رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: قرار است تا قبل از پایان سال، یک بار دیگر سند ملی آمایش سرزمین ، ویرایش شود تا بتوانیم فروردین یا حداکثر اوایل اردیبهشت ماه سال آینده این سند را رونمایی کنیم.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در جلسه امروز شورای عالی آمایش سرزمین، کلیات سند ملی و سند استانی ۳۱ استان تصویب شد.

وی افزود: قرار است تا قبل از پایان سال، یک بار دیگر سند ملی آمایش سرزمین ، ویرایش شود تا بتوانیم فروردین یا حداکثر اوایل اردیبهشت ماه سال آینده این سند را رونمایی کنیم.

وی گفت: این سند افق چشم انداز سال 1424 است که 6 هدف مهم در آن تعریف شده است از جمله؛ راهبردها، سیاست ها، راهکار‌های اجرایی و همه مواردی که بتواند مطالعات آمایش سرزمین را اجرایی کند.

نوبخت افزود: این سند شامل 52 جلد کتاب است و رونمایی از آن برای نظام تصمیم گیری کشور که به چنین دانشی مجهز می‌شود بسیار مطلوب است تا بتواند با توجه به این سند، تصمیمات درست بگیرد و به اهداف تعریف شده دست یابد.

وی تصریح کرد: اولین استفاده از سند ملی آمایش سرزمینی در برنامه هفتم توسعه خواهد بود که دولت دوازدهم تصمیم گرفت این برنامه را مسئولان اجرایی آینده تنظیم و خودشان آن را نیز اجرا کنند.

نوبخت گفت: سند ملی آمایش سرزمین بیش از 50 سال سابقه تحقیق دارد، چون از قبل از انقلاب مطالعات آن شروع شد و ما توانستیم این مطالعات را تکمیل کنیم.

نوبخت گفت: این یک سند ارزشمند و بزرگی است مانند طرح‌های زیربنایی که می‌توانیم به دولت آینده تحویل دهیم.

وی افزود: یک تکلیف قانونی در ماده 26 برنامه ششم و ماده 26 قانون احکام دائمی برنامه وجود داشت مبنی بر اینکه شورای عالی آمایش سرزمین که از 23 دستگاه تشکیل می‌شود و مدیریت آن را سازمان برنامه و بودجه به عهده دارد باید سند آمایش ملی و استان‌ها را تصویب بکند به همین علت مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام شد و تقریباً همه دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌هایی که در استان‌ها مستقر هستند مأموریت یافتند آمایش سرزمین استان خود را تهیه کنند.

نوبخت گفت: بر اساس این سند فعالیتی که هر استان می‌تواند انجام دهد مشخص می‌کنیم بنابراین سند ملی آمایش سرزمین سندی فرادستی است به همین دلیل در طول 4 سال گذشته مطالعات گسترده‌ای انجام شد و موفق شدیم برای 31 استان سند آمایش استانی فراهم کنیم و یک سند ملی آمایش نیز داشته باشیم.