وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که توافق ایران با شرکت هواپیماساز بوئینگ یک پیام روشن برای جهان دارد، اظهار کرد: قطعا امروز یک روز تاریخی است که ظرفیت اثرگذاری جدی در صنعت حمل‌ونقل هوایی و امنیت ایران و جهان را دارد و قرارداد بسته شده میان هما و بوئینگ که پس از ۴۱ سال به امضا رسیده اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز، عباس آخوندی در مراسم امضای سند همکاری ایران‌ایر و بوئینگ تاکید کرد: با وجود تمام جنگ‌افروزی‌ها و دشمنی‌هایی که رژیم صهیونیستی، نیروهای داعش و پشتیبانان منطقه‌ای‌شان داشته‌اند، ایران توانست اقدامی بزرگ را در این زمینه انجام دهد. بازرگانان و فعالان اقتصادی این علامت را به جهانیان می‌دهند که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان‌دوستانه بر مبنای سیاست برد – برد هستیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که برنامه جامع اقدام مشترک برجام در فضای سیاسی و در مرحله تردید جدی قرار گرفته‌اند یک‌بار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای به دست آمده را گوشزد می‌کند. ما امیدواریم علی‌رغم تغییر و تحول در دولت آمریکا که درآینده نزدیک ایجاد خواهد شد این کشور همچنان‌که فعالان اقتصادی آن از سیاستمدارانش می‌خواهند همچنان به تعهدات خود پایبند باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ما اولین گام را برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برداشته‌ایم، تاکید کرد: خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ که به زودی با نهایی شدن خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR تکمیل خواهد شد نشان از عزم جدی ما برای نوسازی ناوگان هوایی ایران دارد.

آخوندی اضافه کرد: مبنای کار ما در این ارتباط استفاده از ظرفیت مزیت‌های نسبی ایران، افزایش قدرت و رقابت در صنعت هوانوردی و بازپس گیری بازار ایران از صنعت حمل‌ونقل هوایی منطقه و جهان است. برای رسیدن به این هدف سیاست ما رقابت تجاری در سطح بین‌المللی خواهد بود.

وی درباره‌ میزان ظرفیت اضافه شده به ناوگان ایران در چارچوب توافق با بوئینگ نیز گفت: در این توافق ۵۰ هزار صندلی جدید به ناوگان ایران اضافه می‌شود این رقم دو برابر صندلی‌هایی است که در حال حاضر در آسمان ایران فعالیت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این نخستین گام برای نوسازی هواپیمایی جمهوری اسلامی به حساب می‌آید، تاکید کرد: در آینده ما شرکت هما را از منظر حقوقی و مالی نیز بازسازی خواهد کرد. سهم این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار ایران و یا حتی بازارهای بین‌المللی در صورت اخذ مجوزهای لازم ارائه خواهد شد.

آخوندی همچنین با اشاره به اشتغالزایی بالایی که ورود این هواپیماها به کشور دارد، اظهار کرد: با اجرای این توافق بیش از هشت هزار شغل مستقیم در حوزه مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد خواهد شد. در کنار این ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر نیز در مبدا و مقصد و شهرهای دوردست ایران شکل خواهد گرفت که این موضوع راهکاری بنیادین برای مقاوم کردن اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های ملی و بین‌المللی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این قرارداد تاریخی حاصل پیگیری طولانی مدت کارشناسان و مذاکره‌کنندگان ایران‌ایر و وزارت راه و شهرسازی است. در این بین پشتیبانی‌های شخصی آقای رییس جمهور نیز که در تمام فرایند کار همراه مذاکره‌کنندگان بودند، اهمیتی بسیار زیاد داشت که به نهایی شدن این سند تاریخی انجامید.