معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در ۱۱ ماهسال ۹۹ بالغ بر ۲۰ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۳۲ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت صمت، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه تمهیداتی اندیشیده شد تا گروه کالایی ۲۷ که دارای ثبت سفارش و منشأ ارز هستند، نیز مجوز ورود به کشور را تا پایان سال دریافت کنند، اظهار داشت: کالاهای گروه ۲۷ رقمی کمتر از ۵۰ میلیون دلار هستند که در مقابل ۳۲ میلیارد دلار واردات رقم کوچکی است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: البته تحریم‌ها و مسائل ارزی مشکلاتی را برای مجموعه واردات و ترخیص کالا به وجود آورد که با تدابیر اندیشیده شده توسط ستاد اقتصادی دولت، بخش عمده ای از کالاهای مانده در گمرکات به سرعت ترخیص شد.

واردات ۳۲ میلیارد دلار کالا در ۱۱ ماهه امسال

وی افزود: در ۱۱ ماهسال ۹۹ بالغ بر ۲۰ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۳۲ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

قبادی گفت: واردات کالا در کشور مشمول یک سری ضوابط و مقررات است، باید ثبت سفارش انجام شود، تأمین ارز و منشأ ارز صورت بگیرد و موضوعات پولشویی و موضوعات مختلف دیگر مشخص شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه آنچه تکلیف وزارت صمت است کاملاً ایفا شده و از اینجا به بعد کار به سمتی می‌رود که کالا به کشور وارد شود، ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل نکنیم که کشور را در یک فشار ارزی قرار دهیم و کالاهای اساسی که الان در بنادر هستند را کنار بگذاریم و روی کمتر از ۵۰ میلیون دلار کالای غیر ضروری تمرکز کنیم و مشکلات آن را بر طرف کنیم.

قبادی در ادامه با بیان اینکه اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و اقلام مورد نیاز مردم (گندم، روغن، برنج و…) است، افزود: در جلسات برگزار شده قرار شد تمهیداتی اندیشیده شود تا گروه کالایی ۲۷ که دارای ثبت سفارش و منشأ ارز هستند، نیز مجوز ورود به کشور را تا پایان سال دریافت کنند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی ویژه و تحریم‌های ظالمانه بر کشور، گفت: در این شرایط با محدودیت‌های ارزی مواجه شدیم و باید با مدیریت منابع ارزی موجود مجوز ورود برای کالاهایی صادر شود که محدودیت ارزی نداشته باشند و خسارتی هم به آن‌ها وارد نشود.