مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: امروز روز به تصویر کشیدن اقتدار فنی و اقتصادی کشور است، از خطه خوزستان ابر پالایشگاه بید بلند به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی آسیا، افتتاح می‌شود که نشان می‌دهد ایران تحریم شدنی نیست.

به گزارش مرور نیوز، مهدی جمشیدی‌ دانا مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران  صبح امروز در مراسم افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز بیدبلند خلیج فارس  با بیان اینکه امروز روز به تصویر کشیدن اقتدار فنی و اقتصادی کشور است، گفت: از خطه خوزستان ابر پالایشگاه بید بلند به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی آسیا، افتتاح می‌شود که نشان می‌دهد ایران تحریم شدنی نیست.

وی افزود: رؤیای ۱۱۰ ساله صنعت نفت مبنی بر جمع آوری گازهای همراه نفت و نسوزاندن آنها در فلرها این بار در فلرهای استان‌های بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد محقق می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: طراحی و اجرای هزار کیلومتر خط لوله برای ارسال گاز به پتروشیمی‌ها در سه استان، ساخت پالایشگاه با ظرفیت دو میلیارد مترمکعب در روز برای تولید گاز شیرین سازی شده و تولید روزانه ۱۴ میلیون تن گازهای اتان، متان و پنتان پلاس از دیگر نتایج احداث این پالایشگاه است که تماماً توسط شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری احداث شده است. به گونه‌ای که سهم پیمانکاران داخلی از این ابرپروژه ۶۵ درصد است.

معاون وزیر نفت، سرمایه گذاری احداث این پروژه را ۳.۴ میلیارد دلار عنوان و تأکید کرد: ۲.۲ میلیارد دلار از این سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی و با عاملیت ۵ بانک ایجاد شده است که نشان دهنده انسجام شبکه بانکی، گمرکی و نفتی و ثبت رکوردهای زمانی بی نظیر در اجرای پروژه‌های عمرانی کشور بود. به گونه‌ای که ۹۸ درصد این پروژه ظرف ۳۶ ماه پس از صدور اسناد بانکی احداث شد.

به گفته جمشیدی دانا، ابرپروژه پالایشگاه گازی بید بلند، بزرگترین پروژه سال ۹۹ کشور، نامزد دریافت مدیریت پروژه ۲۰۲۰ در دنیا و کسب عنوان سوم ابرپروژه جهان بود. جلوگیری از آلودگی ناشی از سوزاندن فلرها و حفظ محیط زیست از دیگر دستاوردهای احداث این پالایشگاه است.

وی افزود: گازهای اسیدی تولیدی در پالایشگاه بید بلند با سرمایه گذاری ۶۵ میلیون دلار مجدداً فرآوری و به چاه‌های نفت آقاجری تزریق می‌شود.

جمشیدی دانا ادامه داد: پالایشگاه بید بلند از شهریور در مدار تولید آزمایشی قرار گرفت و پیش بینی ما از درآمدزایی ۷۱۰ میلیون دلاری از محل صادرات و ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فروش داخلی در سال خواهد بود.