وزیر راه و شهرسازی گفت: هر خانواده‌ای در قالب طرح مسکن ملی ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و بانک قرض الحسنه رسالت ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تفاهم نامه کار ارزشمندی بوده و باید خدا را شاکر باشیم که با همت مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت این اقدام انجام شده است، گفت: براساس این تفاهم نامه هر خانواده‌ای در قالب طرح  مسکن ملی ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهد کرد.

او با بیان اینکه بازپرداخت این تسهیلات ۵ ساله و با کارمزد ۴ درصد است و مشمول دهک های یک تا سه می شود، افزود: اولویت پرداخت این تسهیلات، جوانانی هستند که تازه ازدواج کردند و نیازمند تامین مسکن هستند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در این رابطه شهرها تعیین کرده و براساس اراضی های که پیش بینی شده و پروژه ها براساس ظرفیت های که خود موسسات دارند اجرایی خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه شبکه بزرگ اجتماعی که پیوسته به بانک رسالت هستند این کار را اجرا خواهند کرد، گفت: صاحبان حسابی که با این بانک مشارکت می‌کنند با پرداخت این تسهیلات در این امر هم مشارکت می‌کنند.

این مقام مسئول در رابطه با نوسازی بافت های پیرامون حرم امام رضا(ع) گفت: طرح پیرامون حرم امام رضا (ع) هم از برکات ماه رجب بود‌ه که بعد از سال‌های بسیار زیاد در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد.

او بیان کرد: این طرح تفصیلی پلاک به پلاک تعیین شده و سه مشخصه در آن باید رعایت شود به طوری که در این طرح باید اجتناب شود از مجاور زدایی و مجاورانی که در بافت محلات پیرامون حرم بوده‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد: بخش‌هایی که تاکنون تخریب شده باعث تاسف است اما بافت‌هایی که باقی مانده‌اند باید هرچه سریعتر ساماندهی و نوسازی شوند.

اسلامی توضیح داد: پهنه‌بندی حرایم زیارت و همپیوندی حرم با شهر (ایده حرمشهر) بر اساس الگوی ساختاری تار و پود، تسهیل و ترغیب استمرار سکونت پایدار مجاوران در محدوده از طریق ارتقای کیفیت اجتماعی فضا، ارتقاء خدمات عمومی و ارائه ضوابط و مقررات متناسب به منظور نوسازی بافت توسط ساکنان؛ تقویت زمینه‌های حضور و اقامت طیف متنوع اقتصادی، اجتماعی زائران در محدوده پیرامون حرم و همچنین دسترس‌پذیری و تحرک مناسب و کنترل شده برای بافت (مجاوران و زائران) با اولویت پیاده‌مداری و توجه به مراتب تشرف از جمله اصول و سیاست‌های بنیادین طرح ویژه به مثابه خطوط هدایت کننده این طرح است که در تمام فرآیند تدوین تا اجرا، باید مورد توجه تمام نهادهای ذی‌ربط  قرار گیرد.

اسلامی توضیح داد: سرمایه گذاری و بارگذاری در محورهای حرم نباید انجام شود چراکه حرم امام رضا(ع) کماکان کانون توجه مسلمانان است و اجازه نداریم میراث کارکردی و کاربری آن تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به زودی این طرح ابلاغ می‌شود و همچنین در تعامل یک پارچه با شورای عالی شهرسازی و معماری گذشته آن را بررسی کرده‌ایم و تمامی تخلفاتی که صورت گرفته احصا شده و با یک انتظام بخشی همه جانبه آن را پیش خواهیم برد و در یک زمان بندی فشرده و هرچه سریعتر آن را اجرایی خواهیم کرد.