وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی صنعت نفت گفت: صنعت پتروشیمی، نقش مهمی در مبارزه با بیماری کرونا دارد.

 

به گزارش مرور نیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در مراسم بهره برداری از طرح ‌های بزرگ پتروشیمی که صبح امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: صنعت پتروشیمی، نقش مهمی در مبارزه با بیماری کرونا دارد.

او گفت: وزارت نفت در دوران تحریم نیز تمام همت خود را برای توسعه صنعت نفت به کار بسته است و با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاکنون به موفقیت‌های مهمی دست یافته‌ایم؛ جهش‌های پتروشیمی بخشی از این دستاوردهاست که امروز قسمت دیگری از آن‌ها توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

زنگنه افزود: درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ بر پایه قیمت‌های ثابت سال ۹۵، حدود ۲ میلیارد دلار بود که با طراحی گسترده‌ای که از سال ۷۶ شروع شد، این رقم در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار رسید؛ از سال ۹۲ همچنین با پیشرفت جهش دوم پتروشیمی، درآمدزایی آن با اتمام این طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد؛ پیش بینی می‌کنیم که این رقم تا پایان سال ۱۴۰۴، با برنامه ریزی‌های انجام شده و طرح‌های در دست اجرا، بالغ بر ۳۷ میلیارد دلار شود.

وزیر نفت ادامه داد: قرار است امسال، ۱۹ طرح پتروشیمی به ارزشی معادل ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن افتتاح شود که تاکنون ۷ طرح آن توسط رئیس جمهور افتتاح شده و ۳ طرح دیگر نیز امروز توسط او افتتاح می‌شود؛ این طرح‌های جدید، دو طرح از فاز دوم پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هگمتانه و مجموعه طرح‌های کوچکی در ارومیه هستند که با افتتاح آن ها، تعداد طرح‌های بهره برداری شده، پتروشیمی در سال ۹۹ به ۱۰ طرح می‌رسد.

* افتتاح اولین واحد الفین غرب کشور در ایلام

وزیر نفت اظهار کرد: فاز دوم پتروشیمی ایلام که امروز افتتاح می‌شود، فاز اولش در اردیبهشت سال ۹۳ توسط رئیس جمهور افتتاح شده بود که شامل واحد پلی اتیلن سنگین و سرویس‌های جنبی پتروشیمی ایلام می‌شد؛ امروز دو واحد گوگردزدایی خوراک و واحد مهم دیگر یعنی الفین پتروشیمی ایلام نیز افتتاح خواهند شد.

او در ادامه بیان کرد: الفین پتروشیمی ایلام، اولین الفینی است که در غرب کشور احداث شده است؛ ظرفیت مجموع این طرح، ۷۶۵ هزار تن است که با سرمایه گذاری ۸۶۶ میلیون یورویی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افتتاح می‌شود.

زنگنه گفت: خوراک این طرح اتان، C۳ و C۵ است که از پالایشگاه گاز ایلام می‌آید و به اتیلن، پروپیلن و سایر مشتقات تبدیل می‌شود؛ این طرح بسیار مهم است به ویژه از نظر تولید پلی پروپیلن که یک واحد پلی پروپیلن دیگر نیز با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلار در پایین دست همین واحد پتروشیمی در ایلام با پیشرفت ۵۲ درصد، در دست اجراست.

او با اشاره به اهمیت استان ایلام برای صنعت نفت و کشور اظهار کرد: در این استان علاوه بر این طرح‌ها، توسعه میادین نفتی آذر و آبان، میدان‌های پایدار غرب، چشمه خوش، دال پری و پایدار شرق را با سرمایه گذاری در قالب IPC و بیع متقابل و همینطور توسعه میدان تنگه بیجار که خوراک پالایشگاه گازی و پتروشیمی ایلام را تامین می‌کند، در دست اجرا داریم.

زنگنه گفت: طرح NGL۳۱۰۰ با بیش از ۵۵ درصد پیشرفت در دست اجراست که به طور کلی مانع از سوختن گاز‌های مشعل منطقه ایلام می‌شود و ۸۹۰ میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری شده که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به بهره برداری برسد؛ این NGL۳۱۰۰ تولید شده به پتروشیمی دهلران داده می‌شود که آن نیز در دست اجراست.

* تاخیر در افتتاح پتروشیمی هگمتانه مربوط به مشکلات سرمایه گذار بخش خصوصی بود

او بیان کرد: دومین طرحی که امروز افتتاح می‌شود، پتروشیمی هگمتانه است که یک صنعت پایین دستی در منطقه عمومی همدان است که تاکنون در آن جا پتروشیمی نداشته ایم؛ با پیگیری‌های انجام شده به ویژه توسط نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، امروز این مجموعه به افتتاح می‌رسد البته تاخیر در بهره برداری از آن نیز به دلیل مشکلاتی بود که سرمایه گذار بخش خصوصی آن داشت.

وزیر نفت در ادامه گفت: با بهره برداری از آن، ۴۵ هزار تن PVC گرید پزشکی در سال تولید می‌شود که برای ساخت وسایل و ادوات پزشکی مثل سرم و سرنگ و غیره استفاده می‌شود؛ سرمایه گذار نیز امکان توسعه آن را دارد و  تفاهم لازم برای تامین خوراک آن انجام شده است.

او افزود: صنایع پتروشیمی در مبارزه با ویروس کرونا، نقش مهمی داشته اند چه در تولید مواد ضدعفونی و آب ژاول و چه در تولید مواد LAD که ماده اولیه ساخت تمام شوینده‌هاست. افزایش ظرفیت تولید پلی پروپیلین برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی و تولید پت و اخیرا تولید و عرضه اکسیژن که کمبود داشتیم نیز، به کمک واحد‌های پتروشیمی انجام شد.

زنگنه بیان کرد: طرح سولفات پتاسیم و اسیدکلریدریک در پتروشیمی ارومیه نیز امروز با ظرفیت ۹۰ هزار تن و ۵۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط هلدینگ خلیج فارس به بهره برداری می‌رسد.

* جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران

او ادامه داد: ارزش طرحی‌هایی که امروز افتتاح می‌شود، مجموعا حدود یک میلیارد دلار است و همگی در غرب کشور هستند که در واقع امروز یک جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران است.

وزیر نفت اظهار کرد: این طرح‌ها مولد هستند و در کل، ارزش تولیدات ۱۰ طرح افتتاح شده امسال، بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود؛ ما علاوه بر این طرح‌ها، ریل گذاری برای آینده را نیز داریم. به جز طرح‌های جهش سوم، دو مگاپروژه دیگر را هم داریم که قرار است در همین دولت شروع شود.

او تصریح کرد: هر کدام از این دو مگاپروژه، از نظر ارزش و اندازه، از بندر امام خمینی(ره) بزرگ‌تر هستند که خوراک آن‌ها تامین و سرمایه‌گذاران و زمین‌هایشان نیز مشخص شده است. یکی از آن‌ها را هلدینگ خلیج فارس و دیگری را نفت و گاز پارسیان اجرا خواهند کرد که هر کدام از این‌ها طرح‌های بزرگی شامل چندین کارخانه خواهند بود. طرح دیگر ما خط پروپیلن است که چندین سال است که دنبال می‌شود.

زنگنه در پایان گفت: از آن جایی که در آستانه روز ملی پتروشیمی هستیم، من از همه همکارانم که باعث شدند، این صنعت از نهال کوچک سال ۷۶ به درخت تنومند فعلی تبدیل شود، تشکر می‌کنم.