مصطفی ناجی، رئیس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2 نورد سرد فولاد مبارکه از پایان موفقیت آمیز پروژه بومی سازی، نصب و راه اندازی،سیستمهای اندازه گیری عرض ورق در خط قلع اندود خبر داد .

به گزارش مرور نیوز،مصطفی ناجی، رئیس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2  نورد سرد فولاد مبارکه از پایان موفقیت آمیز پروژه بومی سازی، نصب و راه اندازی،سیستمهای اندازه گیری عرض ورق در خط قلع اندود خبر داد .

وی گفت: به همت تیم فنی کارشناسان برق و اتوماسیون واحد قلع اندود، کارشناسان واحد بومیسازی شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان، پروژه بومی سازی سیستم اندازه گیری عرض ورق در خط قلع اندود اجراء و با بهره برداری از سیستمهای نصب شده جدید، امکان اندازه گیری لحظهای عرض ورق در دو نقطه فراهم شد و هرگونه مغایرت در عرض محصولات تولیدی این واحد بطور کامل تحت کنترل قرار گرفت.

رئیس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2 افزود: دستگاه عرض سنج یکی از تجهیزات اصلی و مهم در تطابق تلرانس عرض محصول تولیدی با استاندارد و نیازهای مشتری است که به دلیل نیاز به دقت و سرعت عمل بالا از تجهیزات خاص و حساس بهره میبرد در این راستا و با توجه به ماهیت خط قلع اندود و ضرورت کنترل عرض ورق بعد از تجهیز «ساید تریمر» و «تنشن لولر»، دو دستگاه عرض سنج مطابق با استانداردهای مورد نیاز یکی بعد از ساید تریمر و دیگری بعد از تنشن لولر با همکاری مشترک فنی کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه اصفهان طراحی، ساخته و نصب گردید.

  وی در خصوص دلایل اجرای این پروژه افزود: در طراحی اولیه خط قلع اندود، اندازه گیری عرض ورق توسط تجهیز خارجی و صرفاً در یک نقطه از فرایند(بعد از ساید تریمر) انجام شده که بدلیل قرار گرفتن منبع نور در زیر ورق، لرزش و موجهای سطح ورق و تأثیر نورهای محیطی خصوصاً در هنگام شب منجر به افت دقت و بالا رفتن خطای اندازهگیری میشد، ضمن اینکه برخورد ورق به منبع نور موجود در زیر ورق منجر به شکستگی و خرابی مکرر این قسمت میگردید که باعث افزایش نفر ساعت تعمیرات و توقف بعضاً طولانی مدت تجهیز میشد.

ناجی تصریح نمود: وجود نقص در طراحی و همچنین خاص و قدیمی بودن قطعات زیر مجموعه تجهیز و نرم افزارهای مربوطه و قیمت بالای قطعات یدکی و عدم پشتیبانی مؤثر سازنده موجب شد که این تجهیز بطور کامل از مدار خارج گردد که با توجه به تبعات کیفی ناشی از عدم وجود این تجهیز در فرایند تولید،عزم کارکنان این واحد را بر آن داشت تا با اجرای این پروژه در جهت رفع مشکلات یاد شده اقدام نمایند، بدین منظور با بررسی مشکلات سیستم قبلی و تحلیل خرابیها  و وجود تجربه مشابه در ناحیه نورد سرد، تصمیم به بومی سازی سیستم گرفته شد که با تلاش تیم یاد شده این تجهیز در مدت زمان کمتر از شش ماه طراحی و نصب گردید.

وی در خصوص مزایای این پروژه گفت: در سیستم جدید، منبع نور لیزری به همراه دوربینها در سمت فوقانی ورق نصب شد و با تابش نور لیزر بر روی غلتک، خطای اندازهگیری ناشی از لرزش و موج ورق و تأثیر نورهای محیطی بطور کامل مرتفع گردید. همچنین با بهبود سیگنال خروجی دستگاه و ارسال سیگنال به PLC ، از این سیگنال علاوه بر اندازه گیری عرض ورق جهت اندازه گیری انحراف از مرکز ورق عبوری و همچنین تشخیص پارگی ورق  نیزاستفاده میشود.

رئیس واحد قلع اندود و خطوط برش 1 و2  در ادامه به دیگر مزایای اجرای این پروژه اشاره نمود و گفت: ساده سازی شبکه کنترلی، سهولت در تأمین قطعات یدکی، امکان رفع عیب سریع و دقت بالاتر تجهیز و خرابی کمتر، قیمت بسیار پایین آن در مقایسه با نمونههای خارجی و عدم نیاز به کالیبره مداوم و تنظیمات آسان و راه اندازی سریع از دیگر مزایای سیستم جدید یادشده میباشد.

وی در پایان از حمایت مدیریتهای  ناحیه نورد سرد و محصولات پوششدار، مدیریت و کارشناسان واحد بومی سازی، دفاتر فنی تولید و تعمیرات و قطعات یدکی نورد سرد و بویژه جدیت و همت کارکنان تعمیرات برق واتوماسیون واحدکه در تحقق این امر مهم ایفای نقش نمودند، تشکر و قدردانی کرد.