عنایت الله بیابانی گفت: به تازگی مصوبه ای از وزارت صنعت ابلاغ شده که تعاونی ها در استان های مختلف آماده ذخیره سازی مرکبات برای شب عید باشند، در شرایط کنونی آمادگی ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن ذخیره مرکبات برای شب عید در کشور وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز ، در یک سال گذشته با افزایش شیوع ویروس کرونا تقاضا برای تمام مواد غذایی کاهش یافته و از آنجایی که مراسمات و... تعطیل بوده اند تقاضا برای مرکبات در کشور هم کاهش داشته است؛ با این حال همواره در زمان های خاص همچون یلدا، نوروز و... شاهد گرانی میوه جات بوده ایم؛ هرچند برخی مسئولان اعلام کرده اند که به تازگی مصوبه ای از وزارت صنعت ابلاغ شده که تعاونی ها در استان های مختلف آماده ذخیره سازی مرکبات برای شب عید باشند و در شرایط کنونی آمادگی ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن ذخیره مرکبات برای شب عید در کشور وجود دارد.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به اینکه امسال وضعیت تولید محصولات باغی در کشور خوب بوده است، گفت: در شرایط کنونی ۷ استان در ایران تولید مرکبات دارند که فقط استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات برداشت کرده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

عنایت الله بیابانی با بیان اینکه در شرایط کنونی به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد مردم تقاضا برای مرکبات هم کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر در استان های مانند مازندران، آذربایحان غربی و... توان صادرات سیب به کشورهای همسایه وجود دارد و در سال های اخیر امکانات بسته بندی هم فراهم شده است.

او با اشاره به اینکه به تازگی مصوبه ای از وزارت صمت ابلاغ شده که تعاونی ها در استان های مختلف آماده ذخیره سازی مرکبات برای شب عید باشند، تصریح کرد: در شرایط کنونی آمادگی ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن ذخیره مرکبات برای شب عید در کشور وجود دارد. همچنین این محصولات امکان صادرات به کشورهای حوزه دریایی خزر را دارند.

دلایل گرانی میوه و تره بار

بیابانی با نگاهی به وضعیت تولید محصولات مختلف اظهار کرد: امسال تولید کیوی در ایران خوب بود اما از آنجایی که هزینه کانتینر برای کشاورزان گران تمام می شود، صارات محدود شده است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی هزینه حمل و نقل در ایران منجر به گرانی محصولات کشاورزی می شود و به این دلیل کمتر صادرات شده است در غیراینصورت محصولات ایران قابل عرضه به کشورهای زیادی هستند که می توانند با محصولات با کیفیت رقابت کنند.

قائم مقام خانه کشاورز با تاکید بر اینکه نسبت به گرانی های اخیر در ایران قیمت میوه در شرایط کنونی چندان گران نیست تصریح کرد: دلال هایی هستند که محصولات را پیش خرید می کنند و قیمت را در بازار دچار نوسان می کنند، از این رو دولت باید سیاست خرید محصولات از باغدارها را اجرایی کند تا در زمان هایی همچون عید نوروز که تقاضا افزایش می یابد بازار از سوی دلال ها دچار نوسان نشود.

در حال حاضر بجز موز و آناناس که بیشتر وارداتی هستند، تولید سایر محصولات در ایران بیش از تقاضای داخلی است و همواره بخشی از آن صادرات شده، اما همواره با هر موج گرانی دلار و...، شاهد افزایش قیمت تمام محصولات خوراکی هستیم که این نشانه ضعف نظارت بر بازار و حضور گسترده دلال ها و واسطه ها در بخش عرضه است، چراکه محصولات باغی در ایران وقتی بیش از نیاز کشور تولید می شود نباید به یکباره تحت تاثیر تورم قرار بگیرند، زیرا مهمترین هزینه این بخش، حمل و نقل است که در سال براساس مصوبه نهادهای زیربط تنها یکبار افزایش می یابد.