رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: از اواخر دی ماه تاکنون قیمت گوشت گوسفندی ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو افزایش پیدا کرده که قیمت بالای نهاده ها عامل گرانی گوشت گوسفندی در چند وقت اخیر است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با اشاره به اینکه از اواخر دی ماه تاکنون قیمت گوشت گوسفندی ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو افزایش پیدا کرده است، گفت: قیمت بالای نهاده ها عامل گرانی گوشت گوسفندی در چند وقت اخیر است.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه به تازگی تعداد کمی دام زنده در میادین عرضه می شود، افزود: در شرایط کنونی دامدارها می گویند نهاده های دامی گران است و با خوراک جو کیلوی ۵۵ هزار تومانی و کاه کیلوی ۲۲۰۰ تومانی نمی توانیم گوشت گوسفندی را با این نرخ کمتر عرضه کنیم.

او با تاکید بر اینکه هر وقت دام در میادین کمتر عرضه شود قیمت گوشت هم بالا می رود، افزود: در حال حاضر دولت باید فکری برای کاهش هزینه پرواربندی دام بکند، چراکه وقتی قیمت تمام شده گوشت افزایش پیدا کند، میزان پرورش گوسفند توسط دامدارها هم کاهش پیدا می کند.

 رکود بازار گوشت 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با تاکید بر اینکه در یکی دو روز اخیر با وجود رکود بازار گوشت میزان عرضه دام هم کم شده است، تصریح کرد: از ۲۷ دی تا به حال هر کیلو گوشت قرمز ده هزار تومان گران شده و همین مساله میزان تقاضا در بازار را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 ملکی با نگاهی به وضعیت تقاضا برای گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: معمولا در ابتدای هر ماه پس از اینکه مردم حقوق می گیرند بیشتر گوشت قرمز خرید می کنند و ما همیشه اعلام کردیم که مردم شتاب زده خرید نکنند، زیرا در ابتدای ماه این افزایش تقاضا منجر به گرانی گوشت می شود.

او با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن قیمت گوشت میزان مصرف گوشت در کشور کاهش داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر استاندارد جهانی مصرف گوشت برای هر نفر در سال ۱۲.۵ کیلو است که در ایران بسیار کمتر است به طوری که در سال هر نفر در ایران به طور میانگین ۸.۵ کیلو گوشت مصرف می کند که بسیار کمتر از میانگین جهانی است و البته این میزان مصرف هم بیشتر مربوط به خانواده های دهک های بالای جامعه است و در دهک های پایین جامعه در ایران مصرف گوشت قرمز بسیار پایین است.

پروار دام صرفه اقتصادی ندارد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی در استان های غربی که دام آنها گوشت تهران را تامین می کنند با هزینه های بالا خوراک دام را تهیه می کنند، تصریح کرد: هر دام هر روز بین ۷۰۰ گرم تا یک کیلو گرم نهاده های دامی مصرف می کند؛ وقتی که قیمت ها را در نظر بگیرید پروار دام صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل برخی اقدام به قاچاق دام می کنند.

ملکی با بیان اینکه گرانی دلار باعث افزایش قاچاق دام شده است اظهار کرد: اگر دلار ارزان شود میزان قاچاق به طور قطع کاهش می یابد و کمک می کند تا قیمت گوشت هم کاهش یابد و حتی ممکن است که بتوانیم واردات گوشت هم انجام دهیم که در آن حالت بازار عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید.

او افزود: البته باید توجه داشت که در حال حاضر واردات گوشت باید با ارز نیمایی انجام شود که از نظر قیمتی اقتصادی نیست و از طرف دیگر کیفیت گوشت ایران بسیار بالاتر از گوشت وارداتی است به همین دلیل تقاضا برای خرید گوشت داخلی بیشتر است.

قاچاق دام از ایران به کشورهای همسایه

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران درباره اینکه چرا دام از ایران به کشورهای همچون عراق قاچاق می شود، تصریح کرد: وقتی قیمت هر کیلو دام زنده در ایران ۵۵ هزار تومان است و در عراق ۱۲۰ هزار تومان معامله می شود به طور قطع بسیاری از دامدارانی که پروار برای آنها صرفه اقتصادی نداشته برای ادامه کسب و کار خود تلاش می کنند دام را در بازار کشورهای همسایه بفروشند.

ملکی با تاکید بر اینکه مرز بین ایران و عراق گسترده است به همین دلیل کنترل مرزها با سختی انجام می شود، گفت: در شرایط کنونی با وجود اینکه نیروهای مرزبانی به خوبی از مرزهای کشور مراقبت می کنند، اما به دلیل گسترده بودن مرز ایران و عراق همچنان قاچاق دام از این مرزها ادامه دارد، به همین دلیل است که میزان عرضه گوشت در داخل هم تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است.