استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: خودروی شاهین سایپا تا پایان سال عرضه خواهند شد، البته درباره قیمت گذاری در بازار خوردوی ایران همچنان بحث وجود دارد و سیاست گذاران می گویند که قیمت خودرو را خودروسازان تعیین کنند اما در نهایت مشخص نیست چه تصمیم های اتخاذ خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه اهداف تولیدی سایپا در سال ۹۹ در حال تحقق است، گفت: خودروی شاهین سایپا تا پایان سال عرضه خواهد شد، البته درباره قیمت گذاری در بازار خوردوی ایران همچنان بحث وجود دارد و سیاست گذاران می گویند که قیمت خودرو را خودروسازان تعیین کنند اما در نهایت مشخص نیست چه تصمیم های اتخاذ خواهد شد.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه شورای رقابت قیمت گذاری خودرو را به روز کرده است، افزود: سیاست گذاران برای تعیین قیمت خودرو هر چند وقت یکبار دستورالعملی را اعلام می کنند که کاملا گنگ و مبهم است، برای نمونه فرمولی که شورای رقابت تعیین کرده قیمت ۴۵ درصد از خودروهای تولید بر مبنای تورم بخشی و... اعلامی بانک مرکزی انجام خواهد شد این در حالی است که هنوز آمار تورمی بانک مرکزی منتشر نشده و این نشانه ضعف در تصمیم گیری هاست.

او افزود: طبق برآوردها در شرایط کنونی خودروسازها ۵۰ درصد از عملیاتشان را زیان می کنند و در دو سال گذشته زیان انباشته آنها به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ادامه آن امکان پذیر نیست، از این رو خودرو یا باید در حاشیه بازار قیمت گذاری شود یا در بورس به فروش برسد.

کاکایی با اعلام اینکه برخی خودروها تیراژ بالا دارند که حدود ۵۵ درصد از مجموع تولید دو خودوساز را شامل می شوند، تصریح کرد: این خودروها قرار است همچنان با قیمت گذاری های قبلی عرضه شوند اما مابقی خودروها متنوع تر هستند و قیمت بالاتری دارند که شامل قیمت گذاری جدید خواهند شد.

فروش خودرو در حاشیه بازار یا بورس کالا

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه فروش خودرو در حاشیه بازار یا بورس کالا می تواند زیان انباشته خودروسازها را حذف کند، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست گذاران تصمیم های فنی نمی گیرند و خودروسازها همچنان در زیان هستند و صف ۵ تا ۶ میلیون نفری برای لاتاری خودرو وجود دارد.

او افزود: در یک ماه و نیم گذشته شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار بوده ایم که علت اصلی آن این بود که بانک مرکزی افسار دلار را کشید و قیمت ارز از ۳۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده و همین مساله باعث امیدواری بیشتر مردم شد و در واقع کاهش قیمت خودرو ربطی به عملکرد خودروسازها نداشت و ناشی از سیاست گذاری کلان بود.

کاهش نرخ ارزی محرکی برای کاهش قیمت خودرو

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دلار ۲۵ هزار تومانی همچنان بالاست اما کاهش نرخ ارزی محرکی برای کاهش قیمت خودرو شد، تصریح کرد: در شرایط کنونی سیاست گذاری ها به جای اینکه مشکل صنعت خودرو را حل کنند طرح تحقیق و تفخص از صنعت خودرو را کلید زده اند، آیا وزارت صنعت از صنعت خودرو خبری ندارد؟ آیا مدیرعامل این خودروسازی ها توسط وزارت صنعت و دولت تعیین نمی شوند؟

او با تاکید بر اینکه قبل از اینکه دلار بالا برود گفتم که سرمایه گذاری مردم در بورس می تواند نقدینگی را در بخش تولید بالا ببرد، توضیح داد: در ابتدای امسال رشد بورس خارج از منطق بود و در شرایط کنونی هم جلوی رشد آن گرفته شده و خودروسازها در بورس روندهای متفاوتی داشته اند و در پایان سال گذشته که زیان ده بودند با تجدید ارزیابی توانستند مشکل ورشکستگی را رفع کنند و در حال حاضر هم روند زیان آنها افزایش یافته و معلوم نیست در آینده چه اتفاقی برای این نمادها خواهد افتاد.

