با توجه به اینکه هرگاه رئیس جمهور از بورس حمایت کرده روند نزولی جدیدی آغاز شده است، به نظر می رسد در چند روز آینده بورس تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد هم اصلاح داشته باشد که این مساله می تواند سرمایه مردم را در ریسک بزرگی قرار دهد چراکه این سطح حمایتی چندان قوی نیست و می تواند با افت های بیشتر همراه شود.

به گزارش مرور نیوز، نخستین حمایت های امسال دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور از بورس به اردیبهشت ماه بر می گردد و این آغاز مسیری خطرناک برای سرمایه های مردمی بود.

امسال حسن روحانی در هفته نخست اردیبهشت از بورس حمایت کرد؛ تا در شرایطی که اقتصاد کشور در تلاطم بود و نقدینگی سرگردان هم در بازارهای موازی در حرکت بودند، این سرمایه ها را به بخش اقتصاد مولد سوق دهد؛ اما آیا واقعا این اتفاق افتاد!؟

حسن روحانی در ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد: «فضای بورس را برای حضور مردم آماده کردیم.» درست در این زمان بود که عرضه صندوق های ای تی اف مطرح بود و بسیاری از مردم خام تخفیف های ۲۰ درصدی دولت شده بودند! جالب اینکه در همان روز با صحبت رئیس جمهوری شاخص کل ۱۷ هزار واحد فرو ریخت و به یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحد رسید.

پس از چندی نخستین واکنش منفی بورس به حمایت رئیس دولت در اردیبهشت ماه، باعث شد بورس از شاخص کل یک میلیون و ۵۰ هزار واحد، به ۹۰۰ هزار واحد برسد و البته این نخستین اتفاق نبود. رئیس جمهور در ۲۲ مهر ۹۸ هم بورس را بازاری پر نشاط خطاب کرده بود که بعد از آن شاخص از ۵۲۹ هزار واحد تا ۳۰۰ هزار واحد با یک اصلاح زمانی سقوط کرده بود.

در اردیبهشت امسال خیلی از تحلیلگران بورس این واکنش های بورس را ناشی از رشد بدون استراحت شاخص از حدود ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون واحد عنوان کردند و از آنجایی که این آغاز ورود سرمایه های جدید بود خیلی ها این واکنش بورس، پس از صحبت های حسن روحانی را جدی نگرفتند، و البته شعار حمایت مسئولان دولتی و وزارت اقتصاد از بورس ادامه داشت تا شاخص به مرز ۲ میلیون رسید.

اما منفی شدن بورس ایران درست در زمانی که بورس روزهای مثبتی را می گذراند در ۲۰ خرداد ماه امسال اتفاق افتاد؛ طبق معمول درست همان روز که حسن روحانی در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی، بورس را نقطه امید توصیف کرده بود و در صحبت های خود تاکید کرد که سازمان بورس از بازار سرمایه مراقبت می‌کند. اما در مقابل، واکنش شاخص کل بورس، افت از یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد به یک میلیون و ۱۱۷ هزار واحد بود.

اما این پایان حمایت حسن روحانی از بورس نبود و در زمانی که بورس در تاریخ ۲۲ مرداد ماه وارد فاز اصلاح شده بود و بسیاری از فعالان بازار به مردم هشدار می دادند که بورس وارد فاز نزولی شده است؛ حسن روحانی در نشستی با وعده دادن درباره گشایش اقتصادی عملا بار دیگر به مردم وعده توخالی داد تا در سقف قیمت ها به نمادهای بورسی دولتی ورود کنند و این اتفاق مقدمه سنگین‌ترین ریزش‌های بورس ایران شد. در آن زمان، شاخص کل که به دو میلیون و ۳۰ هزار واحد رسیده بود وارد فاز اصلاح شد و در طول یک ماه به مرز ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.

اما هنوز ماموریت روحانی به پایان نرسیده بود؛ دوم شهریور ماه امسال شاخص کل در همان محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود که حسن روحانی تحول بزرگ در بورس را وعده داد و شاخص کل بورس دوباره وارد روندی نزولی شد. در این مدت موضوع ثبت صندوق سرمایه گذاری پالایشی هم داغ بود و چالش های بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت بالا گرفته بود و واعظی هم شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار را کف کانال بورس معرفی کرد.

همه این اتفاقات گویا برنامه ریزی شده بودند، زیرا درست در همان روزِ وعده روحانی، شاخص کل بیش از ۶۵ هزار واحد ریزش داشت. بعد از آن در هفته پایانی شهریور ماه رئیس دولت وعده پیروزی بزرگ را در روز شنبه و یکشنبه همان هفته به مردم داده بود؛ موضوعی که مربوط به عدم تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، اما اثر آن بر اقتصاد چیزی جز اصلاح دوباره شاخص کل بورس نبود و این بار شاخص کل طی چند روزِ منفی و پرنوسان تا محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد کاهش داشت.

آخرین حمایت روحانی از بورس

حالا اما آخرین حمایت روحانی از بورس به ۲۱ دی ماه بر می گردد، درست در جایی که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده بود و بسیاری از مردمی که سرمایه خود را از دست داده بودند به نشانه اعتراض جلوی ساختمان شیشه ای بورس جمع شده بودند. رئیس جمهور در صحبت های خود بار دیگر از بورس حمایت کرد و گفت: «دولت همواره بر اساس سیاست‌های اصلی خود مبنی بر تقویت بازار سرمایه با محوریت بورس، تلاش دارد»؛ اما درست بعد از این حمایت ها، اصلاح بورس دوباره آغاز شد و کف حمایتی خود را شکسته و وارد محدوده یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد شد.

حال با توجه به اینکه هرگاه رئیس جمهور از بورس حمایت کرده روند نزولی جدیدی آغاز شده است، به نظر می رسد در چند روز آینده بورس تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد هم اصلاح داشته باشد که این مساله می تواند سرمایه مردم را در ریسک بزرگی قرار دهد؛ چراکه این سطح حمایتی چندان قوی نیست و می تواند با افت های بیشتر همراه شود.