روند نزولی بورس تحت تاثیر عوامل دستوری و اقداماتی همچون کاهش قیمت ارز ادامه دارد و این نشان دهنده تاثیر دست مخرب سیاست در بورس و اقتصاد کشور است و البته این روند می تواند تبعات فاجعه باری برای بورس داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، رضا روحی- کارشناس بازارسرمایه در یادداشتی عنوان کرد: روند نزولی بورس تحت تاثیر عوامل دستوری و اقداماتی همچون کاهش قیمت ارز ادامه دارد و این نشان دهند تاثیر دست مخرب سیاست در بورس و اقتصاد کشور است که این روند می تواند تبعات فاجعه باری برای بورس داشته باشد.

دلار در بازار آزاد تا سطح ۲۳۸۰۰ تومان کاهش داشته و اکنون به صورت جدی حرف از دلار ۱۵۰۰۰ تومانی روحانی در بازار زده می شود، در شرایط کنونی دلار ارزان همانند دلار گران برای این  اقتصاد فاجعه است.

حالا اگر به دید برجام بخواهند، دلار را ارزان کنند و تنها همین یک دیدگاه باشد و هیچ اصل بنیادینی پشت کاهش قیمت ارز نباشد، رکود وحشتناکی کشور را فرا خواهد گرفت و عملا به دلیل اینکه اصلاح و ریزش قیمتی دلار بدون پشتوانه بنیادی بوده ، گام صعودی بعدی دلار وحشتناک تر خواهد بود.

دلیلش هم این است، اقتصاد ما بیمار است، نظام بانکی با مشکلات فراوان روبرو بوده و خلق نقدینگی کماکان ادامه دارد.

از طرف دیگر برآورد دولت در بودجه فروش ۲ میلیون بشکه نفت از سال ۱۴۰۰ است؛ اما در عمل کار بسیار سختی است و از طرف دیگر تحقق آن به عواملی بستگی دارد که اقتصادی نیستند و تنها جنبه سیاسی دارند، به همین دلیل تلاطمات اقتصادی بسیار شدید خواهد بود.

در موقعیت کنونی دولت حسن روحانی می خواهد تمام تلاش خود را انجام بدهد تا در چند ماه باقی مانده دلار را ارزان کند اما چه هدفی را می تواند دنبال کند؟

با کاهش قیمت دلار، دولت به دنبال آن است که بار دیگر مردم را به پشت تیم تقریبا میانه رو برده و شرایط را برای رقبا سخت کند و به نوعی بتواند برای انتخابات پیش رو رای جمع کند.

اما با این اقدام دولت بعدی با ریسک هایی همراه خواهد بود!  چرا چون اگر دولت بعدی دلار ارزان تحویل بگیرد و دلار بعد از آن رشد کند! شرایط به شدت وخیم می شود.

در این میان یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن این است که با کاهش قیمت دلار اگر درصدی فکر باخت در بدنه میانه رو ها وجود داشته باشد؛ این کاهش قیمت، پنجره ای برای فرار و خروج ارز ارزان از کشور خواهد بود ( به نوعی آخرین فرصت ) و دقیقا همینجا و سر همین موضوع است که دعوا مجلس و دولت آغاز شده است.

دولتی که حرف از دلار ۱۵ و ۱۱ هزار تومانی و مجلسی که حرف از کف دلار ۱۷ تومانی می زند نشان می هد که هیچ پشتوانه اقتصادی برای این سیاست ها ندارد و اما باید دید قدرت کدام یک بر دیگری می چربد؟

این را بدانید دلار ارزان به نفع این مردم و ما نخواهد بود، همانند دلار گران. مهمترین عامل اقتصادی که می تواند به نفع همه ما باشد، یک اقتصاد بدون دستکاری سیاسی است.