کاکایی با اشاره به اینکه وضعیت نمادهای خودروی در بورس به وضعیت سیاست گذاری ها بستگی دارد، تصریح کرد: حالا اگر قیمت خودرو آزاد شود ممکن است قیمت نمادهای خودرویی در بورس بالا برود.

 صنعت خودروی ایران در دو راهی

او درباره سیاست های که در بخش قطعه سازی دنبال می شود، گفت: در حال حاضر کارهای عمیقی در زمینه بومی سازی انجام شده و روی تولید هم تاثیر گذاشته است، اما از آنجایی که این صنعت زیان ده هست زمینه جذب سرمایه گذاری را فراهم نکرده است و با توجه به اینکه تولید قطعات برای تیراژ بالا نیازمند سرمایه بالاست، به همین دلیل صنعت خودروی ایران در یک دو راهی قرار دارد که ناشی از تعلل سیاست گذاری هاست و هر روز که بیدار می شویم نمی دانیم که قرار است موجی از ورشکستی شروع شود یا جشن خودکفایی و افزایش تولید قرار است برگزار کنیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه واردات خودرو می تواند خیانت به خودکفایی باشد، گفت: در شرایط کنونی ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تخصیص داده نمی شود چون ارز کافی وجود ندارد، از طرف دیگر در زمان آزادسازی واردات خودروی اقتصادی وارد نشده و همواره در آن زمان خودروهای بالای ۱۵ هزار دلار واردات شده است.

او با تاکید بر اینکه بعد از جنگ اقتصادی می توان واردات خودرو را از سر گرفت، گفت: در فضای آزاد اقتصادی واردات می تواند کمک کننده باشد همانطوری که کره جنوبی هم واردات خودرو انجام می دهد.

کاکایی با اشاره به  اینکه در سال ۹۶ حدود ۵۰ مدل خودروی خارجی مونتاژی در کشور تولید می شد، گفت: در آن زمان پژو، هیوندای، فولکس، رنو و... با ایران همکاری داشتند و مدل هایی از این خودروسازها در کشور مونتاژ می شد و خودروهای از نیسان، پژو، رنو و... به کشور وارد می شدند و در آن زمان کسی برای سرمایه گذاری وارد بازار خودرو نمی شد و دولت بعد از آن برای مدیریت ارز واردات خودرو را متوقف کرد و هدف کمک به صنعت خودرو نبود.

۳۰ خودروساز در ایران داریم

او با اشاره به اینکه ۳۰ خودروساز در ایران داریم که ۲۸ مورد آن خصوصی است، گفت: اگر سیاست گذاران اقتصادی درست عمل کنند رشد و توسعه صنعت و رقابت پذیری در آینده محقق خواهد شد.

کاکایی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته طراحی خودروهای جدید در ایرانخودرو آغاز شده است، گفت: در حال حاضر خودروی تارا با ۹۳ درصد تولید داخلی طراحی و تولید شده و این ناشی از فرآیند جهش فناورانه است.

این کارشناس صنعت با اعلام اینکه موافق تحریم نیستم، اظهار کرد: اگر در شرایط کنونی توسعه فناوری داشته باشیم بعدها که درها برای همکاری با خارجی ها باز شود توسعه صنعتی با قدرت بیشتری انجام خواهد شد.

او افزود: برخی کشورها مانند عربستان و ترکیه در ۲۰ سال گذشته صنعتشان را کاملا در اختیار خارجی ها گذاشته اند و الان پیشرفت کرده اند ولی در ایران سیاست گذاری در بخش صنعت مبتنی بر داخلی سازی است.