وزیر نفت گفت: به دلیل مشکل ناشی از تحریم ها، تامین مالی برخی از طرح‌ها به تاخیر افتاده، اما علی رغم تمام فشارها، همه آن‌ها به اتمام خواهند رسید.

به گزارش مرور نیوز، بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم بهره برداری از طرح ‌های جدید نفتی که صبح امروز به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: طرح توسعه میدان نفتی آذر و پتروپالایش کنگان با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۲.۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد. با توجه به سیاست دولت مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین تکلیف و توسعه میدان‌های مشترک، خوشبختانه تا پایان دولت به جایی می‌رسیم که همه این میدان‌ها دارای قرارداد و پیمانکار باشند.

او ادامه داد: در تمامی میدان‌های مشترک در وضعیت مناسبی نسبت به همسایگانمان هستیم به طوری که ظرفیت تولید نفت خام در میدان‌های مشترک غرب کارون شامل میدان‌های آزادگان، یاران و یادآوران از روزانه ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و میدان آذر یکی دیگر از میدان‌های مشترک کشور است که طرح توسعه آن با سرمایه گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری در این دولت، روزانه ۶۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده است.

وزیر نفت افزود: میدان آذر یک میدان مشترک است که اصلا توسعه نیافته بود و طرح توسعه آن در سال ۱۳۹۱در قالب بیع متقابل با شرکت ایرانی سروک آذر امضا شد. پیشرفت آن در خرداد سال ۱۳۹۲ حدود ۶ درصد بود و اکنون تولید انباشتی این میدان، حدود ۳۶ میلیون بشکه نفت است.

او تصریح کرد: نفت تولیدی آن از ۱۹ حلقه چاه که عمق آن‌ها بیشتر از چهار هزار و ۵۰۰ متر است، به دست می‌آید. این چاه ها، جز محدود چاه‌های نفتی کشور هستند که در عمق بسیار بالا و زمین شناسی بسیار پیچیده‌ای حفر شده اند. بعد از فرآوری و جداسازی نفت و گاز، یک واحد فرآوری بزرگ، یک واحد فرآوری فوری و یک واحد فرآوری بزرگ دائمی برای آن احداث شده و این نفت، فعلا به مصرف داخلی و مصرف صادرات می‌رسد.

زنگنه ضمن اشاره به در نظر گرفته شدن تکمیل زنجیره ارزش در این طرح بیان کرد: گاز همراه تولیدی از این میدان که گاز ترش است، پس از جداسازی به مرکز جمع آوری گاز دهلران می‌رود و از آن طریق، همراه با گاز‌های دیگری که در منطقه وجود دارد، یعنی گاز میدان‌های چشمه خوش، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، دهلران و دانان به NGL ۳۱۰۰  می‌رود.

او درباره طرح NGL ۳۱۰۰  نیز اظهار کرد: این طرح نیاز به ۸۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری دارد که در حال انجام است؛ تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت دارد و سال آینده به بهره برداری می‌رسد. این طرح، گاز‌های ذکر شده را جداسازی و شیرین سازی می‌کند. بخشی از آن به شبکه گاز طبیعی می‌رود و مابقی آن به  عنوان خوراک یک واحد پتروشیمی با ظرفیت حدود یک میلیون تن مصرف می‌شود که در منطقه دهلران توسط صندوق بازنشستگی صنعت نفت، در حال احداث است.

این مقام مسئول گفت: اقدامات گسترده‌ای در زنجیره فعالیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایلام در حال اجراست. علاوه بر این طرح، می‌شود به طرح واحد پلی پروپیلن ایلام، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، فاز دوم توسعه میدان گازی تنگه بیجار و توسعه ۶ میدان نفتی آبان، پایدار غرب، چنگوله، چشمه خوش، دالپری، پایدار شرق که همگی مشترک هستند، در قالب الگوی جدید قرارداد‌های نفتی اشاره کرد.

او ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری در این طرح ها، ۵.۳ میلیارد دلار می‌شود که اگر سرمایه گذاری پتروشیمی دهلران و NGL ۳۱۰۰ را نیز به آن اضافه کنیم، این رقم به ۶.۸ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. به همین دلیل استان ایلام، یکی از محل‌های تمرکز فعالیت‌های نفت است.

وزیر نفت ضمن اشاره به قرارگیری طرح پتروپالایش کنگان در منطقه عسلویه و در کنار پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی، اظهار کرد: قرار این بود که امسال ۱۷ واحد پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره برداری برسد؛ این طرح با سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار، دوازدهمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره برداری می‌رسد و ظرفیت تولید آن، ۳.۵ میلیون تن در سال است.

او ضمن بیان این که پتروپالایش کنگان در زنجیره تولید محصولات پتروشیمی، یک طرح مادر تامین خوراک است، گفت: طرح‌های تولید خوراکی که امسال افتتاح شدند، ظرفیتی معادل ۱۱.۲ میلیون تن دارند که یکی از آن‌ها باقی مانده و در هفته‌های آتی به بهره برداری خواهد رسید.

زنگنه در ادامه گفت: این طرح‌ها شامل واحد بازیابی اتان پتروشیمی بوشهر، پالایشگاه بیدبلند، پتروپالایش کنگان و پالایشگاه پارسیان سپهر هستند و سال آینده نیز NGL ۳۱۰۰ و پس از آن NGL ۳۲۰۰ به بهره برداری خواهند رسید.

او بیان کرد: این سرمایه گذاری توسط صندوق بازنشستگی صنعت نفت انجام شده و تامین مالی آن را صندوق توسعه ملی، بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات و خاورمیانه انجام داده اند. ارزش سالیانه تولیدات آن نیز، یک میلیارد دلار است که تا زمان به بهره برداری رسیدن صنایع پایین دستی آن، میعانات آن صادر و اتان تولیدی آن به مصرف پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه می‌رسد.

وزیر نفت افزود: در پایین دست آن، چهار طرح شامل یک الفین یک میلیون تنی و سه واحد تولید پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تنی، در حال اجرا شدن است. پیشرفت مجموع این طرح ها، ۴۰ درصد و سرمایه گذاری آن‌ها نیز، یک و نیم میلیارد دلار است. اگر تحریم‌ها نبود، می‌شد که امروز تمام این طرح‌ها با هم افتتاح شوند، اما به دلیل مشکلی که برای تامین مالی ایجاد شده، آن‌ها کمی به تاخیر افتادند که علی رغم تمام فشارها، آن‌ها نیز به اتمام خواهند رسید.

گفتنی است؛ طرح‌های جدید نفتی صبح امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. این طرح‌ها شامل توسعه میدان نفتی آذر با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت ‌خام در استان ایلام، آغاز عملیات اجرایی فاز یک پتروشیمی کیان به منظور بهره برداری از واحد‌های الفینی و پلی‌اتیلن سنگین در منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه و واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان به عنوان بزرگترین واحد تأمین خوراک پتروشیمی‌ها با ظرفیت سالانه ۳.۴ میلیون تن در منطقه پارس جنوبی هستند.