رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: در یک هفته اخیر قیمت گوشت قرمز حدود ۵ هزار تومان افزایش یافته که در نتیجه کاهش عرضه و افزایش تقاضاست که هر ساله در این موقع از سال مردم برای خرید گوشت مورد نیاز تعطیلات عید اقدام می کنند.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با اشاره به اینکه در یک هفته اخیر قیمت گوشت قرمز حدود ۵ هزار تومان افزایش یافته است، گفت در نتیجه کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت گوشت قرمز در چند روز اخیر صعودی شده و از ۱۱۳ هزار تومان به ۱۱۸ هزار تومان رسیده است.

 علی اصغر ملکی، با بیان اینکه هر ساله در این موقع از سال مردم برای خرید گوشت مورد نیاز تعطیلات عید اقدام می کنند، افزود: البته امسال مانند سال های گذشته تقاضا وجود ندارد، زیرا قدرت خرید مردم کم شده، اما قیمت گوشت کمی صعودی شده و امروز قیمت گوشت قرمز در حالی به ۱۱۸ هزار تومان رسیده که یک هفته پیش ۱۱۲ تا ۱۱۳ هزار تومان بود.

او با تاکید بر اینکه از یک هفته آخر آذرماه تقاضا کمی بیشتر شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار نهاده های دامی همچمنان مانند گذشته است و وقتی قیمت آن بالا باشد قیمت گوشت هم بالا می رود روند کنونی بازار گوشت صعودی باقی می ماند مگر اینکه تامین نهاده های دامی بهبود پیدا کند.

ملکی با بیان اینکه به طور معمول در اسفند ماه قیمت کمی روندی صعودی می گیرد، اظهار کرد: دامداران منتظر هستند محصول خود را شب عید بفروشند، به همین دلیل به دنبال این هستند که دامشان را با قیمت گرانتر بفروشند از این رو محصول خود را عرضه نمی کنند. از طرف دیگر  هم بدلیل اینکه دام وزن بیشتری می گیرد و چاق تر می شود، سعی می کنند که دام را برای روزهای نزدیک به عید نگهدارند و همین مساله روند عرضه را کاهش می دهد.

مصرف سرانه گوشت در ایران 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر مصرف سرانه گوشت در ایران پایین آمده هرچند در برخی مناطق مرفه سرانه تغییر چندانی نداشته، اما به طور کلی  سرانه مصرف گوشت استاندارد ۱۲.۵ کیلو گرم است و در حال حاضر در ایران به ۸.۵ کیلوگرم به ازای هر نفر رسیده است که در مناطق پایین شهر از این میزان هم بسیار کمتر است و این جای نگرانی دارد.

ملکی درباره اینکه آیا دولت برنامه ای برای تامین گوشت شب عید مردم دارد یا خیر؟، گفت: در شرایط کنونی شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت مرغ در بازار عرضه می کند و گوشت قرمز هم در انبار دارند و در جلسات مطرح شده گفته اند در صورت لزوم از ذخایری که دارند برای توزیع در بازار استفاده می کنند

او درباره اینکه دولت باید چه سیاستی را اجرا کند که بازار گوشت در ایران متعادل شود، گفت: به طور کلی اگر نهاده های دامی تامین شود، دامدار برای پرورش بیشتر تشویق می شود؛ در شرایط کنونی امیدواریم تحریم ها برطرف شوند و نهاده های بیشتری وارد کشور شوند تا قشر جوان که تمایل زیادی به پرورش دام سبک پیدا کرده بتواند در این فعالیت تولیدی مشارکت کند و از این طریق بازار کشور هم به تعادل برسد.

صادرات گوشت قرمز نداریم

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی صادرات گوشت قرمز نداریم، اظهار کرد: به طور قطع در این مقطع زمانی نباید صادرات گوشت هم داشته باشیم در یک مقطعی ایران هم واردات و هم صادرات گوشت داشت و به عبارت دیگر گوشت قرمز وارداتی با قیمت پایین تر وارد می کرد تا قیمت گوشت ارزان هم در بازار وجود داشته باشد و بخشی از گوشت تولیدی در کشور هم صادرات می شد، اما در شرایط کنونی به اندازه ای تولید کشور زیاد نیست که بتواند برای صادرات استفاده شود، زیرا وارداتی انجام نمی شود و از آنجایی که قیمت ارز بالاست اگر واردات هم انجام شود قیمت گوشت وارداتی بسیار بالاتر از گوشت تولید داخل خواهد بود.

ملکی درباره وضعیت قاچاق دام هم گفت: در حال حاضر قاچاق دام محدود شده و در مرزبانی هم کنترل های شدید انجام می دهند، اما به دلیل اینکه مرزهای ایران گسترده است تا حدودی قاچاق دام هنوز انجام می شود.