استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: به تازگی خبرهایی مربوط به کشف واکسن کرونا باعث افزایش جهانی قیمت نفت شده و این افزایش قیمت ها در نتیجه یک جو روانی است و در هفته های آینده بار دیگر قیمت نفت کاهش می یابد و یک سطح تعادل پیدا می کند.

به گزارش مرور نیوز، در حال حاضر بخشی از درآمد بودجه ۱۴۰۰  از محل فروش نفت پیش بینی شده است و بسیاری از کارشناسان نسبت به این نوع بودجه ریزی نقدهایی را وارد کرده اند، با این حال وضعیت فروش نفت ایران در سال آینده نه تنها به سیاست خارجی کشور بر می گردد، بلکه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و بازار جهانی هم مربوط است، به طوری که به تازگی خبرهایی مربوط به کشف واکسن کرونا باعث افزایش جهانی قیمت نفت شده و این افزایش قیمت ها در نتیجه یک جو روانی است و در هفته های آینده بار دیگر قیمت نفت کاهش می یابد و در یک سطح تعادل قرار می‌گیرد.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران درباره وضعیت بازار نفت گفت: همه امیدوارند که شیوع ویروس کرونا کاهش یابد و بار دیگر رونق به اقتصاد برگردد، اما حالا دیگر یک سال است که از زمان شیوع ویروس کرونا گذشته و بسیاری از کسب و کارها از محدودیت های کرونایی عبور کرده اند.

او افزود: برای نمونه حمل و نقل هوایی با وجود کرونا فعالیت خود را آغاز کرده و پیش بینی می شود در ادامه کسب و کارهای دیگر هم راه حل هایی همچون پروتکل های بهداشتی را اجرا کنند و فعالیت خود را از سر بگیرند و همین مساله منجر به افزایش تقاضای سوخت در جهان خواهد شد.

دلیل افزایش جهانی قیمت نفت

حسن مرادی با بیان اینکه خبرهایی مربوط به کشف واکسن کرونا باعث افزایش جهانی قیمت نفت شده است، افزود: در حال حاضر این افزایش قیمت ها می تواند در نتیجه یک جو روانی باشد و در هفته های آینده بار دیگر قیمت نفت کاهش می یابد و در یک سطح تعاول پیدا می کند.

او با اشاره به اینکه اعضای اوپک دوباره در زمینه نفت توافق خواهند کرد، اظهار کرد: در حال حاضر کرونا به همه تولیدکنندگان نفت آسیب زده به همین دلیل کشورها به درک مشترکی رسیده اند و تولیدکنندگان اوپک و غیراوپکی نفت برای حفظ قیمت نفت سهمیه ها را رعایت خواهند کرد.

مرادی با تاکید بر اینکه در دولت جوبایدن معادلات جهانی بهبود خواهد یافت، گفت: هم اکنون بسیاری از کشورها با سیاست های دولت ترامپ مشکل دارند، هرچند از نظر اقتصاد داخلی شرایط بدی ندارد، با این حال وضعیت این کشور در سطح بین الملل نامساعد است و این مساله به نفع ما خواهد بود.

احتمال بازگشت آمریکا به برجام و افزایش فروش نفت و میعانات

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه با شکست ترامپ در آرای الکترال، پیروزی بایدن در آمریکا قطعی شده است، افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور آینده آمریکا سیگنال های مثبتی برای کاهش تحریم ها فرستاده است و همچنین در اجلاس ۴+۱ بار دیگر وضعیت برجام بررسی می شود احتمال بازگشت آمریکا به برجام هم بیشتر شده است.

مرادی افزود: از طرف دیگر سیاست های غلط ترامپ و اعمال تحریم ها علیه کشورهای دیگر باعث شده کشورهای بیشتری علیه رفتار ترامپ جبهه بگیرند و همین مساله منجر به فضای بهتری برای دور زدن تحریم ها در شرایط کنونی شده است.

او با تاکید بر اینکه ایران در ماه های گذشته نسبت به قبل توانسته فروش نفت و میعانات خود را بهبود ببخشد، اظهار کرد: با وجود اینکه ترامپ در این ماه های آخر فشار تحریم ها را علیه ایران بیشتر کرد اما سیاست های غلط او در مقابل سایر کشورها عاملی برای اثبات حقانیت ایران شده است.

وضعیت تولید نفت در آمریکا

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران درباره وضعیت تولید نفت در آمریکا ، گفت: در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت جهانی نفت عملا تولید نفت شل در آمریکا صرفه اقتصادی چندانی ندارد و نمی توان روی تولید آن حساب باز کرد، به همین دلیل ادامه این روند منجر به کاهش عرضه نفت شل در بازارهای جهانی می شود و همین مساله یک امتیاز به نفع سایر تولیدکنندگان نفت در جهان خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه فروش نفت و میعانات گازی در ایران بیشتر شد، تصریح کرد: پس از انتخاب جو بایدن قیمت دلار در بازار ایران روند کاهشی داشته، از این رو احتمال حذف تحریم ها بیشتر شده است و حتی دولت جو باید می تواند در زمان انتقال قدرت برای نشان دادن حسن نیت بخشی از تحریم ها را حذف کند.

این کارشناس صنعت نفت با تاکید بر اینکه با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی نفت میزان تولید هم کاهش یافته است و این مساله آسیب های را به همراه دارد، تصریح کرد: وقفه تولید در چاه های نفت آسیبی به تجهیزات وارد می کند، به عبارت دیگر خواب سیستم و تجهیزات باعث می شود که برخی چاه های نفتی به اورهال نیاز داشته باشند و از آنجایی که در حال حاضر میزان فروش نفت کشورها هم کاهش یافته است این مساله برای آنها هزینه ساز خواهد بود، به همین دلیل دولت ها به دنبال راهکارهای برای مقابله با ویروس کرونا هستند تا سریعتر شرایط رونق برگردد.