رئیس انجمن سرمایه گذاری ایران گفت: سرمایه گذاری باید دو برابر استهلاک باشد تا بازدهی داشته باشد که در شرایط کنونی میزان آن در ایران کمتر از استهلاک ماشین آلات و... است.

رئیس انجمن سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در یکی دو سال گذشته افزایشی بوده اما نسبت به تولید ناخالص داخلی و جمعیت کشور مناسب نبوده است، گفت: وقتی میزان سرمایه گذاری به اندازه استهلاک باشد عملا هیچ سودی برای کشور ندارد و به طور کلی سرمایه گذاری باید دو برابر استهلاک باشد تا بازدهی داشته باشد که در شرایط کنونی میزان آن در ایران کمتر از استهلاک ماشین آلات و... است.

حسین سلیمی با بیان اینکه امکان محاسبه دقیق جذب سرمایه وجود ندارد، گفت: سرمایه گذاری به دلیل اینکه با ارزهای مختلف انجام شده قابل محاسبه نیست، در واقع چون یک پروژه ممکن است با ارز ۴۲۰۰ تومانی شروع شده باشد اما با نرخ دیگری به پایان رسیده باشد به همین دلیل نمی توان عدد قطعی اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه نسبت به سال های قبل سرمایه گذاری خارجی در ایران تغییر نکرده است، گفت: به طور کلی میانگین سرمایه گذاری خارجی در ایران سالانه ۳ میلیارد دلار بوده و تنها چند سال ۵ تا ۷ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری داشتیم، اما پس از آن به دلیل تحریم ها از ایران رفتند و بازهم میزان سرمایه گذاری به همان سطح قبلی ۳ میلیارد دلار برگشت.

ترکیه سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار  جذب سرمایه دارد

رئیس انجمن سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه ترکیه سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال جذب سرمایه گذاری داشته است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ظرفیت های بالایی در اقتصاد کشور وجود دارد و با توجه به اینکه در گذشته رشد ۱۲ درصدی در بخش صنعت داشته ایم و از طرف دیگر به دلیل وجود برق، گاز و... امکان افزایش جذب سرمایه گذاری در ایران وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه رشد سرمایه گذاری به رشد صادرات کمک می کند، اظهار کرد: وقتی ماشین آلات وارد کشور می شود و بعد از آن با واردات مواد اولیه کالای تمام شده به بازار عرضه می شود در آن شرایط دیگر نیاز به واردات کالا نیست. برای نمونه ایران در یک دوره واردکننده کاشی بود اما امروز به صادرکننده این محصول تبدیل شده است.

سلیمی با بیان اینکه صادرات ترکیه به ۱۶۵ میلیارد دلار رسیده است، گفت: طبق برنامه ۲۰ ساله،  ایران هم در سال ۱۴۰۴ باید به صادرات ۱۷۵ میلیارد دلاری می رسید اما در شرایط کنونی حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات داریم و این نشان دهنده عقب ماندگی اقتصاد کشور است.

موانع جذب سرمایه در ایران 

رئیس انجمن سرمایه گذاری ایران با نگاهی به موانع جذب سرمایه در ایران گفت: در حال حاضر ظرفیت های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری معرفی نشده اند و از طرف دیگر به دلیل بروکراسی اداری و تحریم ها جذب سرمایه بخش خصوصی هم موفقیت آمیز نبوده است.

او درباره آمار رشد اقتصادی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود گفت: وقتی هر سه ماه یکبار آمار رشد اقتصادی اعلام می شود، ممکن است در یک دوره رشد اقتصادی مثبت شود و بعد از آن در سه ماهه های دیگر منفی شود به همین دلیل نمی توان با مثبت شدن یک سه ماهه ادعای رشد اقتصادی کرد، بلکه باید در پایان سال وضعیت کلی رشد اقتصادی را اعلام کرد.

سلیمی با اشاره به اینکه در سال های گذشته بخش صنعت و معادن بیشترین جذب سرمایه گذاری را داشته اند، اظهار کرد: در حال حاضر این بخش از اقتصاد کشور مورد توجه سرمایه گذاران است.

رئیس انجمن سرمایه گذاری ایران با نگاهی به بخش های که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده است، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی ها تمایل زیادی دارند در بخش انرژی های خورشیدی ایران سرمایه گذاری کنند و هم اکنون آلمانی‌ها در شهرهایی مانند کرمان، همدان، خراسان و... سرمایه گذاری کرده اند و تاکنون ۱۷۰۰ مگاوات مجوز تولید برق خورشیدی برای خارجی ها صادر شده است.

او درباره چشم انداز سرمایه گذاری در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن تغییر دولت در آمریکا، تصریح کرد: به طور کلی حذف قانون تحریم ها نیازمند گذراندن یک فرآیند اداری و زمانی است به همین دلیل حداقل ۷ یا ۸ ماه طول می کشد. از یک طرف ایران انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و دولت آمریکا ترجیح می دهد تا با رئیس جمهوری بعدی مذاکره کند تا اینکه الان با یک تیم مذاکرات خود را آغاز کرده و بعد از چندماه دوباره سیاست ها تغییر کند، به همین دلیل پیش بینی می شود تا پاییز سال آینده همچنان تحریم ها پابرجا بمانند.