درحالی که به گفته برخی از کارشناسان نرخ خرید تضمینی گندم از نرخ تورم فاصله دارد وزیر جهاد کشاورزی خبر از تولید دو برابری گندم در کشور را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، جشن خودکفایی گندم، در حالی برگزار شد که به گواه آمارها تولید گندم در مقایسه با سال 92 بیش از دو و نیم برابر شده است. بر اساس این گزارش، در نتیجه هزینه خرید تضمینی گندم از 40 هزار میلیارد ریال در سال 92 به حدود 145 هزار میلیارد ریال رسیده است.

خاطرنشان می‌گردد عاملیت خرید تضمینی گندم کشور پس از ۱۰ سال وقفه از سال ۹۴ مجددا به بانک کشاورزی برگشته است.

بر اساس این گزارش، امسال 14 میلیون تن گندم در کشور تولید و گندم مورد نیاز در داخل تأمین و کشور از واردات بی نیاز شده است.

شایان ذکر است اولویت بندی پرداخت تسهیلات بر اساس افزایش بهره وری و فعال سازی ظرفیت‌های جدید و مغفول بخش کشاورزی نظیر زراعت و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه آبزی پروری به شیوه پرورش در قفس با امکان تولید 1 میلیون تن، توسعه روش‌های نوین آبیاری، کشت‌های گلخانه ای و توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیبدار که طبق سخنان وزیر جهاد کشاورزی جزو برنامه‌های وزارت جهاد در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و این همه به دستور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی در دستور کار این بانک نیز قرار دارد.

ضمناً با عاملیت بانک کشاورزی در سال زراعی جاری تا کنون 11.5 میلیون تن گندم به ارزش 145 هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است.

آمارها نشان می‌دهد با عنایت به مقایسه میزان تولید و مصرف گندم در کشور که حکایت از برتری قابل توجه تولید دارد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که نان ایرانی ها، ایرانی شده است.

رییس جمهوری در جشن شکرگزاری برداشت محصول با محوریت فراوانی گندم و دستیابی به خود اتکایی کشور به گندم طی سخنانی ضمن اشاره به برخی کاستی ها و در عین حال نقاط قوت موجود در کشور، بر اهمیت تداوم این موفقیت همچون موفقیت بی سابقه و تاریخی روند با ثبات کاهش نرخ تورم در ۳ سال اخیر تاکید کرد.

حسن روحانی با اشاره به اینکه کشاورزان پایه اصلی این افتخار هستند گفت: مسئله کشاورزی، مسئله‌ای نیست که چه مقدار از اشتغال ما را تأمین می‌کند. بحث رشد اقتصادی چقدر مؤثر است. بحث اینکه چند درصد تولید ناخالص داخلی که آن هم اهمیت دارد، اما مهم‌تر از همه آن‌ها قدرت ملی است، پایداری ملی است، استقلال کشور، تأکید می‌کنم قدرت چانه‌زنی ما در دنیا است.

رییس جمهوری اظهار کرد: تولید مواد غذایی در بخش کشاورزی 97 میلیون تن در سال 92 بوده است که این رقم اکنون به 117 میلیون تن رسیده یعنی ما توانسته‌ایم 20 میلیون تن افزایش تولید در این 3 سال داشته باشیم.

وی افزود: آبان سال 92 یک بار دیگر نیز به خودکفایی تولید گندم رسیدیم و جشن خودکفایی گرفتیم و اکنون بعد از 4 سال دوباره توانسته‌ایم جشن خودکفایی بگیریم و باید در نظر داشت که چرا در این سال‌ها نتوانسته‌ایم تولید خود را حفظ کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در سال 80‌، 8.6 میلیون تن گندم از خارج از کشور وارد شد و در سال 88، 6.7 میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم اما اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که علاوه بر تأمین نیاز داخلی می‌توانیم بخش مازاد نیاز خود را صادر کنیم.

روحانی ادامه داد: پیشرفت در امور مهم است اما این پیشرفت باید با تداوم تولید همراه باشد و ما در صورتی که به خودکفایی در تولید محصولی رسیدیم باید بتوانیم آن را حفظ کنیم.

وی گفت: امسال در کشور پیش‌بینی رشد بالای 5 درصدی اقتصادی می‌شود و امیدواریم این رقم در بخش کشاورزی بالاتر باشد.

رئیس جمهوری افزود: حرکت بسیار خوبی در بخش کشاورزی کشور شروع شده است ما توانسته‌ایم تولید خود را ظرف مدت 3 سال از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن برسانیم.

روحانی گفت: از سال 92 با آمدن دولت یازدهم نرخ رشد تورم کاهش یافت و اکنون کمتر از 10 درصد شده است اما باید توجه داشت که حفظ این تورم نیز بسیار مورد اهمیت است و نباید دوباره به تورم 17 درصدی برسیم.

به گفته وی برای سال جاری پیش‌بینی خرید تضمینی 10 میلیون تن گندم در دولت شده بود هر چند که آقای حجتی از همان ابتدا اعلام می‌کرد که امیدواریم که این رقم بیشتر باشد اما به هر حال 11.6 میلیون تن گندم خریداری شد که بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه ما بود.

روحانی افزود: 14.7 هزار میلیارد تومان پول کشاورزان باید بابت خرید تضمینی گندم را پرداخت می‌کردیم اما باید توجه می‌کردیم که این رقم نصف بودجه عمرانی کشور بوده که تأمین مالی این امر برای ما بسیار سخت بود.

