در هفته پیش رو اینکه بورس چه روندی پیش بگیرد به عملکرد بازارگردان ها و حقوقی ها بستگی دارد و اگر شاخص در محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی برنگردد روند نزولی بورس ادامه‌دار می شود.

به گزارش مرور نیوز، در ادامه روند نزولی معاملات روز چهارشنبه، آخر بازار، تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز و کلیت بازار سهام بیشتر شد و بورس از منفی به مثبت حرکت کند، اما اینکه در هفته پیش رو چه روندی پیش گرفته شود به عملکرد بازارگردان ها و حقوقی ها بستگی دارد و اگر شاخص در محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی برنگردد، روند نزولی بورس ادامه‌دار می شود.

شروع معاملات روز سه شنبه و چهارشنبه این هفته، بازار کمی متعادل شروع شد، اما در ادامه سهام با روند نزولی همراه شد و شاخص کل کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد را روز آخر هفته از دست دادند.

روند معاملات در هفته گذشته

شاخص بورس در جریان داد و ستد‌ های هفته اخیر بازار سرمایه با ثبت کاهش بیش از ۸۰ هزار واحدی بار دیگر به زیر یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد رسید.

در واقع شاخص بورس بعد از چند روز کاهش، روز چهارشنبه با افت بیش از ۱۷ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحد قرار گرفت و بار دیگر خطر ریزش بورس تا کف یک میلیون واحد را جدی کرد.

در هفته اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خروج سرمایه از بورس داشته ایم و شرکت های بزرگ دولتی که در سقف قیمت سهام خود را به مردم فروخته بودند، حالا خرید های سنگینی در منفی ۵ و کف کانال شاخص دارند و به دنبال کاهش قیمت پایانی برای خرید سهام در نازلترین قیمت هستند.

وضعیت شاخص سازها در مقابل نمادهای کوچک

در یک هفته گذشته بیشترین اثر منفی سهام بر شاخص کل توسط نمادهای بزرگ اتفاق افتاده، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی بارها علیه سیاست های دولت در بورس موضع گیری کرده، اما در این ریزش ها هیچ واکنش عملی نشان نداده است و حتی حقوقی ها در ریزش های اخیر رد شدن کلیات بودجه را بهانه کرده اند و مدعی هستند چون قیمت دلار در بودجه هنوز تعیین تکلیف نشده وضعیت شاخص کل هم نامشخص هست به همین دلیل هیچ حمایتی از سهام نمی کنند.

روند نزولی باعث شد روز چهارشنبه شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۴۵۲۲ واحد، شاخص کل هموزن ۹۱۴ واحد، ،شاخص آزاد شناور ۱۸۴۵۵ واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب ۱۳۷۲۴ و ۳۱۴۰۹ واحد افت کنند و در بازارهای فرابورس ایران هم این روند کاهش ادامه داشته باشد، هرچند در هفته اخیر وضعیت نمادهای کوچک به مراتب بهتر از شاخص سازها بود.

در واقع بازار مانند روزهای قبل قرمز و خسته کننده بود. خریداران در قیمت های پایین در حال خرید و فروشندگان با توجه به چند وقت اخیر نگران سرمایه خود در حال فروش سهام خود می باشند. البته نوسان همیشه در بازار بوده ولی با توجه به افت اخیر این نوسانات بسیار خسته کننده شده است. سهام شاخص ساز تحت فشار فروش قرار داشتند و سهام کوچک هم تعدادی مثبت و بقیه دنباله رو سهام بزرگ بازار بودند.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۳.۶درصد (۳۸۸هزار تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰میلیون و ۴۶۸هزار تومان و ۱۹میلیون و ۷۱۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶میلیون و ۲۸۰هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته پیش وزیر اقتصاد مدعی شد در ده ماهه امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه جذب شده و قرار است سال آینده این عدد به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

با وضعیت بازار کنونی و خروج سرمایه ای که در چند هفته اخیر رخ داده، تحقق این عدد بسیار دور از انتظار است. از طرف دیگر بسیاری از فعالان بازار مدعی هستند، این صحبت های آقای وزیر مشابه همان صحبت های تابستان ۹۹ است که با وعده و وعید مردم را برای ورود به بورس ترغیب کردند و بعد با زیان های سنگین آنها را به حال خودشان رها کردند.