حمید حسینی گفت: به تازگی دولت عراق ارزش پول ملی اش را کاهش داده و برای جلوگیری از کسری بودجه پروژه ها را به تعویق انداخته، زیرا در شرایط کنونی درآمد نفتی این کشور به شدت کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، دبیرکل اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه به تازگی دولت عراق ارزش پول ملی اش را کاهش داده گفت: دولت این کشور برای جلوگیری از کسری بودجه پروژه ها را به تعویق انداخته، زیرا در شرایط کنونی درآمد نفتی این کشور به شدت کاهش یافته است.

حمید حسینی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی عراق تاثیری بر مراودات تجاری ایران و سایر کشورها با این کشور ندارد، گفت: هم اکنون تجارت عراق بیشتر با دلار انجام می شود، به همین دلیل کاهش ارزش دینار تاثیری بر ارزش معاملات خارجی عراق ندارد.

او درباره اینکه آیا تغییر دولت عراق تاثیری بر روابط تجاری ایران با این کشور خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: در شرایط کنونی تنها صادرات گاز و برق ایران به عراق از طریق دولت انجام می شود و مابقی صادرات ایران توسط بخش خصوصی است که بیشتر از مسیر اقلیم کردستان عراق انجام می شود، به همین دلیل تغییر روند سیاستی این کشور تاثیری در صادرات نخواهد داشت.

حسینی با تاکید بر اینکه عراق به برق ایران نیاز دارد، اظهار کرد: به نظر می رسد دولت عراق هم ترجیح می دهد نیاز کشورش به برق، گاز و... را از طریق ایران تامین کند، زیرا به طور قطع کالاهای ایران از رقابت پذیری لازم برخوردار هستند و شاید نسبت به خیلی از کالای کشورهای دیگر برای عراقی ها ارزانتر تمام شود.

پروژه های ساختمانی در عراق همچنان معطل است

دبیرکل اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه پروژه های ساختمانی در عراق همچنان معطل مانده اند، اظهار کرد: به طور قطع این کشور به بازسازی گسترده نیاز دارد، اما از آنجایی که در شرایط کنونی دولت عراق با کمبود اعتبارات مواجه است، نمی خواهد هزینه های دیگری برای خود بتراشد، به همین دلیل دولت این کشور حتی ضمانت نامه های بانکی برای اجرای پروژه ها را تضمین نمی دهد.

او درباره اینکه در شرایط کنونی آیا پروژه ای توسط ایرانی ها در این کشور اجرا می شود یا خیر؟ اظهار کرد: از آنجایی که وضعیت عراق به ثبات کامل نرسیده است و از طرف دیگر دولت عراق ضمانت نامه های بانکی را تضمین نمی کند، فعلا هیچ پروژه ای در این کشور آغاز نشده است.

حسینی درباره کاهش صادرات ایران به عراق هم گفت: به طور قطع شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش صادرات در تمام دنیا شده است، زیرا برخی کشورها همچون عراق واردات برخی کالاهای فله ای را ممنوع کرده اند و از طرف دیگر برای جلوگیری از خروج ارز از کشورشان و حمایت از تولیدات داخلی خودشان، تعرفه گذاری جدیدی برای برخی کالاها نیز انجام داده اند.

همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و عراق در آینده

در حال حاضر یکی از کشورهای که ایران بیشترین سطح مبادلات را با آن دارد عراق هست، زیرا این کشور در دوران جنگ با داعش با مشکلات عدیده ای مواجه بود و ایران همواره در کنار مردم این کشور قرار داشته است؛ اما در چند وقت اخیر تغییر روند سیاسی در عراق و شیوع ویروس کرونا در جهان باعث کاهش واردات این کشور از ایران شده است. حالا در شرایط کنونی تحلیل های متفاوتی درباره روند همکاری های اقتصادی دو کشور ایران و عراق در آینده وجود دارد، چراکه از یک سو معاملات سیاسی جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است و از سوی دیگر دولت عراق به دلیل مشکلات اقتصادی اجرای پروژه ها را به تعویق انداخته و عملا با تعرفه گذاری جدید واردات مبادلات کالا را هم تحت تاثیر قرار داده است.