هم اکنون بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که آینده از آن ارزهای دیجیتالی است و شاید با این دیدگاه سرمایه گذاری بر روی بیت کوین توجیه پذیر باشد اما قبل از سرمایه گذاری بر روی آن بهتر است تخصص و دانش آن را داشته باشید.

به گزارش مرور نیوز، رشد فزاینده قیمت رمز ارزها به خصوص بیت کوین این بازار را در صدر خبرها قرار داده است و  اشتیاق به سرمایه گذاری در بیت کوین به طمع کسب سود بیشتر در حدی است که برخی فارغ از آنکه بدانند این بازار نیاز به تخصص و دانش دارند، قصد ورود سرمایه خود به این بازار را دارند. قبل از سرمایه گذاری بر روی بیت کوین خواندن این مطلب توصیه می شود.

ارز دیجیتال چیست؟ بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال به عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل (جدا از واسطه های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه) می باشد که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می شود و مبنای آن صفر و یک است. این ارز که بر پایه اینترنت تعریف می شود دارای ویژگی های مشابه با پول فیزیکی است اما تراکنش های انتقال سرمایه را به صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می دهد.

ارزهای دیجیتال به منظور امنیت و ناشناس بودن ساخته شده اند. تقلب در تراکنش های ارزهای دیجیتال جایگاهی ندارد. کسی مالک آن ها نیست و کسی نمی تواند آن ها را متوقف یا هک کند. آن ها غیرمتمرکز هستند و واسطه ها را حذف می کنند.

 ارزهای مجازی و رمزارزها هر دو از نمونه های ارزهای دیجیتالی می باشند. با توجه به اینکه تعداد ارزهای دیجیتالی زیاد است اما بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین از جمله ارزهای دیجیتالی مشهور هستند.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

همان گونه که اشاره شد در اصطلاح انگلیسی به مزرعه استخراج، فارم ماینینگ می گویند. ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتالی یکی از بهترین راه ‌ها برای کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتالی است. فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج فضا یا سوله‌ ای است که به دستگاه های استخراج  ارز‌ دیجیتال (اسیک ماینر)  اختصاص یافته است. یک فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج می تواند از تعدادی محدود تا چند هزار اسیک ماینر و منبع تغذیه همراهشان که در ساختاری قفسه مانند مرتب شده اند تشکیل شود.

رشد دیوانه وار قیمت بیت کوین در ده سال

نگاه به نمودار ده ساله قیمت بیت کوین بیانگر آن است که این ارز دیجیتالی در این ده سال رشد دیوانه واری داشته است. این رشد و بازدهی غیرقابل باور است و شاید همین انگیزه ای شده است تا عده ای به فکر سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال و یا حتی سرمایه گذاری بر روی استخراج آن بیفتند.

در 24 تیرماه 1389 قیمت بیت کوین تنها 0.1 دلار بوده است! در بهمن ماه همان سال قیمت هر بیت کوین از یک دلار عبور می کند. در مرداد ماه سال 1391 و تقریبا پس از دو سال قیمت هر بیت کوین به 10 دلار می رسد (بازدهی 100 درصدی در دو سال). در فروردین ماه سال 92 قیمت هر بیت کوین از 100 دلار عبور می کند.  در مهرماه 92 قیمت هر بیت کوین 200 دلار را هم پشت سر می گذارد! رشد قیمت بیت کوین در پاییز سال 92 شتابان تر می شود و در آذر ماه 92 قیمت هر بیت کوین از هزار دلار عبور می کند! (رشد ده هزار درصدی در دو سال و نیم)

بعد از این رشد شتابان قیمت بیت کوین، روند نزولی آغاز می شود و قیمت بیت کوین در ظرف دو سال به زیر 250 دلار می رسد! از مهرماه 94 دوباره دوران رشد شتابان قیمت بیت کوین آغاز می شود و در طی دو سال قیمت بیت کوین به نزدیک 18 هزار دلار می رسد.

دوباره بعد از این رشد شتابان، قیمت هر بیت کوین شروع به تنزل می کند و تا بهمن ماه 1397 به حدود 3500 دلار می رسد. از بهمن ماه 97 تا بهمن ماه 99 دوباره یک دوره رشد قیمت بیت کوین شروع می شود و قیمت این ارز دیجیتالی در آخرین روز دی ماه سال جاری به 36 هزار و 350 دلار می رسد. نکته قابل توجه این است که در 20 دی ماه سال جاری قیمت این ارز به 40 هزار و 487 دلار هم رسید.

در دوره ده سال و نیمه بررسی قیمت بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال از 0.1 دلار به 36350 دلار رسیده است. بازدهی خارق العاده ای که هر کسی را برای سرمایه گذاری به وسوسه می اندازد!

چگونه بیت کوین بخریم؟

سرمایه گذاری بر روی استخراج این ارز دیجیتال هر چند که به دلیل قیمت برق ارزان در ایران به صرفه است اما دردسرهای خاص خود را دارد و عده خاصی به دنبال این نوع از سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی می روند. تعداد بیشتری از سرمایه گذاران به دنبال خرید بیت کوین می باشند. اما چگونه این ارز دیجیتالی خریداری می شود؟

در ابتدا باید گفت که بیت کوین شکل فیزیکی ندارد و به صورت دیجیتالی منتقل می شود. بنابراین خرید آن به صورت آنلاین و از طریق اینترنت صورت می گیرد.