وی گفت: جلب رضایت کشاورزان بعد از خداوند برای ما بسیار مورد اهمیت است و ما دنبال جذب رضایت آن‌ها هستیم تا برای سالهای آینده نیز اقدام به کشت کنند و فرزندان خود را به این کار تشویق کنند اما باید در نظر داشت که حفظ آب و خاک نیز برای ما بسیار مورد اهمیت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما توسعه پایدار کشاورزی می‌خواهیم و نباید بگذاریم خاک کشور نابود شود زیرا این امر سرمایه بزرگی به حساب می‌آید.

این در حالی است که سخنگوی دولت چندی پیش در یک نشست مطبوعاتی مطرح کرده بود که خرید تضمینی گندم امسال تنها 2 درصد افزایش قیمت دارد و نرخ این محصول 1300 تومان است.

در ادامه وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تولید محصولات کشاورزی را هم برای نگهداری از محیط زیست و هم برای ایجاد اشتغال و ثروت ملی ادامه خواهیم داد، افزود: صادرات محصولات کشاورزی را هم تقویت خواهیم کرد و باید روزی برسد که در بخش محصولات باغی در بازارهای جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی سخنان مبنی بر اینکه کشور خشک و کم آبی هستیم، تصریح کرد: اما نباید این حرف را با تنبلی یا بی‌کفایتی خودمان ادامه دهیم.

وی به کشور هلند به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: این کشور مساحتش به اندازه سه استان شمالی ما است و 17 میلیون نفر جمعیت در 42 هزار هکتار مترمربع زندگی می‌کنند، ولی 82 میلیارد یورو صادرات محصولات کشاورزی این کشور است که دومین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی بعد از آمریکا است.

حجتی تاکید کرد: که اگر از آب و خاکمان استفاده کنیم، قطعاً ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که باید داشته‌هایمان را مدیریت کنیم، چرا که کسری‌ها زیاد است، اما داشته‌هایمان خیلی بیشتر از نداشته‌هایمان است.

به گفته حجتی موضوع پایداری در بخش کشاورزی یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنیم و به سادگی از آن عبور نکنیم.

وی افزایش تولید گندم را به مدد بارش‌های مناسب عنایت خداوند و زحمات کشاورزان دانست و اظهار امیدواری کرد، تا پایداری در تولیدات محصولات کشاورزی به ویژه گندم ادامه یابد.

رشد 20 درصدی در حوزه کشاورزی

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تولید محصولات کشاورزی از 93 میلیون تن در 3 سال منتهی به سال 92 به 110 میلیون تن در سال 94 رسیده است که رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه رشد در بخش کشاورزی پایدار بوده، تصریح کرد: طی 3 سال گذشته به ترتیب 4.7 درصد، 3.8 درصد و 5.4 درصد در بخش کشاورزی رشد داشته‌ایم و وابستگی به واردات محصولات کاهش یافته و تراز تجاری این بخش 5 میلیارد دلار بهبود یافته است.

کشاورز توضیح داد: در سال 92، 55 درصد در بخش کشاورزی خودکفا بوده‌ایم که این رقم در سال 93 به 67 درصد، در سال 94 به 72 درصدو و در سال جاری تنها با احتساب افزایش تولید گندم و شکر به 79 درصد رسیده است که نشان دهنده رسیدن به تعهدات گذشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت که بهبود بهره‌وری هدف اصلی ما است و توسعه در بخش کشاورزی امکان پذیر نیست، مگر با زحمات خانواده‌های کشاورز و به روز کردن تکنولوژی‌های مصرفی که طی 3 سال گذشته 30 درصد در این زمینه رشد داشته‌ایم.

وی تأکید کرد که میزان بهره‌وری در برنامه ششم این گونه دیده شده که 1.7 کیلو گرم به ازای هر متر مکعب آب برسد، اگرچه محصولات کشاورزی مانند برنج و گندم شامل افزایش بهره‌وری در این سال‌ها بوده است.

به گفته این مسئول در بخش وزارت جهاد کشاورزی، میزان بهره‌وری محصول برنج در هر هکتار از 4.4 تن به 5.4 رسیده و گندم آبی نیز از 2.8 تن در هر هکتار به 4 تن رسیده است.

عدم همخوانی نرخ تضمینی گندم با نرخ تورم

 این درحالی است که برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان براین عقیده هستند که نرخ خرید تضمینی گندم با نرخ تورم همخوانی ندارد.

در همین راستا محمدباقر سعادت دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص خودکفایی تولید گندم و نرخ خرید تضمینی گفت: در حال حاضر با تولید 11.5 تن گندم در تولید گندم خودکفا شده‌ایم و می‌توان صادرات را هم در دستور کار قرار داد.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته و این واضح است که با نرخ تورم هم‌خوانی ندارد و رشد قیمت آن باتوجه به بودجه و برنامه‌ریزی دولت صورت می‌گیرد.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس دهم با بیان اینکه حمایت از کشاورزان باید به‌طورجدی از سوی دولت انجام شود گفت: در حال حاضر خرید 11.5 تن گندم از سوی دولت بودجه بالایی را صرف کرده و افزایش 3 درصدی آن مطابق با بودجه و به طور کارشناسی تعیین می‌شود خرید تضمینی گندم با نرخ روز و مطابق با تورم به بودجه بالایی از سوی دولت نیاز دارد.

سعادت اظهار کرد: با رکورد زنی خرید گندم و افزایش خرید تضمینی در حال حاضر توان خرید دولت از اهمیت بالایی برخوردار است برآورد قیمت‌های تضمینی مطابق با میزان خرید و بودجه دولت هماهنگ شده است.