محمدرضا کمالی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم های ناشی از نقاط ضعف برجام قرار گرفته است، اما به طور کلی سوءمدیریت بلای جان اقتصاد ایران شده است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس انجمن دوستی ایران و بلاروس با اشاره به مشکلاتی که در اقتصاد ایران در سال های اخیر بروز کرده است گفت: در توافق برجام به نوعی سر ایران کلاه رفته است، زیرا قوانین لازم الاجرایی برای خروج هر یک از اعضای 5+1 نگاشته نشده است که در صورتی که هر یک از اعضا به تعهد خود در برجام پایبند نبود مجبور شود خسارت پرداخت کند، در شرایط کنونی شاهد هستیم که عدم اجرای برجام منجر به تحمیل خسارت های اقتصادی زیادی به ایران شده است.

محمدرضا کمالی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی بیشتر دنبال توسعه و درآمد زایی برای کشورشان هستند، افزود:  به همین دلیل خارج از محدودیت ها و تحریم های آمریکا به دنبال همکاری  اقتصادی با ایران هستند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که بخشی از ماشین آلات و مواد اولیه کشور وارداتی هستند بنابراین باید روابط اقتصادی توسعه یابد، به عنوان مثال برای  محصولاتی مانند ذرت، سویا و ... کاملا وارداتی هستند باید راهکاری اندیشیده شود، زیرا بی توجهی به آن موجب نوسان اقتصاد دامداری ها می شود و همین مساله است که می بینیم برخی اقلام مانند گوشت و مرغ به صورت دوره در برخی مقاطع زمانی گرانی می شوند.

 عضو خانه دوستی لندن افزود: باید پذیرفت که واردات به اقتصاد کشور آسیب نمی زند بلکه مشکل اصلی نبود  برنامه است، کشوری مانند انگلستان که حجم عمده میوه مصرفی آن وارداتی است، برنامه و میزان واردات مشخصی دارد و همین مسئله بازار این کشور را نظام‌مند کرده است و از آسیب اقتصادی جلوگیری می کند.

 بومی سازی مبتنی بر برنامه

کمالی اشاره کرد: کشوری مانند هلند که مساحتی کوچکتر از سه استان شمالی کشور دارد و با اینکه آب و هوای این استان ها بهتر است اما درآمد این کشور سه برابر درآمد ایران است، چرا که در این کشور به دنبال توسعه کشاورزی و صنعتی بوده اند حال آنکه در ایران بیشتر ویلا سازی صورت گرفته است در صورتی که  شمال ایران بهترین منطقه کشت چای است اما بیشترین محصول از هند وارد می‌شود.

او با تاکید بر اینکه بومی سازی مبتنی بر برنامه می تواند اقتصاد کشور را از وابستگی نجات دهد، گفت: در سال های گذشته برنامه هایی برای خودکفایی در جهت تولید  گندم ارائه و اجرا شد و به خودکفایی هم نزدیک شدیم، اما بعد از آن رها شد و دوباره جهت تامین گندم وابسته به واردات شدیم.

عضو خانه دوستی ایران و لندن با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهترین غذای اروپایی ها خاویار ایران است و همچنین آنها علاقه زیادی به زعفران و فرش ایرانی دارند، گفت: تاکنون برنامه ریزی موفقی در راستای استفاده و بهره برداری از این ظرفیت های کشور انجام نشده است. حتی در بخش صنعت؛ خودروهایی در ایران مونتاژ می شود که کیفیت پایینی دارند، در حالی که هزینه مونتاژ تفاوت چندانی ندارد و ایران می تواند به جای خودروهای کنونی خودروهای فرانسوی، المانی، ایتالیایی و ... مونتاژ کند.

عوامل اصلی مشکل اقتصادی ایران

او درباره سیاست هایی که ایران باید دنبال کند، افزود: واقعیت این است که ایران باید ابتدا اقتصاد خود را تقویت کند و در این راستا همکاری خود را با کشورهای دیگر را توسعه دهد و نباید رشد و توسعه اقتصاد کشور را وابسته به تعامل با آمریکا کند، به طور قطع وقتی اقتصاد ایران به سطح مناسبی برسد آمریکا در جهت توسعه همکاری های اقتصادی با ما به دنبال امتیاز دهی به ما خواهد بود. 

او با بیان اینکه در شرایط کنونی عوامل اصلی مشکل اقتصادی ایران کرونا و تحریم هاست، افزود: شیوع ویروس کرونا منجر به فلج شدن اقتصاد گردشکری شد و در ادامه تولیدکننده ها هم آسیب دیدند. از طرف دیگر به دلیل این پاندمی تقاضا و قیمت نفت کاهش یافته و فشار آن بیشتر به اقتصاد ایران وارد شد که در ادامه مشکلات اقتصادی دهک های پایین جامعه ایران را بیشتر کرده است، چراکه شیوع ویروس کرونا بیشترین فشار را به کشورهای نفتی تحت تحریم وارد کرده، از این رو ایران بیشترین آسیب را دیده و درآمدها  متناسب با هزینه ها بالا نرفته است.

عضو انجمن نویسندگان ایران افزود: اقتصاد اروپا هم تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و دولت ها محدودیت هایی برای تردد افراد به ویژه افراد بالای ۶۰ سال قرار داده اند ، زیرا بیش از سایرین در آستانه ابتلا به کرونا قرار دارند.

 کمالی درباره تاثیر دلار بر اقتصاد ایران ، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم زمانی که دلار هزار تومان بود شرایط اقتصادی ایران بسیار بهتر بود، باید این واقعیت را پذیرفت که اقتصاد ایران بیشتر  وابسته به نفت است در نتیجه وابسته به دلار و نوسانات اخیر به شدت اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده است.

 کشاورزی علمی در ایران چندان اجرایی نمی شود

رئیس انجمن دوستی ایران و بلاروس با نگاهی به دیگر مشکلات که در حال حاضر در کشور وجود دارد گفت: در سال های اخیر کسانی که در راس مسئولیت ها بوده اند دیدگاه و خط  مشی اقتصادی نداشتند، همچنین کسانی در کشور مسئولیت اقتصادی دارند که اصلا تحصیلات اقتصادی و تخصصی در این زمینه ندارند، به همین جهت عملکرد ضعیف در برخی وزارتخانه ها مشهود است.

کمالی افزود: در کشوری مانند بلاروس فعالیت های تولیدی توسط دولت رصد می شود و کاهش تولید یک محصول پیگیری و علت یابی می شود و همچنین  در بخش کشاورزی تعیین می شود که چه محصولی باید کاشت و تولید شود. در حالی  که در ایران در یک مقاطع زمانی قیمت برخی محصولات گران یا کمیاب می شود که ناشی از ضعف مدیریت است.

این کارشناس کشاورزی مناطق سردسیری و گرمسیری با بیان اینکه کشاورزی علمی در ایران چندان اجرایی نمی شود، گفت: این وظیفه و مسولیت وزارت جهاد کشاورزی است که نسبت به وضعیت آب و هوا و خاک هر منطقه نوع محصول تولید شده را  تعیین کند.