهتر از شرایط قبل است، افزود: قبلا صادرکننده ها تنها ارز را برای مواد اولیه استفاده می کردند یا به سامانه نیما اختصاص می دادند، در شرایط کنونی تهاتر ارز با کالا باعث تامین بیشتر کالا شده است، هرچند این سیستم ممکن است به واردات بیشتر کالا هم ختم شود.

واردات هر کالایی عملا صرفه اقتصادی ندارد

او با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته واردات هر کالایی عملا صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: برای نمونه در حال حاضر خرید لوازم خانگی خارجی برای مردم صرفه اقتصادی ندارند، به همین دلیل در این بخش تامین نیاز قطعاتی تولیدکننده های لوازم خانگی با اجرای تهاتری ارزی موثر بود یا در بخش مواد غذایی که از اسانس های وارداتی استفاده می کنند تهاتر ارز صادراتی با واردات این کالاها نقش مهمی در تولید داشته است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه برای واردات برخی کالاها مقرراتی وضع شده که محدودکننده هستند، اظهار کرد: در حال حاضر واردات پوشاک باید طبق شرایط خاصی باشد، از طرف دیگر گرانی پوشاک در ایران دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

تاثیر مخرب محدودیت تخصیص ارز در بازار ایران

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه واردات پوشاک در ایران کاهش یافته است، گفت: در اواخر وزارت آقای نعمت زاده شرایطی برای واردات پوشاک وضع شد که محدود کننده بود، زیرا واردات باید تنها از برندی انجام شود که نمایندگی در ایران داشته باشد و سیاست این برند در بلندمدت این باشد که بخشی از نیاز بازار را در داخل ایران تولید کنند که سهم بازار خود را از دست ندهد، بعد از تحریم ها بسیاری از شرکت های خارجی از ایران رفتند و تنها تعداد محدودی از شرکت های ترکیه ای و خارجی در ایران ماندن و به دنبال تولید برند خود در ایران بودند.

خالقی با اشاره به تاثیر مخرب محدودیت تخصیص ارز در بازار ایران، گفت: در ماه های گذشته تجهیزات رایانه ای، کامپیوتر و ... به دلیل کمبود تخصیص ارز به شدت گران شد، به طور قطع تهاتر ارز صادراتی با واردات این کالاها می تواند تا حدودی قیمت ها را تعدیل کند.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون اقتصاد ایران در سر دوراهی است و نمی توان برای وضعیت سال ۱۴۰۰ قضاوت درستی داشت، تصریح کرد: چشم انداز صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ بستگی به تعاملات بین المللی خواهد داشت اگر روال همین گونه باشد مشکلات ارزی و تامین کالا برای واحدهای تولیدی سخت تر خواهد شد.

افزایش فشارهای تورمی در آینده

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه روند افزایش فشارهای تورمی در آینده ممکن است در همین حدود باقی بماند، گفت: در حال حاضر وضعیت اقتصاد ایران مساعد نیست و این تورم ملموس ۴۰ درصدی ادامه دارد و در بلندمدت ممکن است روندی تشدید شونده داشته باشد.

خالقی درباره تاثیر کرونا بر فعالیت های تولید و صنعتی در ایران اظهار کرد: در حال حاضر تولیدکننده ها با کرونا کنار آمده اند هرچند کرونا اثر مستقیمی بر روی بازار تولیدکننده ها گذاشته است برای نمونه وقتی ساندویچی ها فعالیت کمتری داشته باشند روی فعالیت تولیدی هایی مانند آرد، نان، فرآورده های گوشتی و ... تاثیر می گذارد، از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته و بیشتر مردم روی تامین نیاز اولیه متمرکز شده‌اند به همین دلیل روی تولید اثر منفی گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر نه تنها تنوع خرید محصولات بین مردم کاهش یافته میزان خرید هم کاهش یافته است، گفت: به دلیل افزایش گرانی ها و کاهش قدرت خرید مردم نه تنها محدود به مواد غذایی شده است، بلکه نسبت به گذشته حجم خریدها هم کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره تاثیر کرونا بر روند صادرات کالاهای ایرانی گفت: در حال حاضر بسیاری از بازارهای صادراتی تحت تاثیر کرونا واردات کمتری از ایران دارند به همین دلیل در مجموع میزان تولید برخی از بنگاه های اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته است.