آیا باید برای خرید بیت کوین چند هزار دلار پول داشت؟ پاسخ این پرسش خیر است و شما می توانید به رقم های بسیار کمتری بیت کوین را خریداری کنید.

امن ترین روش برای خرید بیت کوین مراجعه به یک وب سایت صرافی ارز دیجیتال است. هر چند که روش های دیگری برای خرید از جمله گروه های تلگرامی یا واتس آپی یا افراد حقیقی وجود دارد.

برای خرید بیت کوین از یک صرافی فقط کافی است چند گام ساده زیر را طی کنید:

نصب کیف پول بیت کوین

کیف پول های بیت کوین انواع مختلفی دارند که شما به راحتی می توانید آن ها را نصب کنید اما درباره امنیت کیف پول های بیت کوین تحقیق کنید.

کیف پول‌های نرم‌افزاری این ارز دیجیتال رایگان و به‌راحتی قابل نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه (اندروید و iOS) یا کامپیوترهای شخصی (ویندوز، لینوکس و مک) هستند. برخی از کیف پول‌ها هم تحت وب‌ هستند و با مرورگرهای اینترنت (مانند کروم) می‌توان به آنها متصل شد. اما کیف پول‌های سخت‌افزاری که امنیت بیشتری دارند، به‌شکل فیزیکی موجود هستند و باید خریداری شوند.

پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. فقط کافیست کلمه «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید.

معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل همگی معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند. مثلاً یک صرافی می‌تواند نسبت به سایرین نقدشوندگی بالاتری داشته یا از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد. با این حال، به گوگل اتکا نکنید و حتماً قبل از ثبت‌نام در یک صرافی، از اعتبار آن مطمئن شوید. بررسی آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت از جمله مهمترین مواردی هستند که باید بررسی کنید.

انجام احراز هویت با مدارک شناسایی

در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌خصوص صرافی‌های ایرانی، پس از ثبت‌نام باید با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود، احراز هویت کنید. احراز هویت برای این انجام می‌شود که صرافی مطمئن شود شما همان شخصی هستید که بیت کوین را خریداری کرده‌اید. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی احتمالی انجام می‌شود.

در اغلب صرافی‌های ایرانی باید تصویر مدارک شناسایی خود (مثل کارت ملی و کارت بانکی) را برای صرافی بفرستید تا حساب شما را تأیید کند. برخی از صرافی‌ها برای اطمینان بیشتر از شما درخواست عکس سلفی هم می‌کنند.

خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

در برخی از صرافی‌های ایرانی، خریداران و فروشندگان افراد حقیقی هستند و صرافی فقط نقش واسطه را بازی می‌کند و از هر سفارش اندکی کارمزد برای خدمات خود برمی‌دارد. در بعضی دیگر از صرافی‌ها، کاربران مستقیماً با خود صرافی معامله می‌کنند. پس از خرید بیت کوین، بعضی از سایت‌ها بیت کوین را روی کیف پول‌های موجود روی سایت ذخیره می‌کنند، اما برای امنیت بیشتر می‌توانید بیت کوین‌ خود را به کیف پول شخصی برداشت کنید.

آیا باید بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کرد؟

هم اکنون بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که آینده از آن این ارز دیجیتالی است و شاید با این دیدگاه سرمایه گذاری بر روی بیت کوین توجیه پذیر باشد اما در این بین چند نکته را نباید فراموش کرد:

اول اینکه ارزهای دیجیتالی توسط بانک های مرکزی کشورهای مختلف حمایت نمی شوند. در ایران نیز خرید و فروش آن با توجه به قوانین موجود هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که خرید و فروش ارزهای دیجیتالی قانونی است یا غیرقانونی؟ البته استخراج این ارزها با مجوز قانونی است و هم اکنون سرمایه گذاران خارجی (به خصوص چینی ها) در برخی نواحی ایران اقدام به سرمایه گذاری جهت استخراج این رمز ارز کرده اند.

دوم اینکه باید مراقب بود که تجربه بورس در این ارز دیجیتالی تکرار نشود. همان گونه که گفته شد بیت کوین بعد از هر دوره رشد شدیدی ریزش شدیدی را نیز تجربه کرده است. فراموش نکنیم که قیمت بیت کوین از سال 1397 تاکنون روند صعودی را طی کرده است و از 3500 دلار به بیش از 36 هزار دلار رسیده است. تقریبا رشد ده برابری داشته است. خرید این ارز دیجیتالی هم اکنون ریسک دارد و در این چند روز نیز قیمت بیت کوین تقریبا بین 30 هزار دلار تا 40 هزار دلار در نوسان بوده است. تنها در دو روز (20 دی تا 22 دی) قیمت بیت کوین تقریبا 9 هزار دلار سقوط کرد.

سوم اینکه سرمایه گذاری در بیت کوین هم نیازمند تخصص و دانش است. پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگویی گفت: با توجه به رکود و نزول بازارهای داخلی از جمله دلار و طلا این بازارها جذابیت خود برای سرمایه‌گذاری را از دست داده‌اند و مردم متقاضی سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی‌اند. اما مشکل این است که بازار فارکس و رمزارزها پیچیدگی‌های خاص خود را  دارد و ورود به این بازارها نیازمند آموزش زیاد و کسب علم است و اگر سرمایه‌گذار بدون آگاهی وارد این بازار شود امکان دارد تمام سرمایه خود را در جریان معاملات از دست بدهد. وی افزود: سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند بیت کوین نکته حائز اهمیت این است که افراد در کف قیمتی وارد بازار شوند نه بعد از رشد بیش از اندازه این بازارها.