در دو هفته گذشته بسیاری از سهامداران زیان دیده به آخرین تصمیم سازمان بورس یعنی نامتقارن کردن دامنه بورس امیدوار بودند، حالا بعد از دو هفته دستاورد این تصمیم تنها افت شاخص در روندی فرسایشی بوده است، به طوری که ۱۴ روز منفی شاخص، ۳ روز مثبت را جبران کرده است.

به گزارش مرور نیوز، در دو هفته گذشته بسیاری از سهامداران زیان دیده به آخرین تصمیم سازمان بورس، یعنی نامتقارن کردن دامنه بورس امیدوار بودند؛ حالا بعد از دو هفته دستاورد این تصمیم تنها افت شاخص در زمان طولانی تر بوده است، به طوری که در ۱۴ روز منفی، شاخص ۳ روز مثبت شاخص بورس را جبران کرده است. در حال حاضر هم در نیمه اسفندماه هستیم و چیزی به پایان سال باقی نماده است و در هفته های اخیر با وجود اینکه اعلام شد طبق مقررات موجود در بازار سرمایه، کارگزاری های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند بازهم شاهد عرضه بالای سهام ها بوده ایم که نشان می دهد صف های سنگین فروش تا پایان سال تداوم می یابد.

هرچند طبق این دستور العمل هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان خود بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات، به آنها دهد، با این حال به نظر می رسد اراده ای برای رشد شاخص وجود ندارد.

فشار عرضه در بازار روز چهارشنبه هفته گذشته هم بیشتر از تقاضا بود و متاسفانه با افت قیمتی در اکثر نمادهای بازار روبرو شدیم و در نهایت بسیاری از نمادها صف فروش تشکیل دادند. البته باز هم در نمادهای بزرگ حقوقی ها در دامنه منفی خریدار بودند اما این به معنی تحرک مثبت بازار نیست، زیرا همین حقوقی ها از منفی دو می خرند و در منفی یک یا قیمت صفر درصد می فروشند.

روند نزولی با وجود خبرهای مثبت

پایین آمدن نرخ سود بین بانکی خبری بود که روز چهارشنبه هقته پیش منتشر شد و می توانست باعث تغییر در نحوه معاملات بازار شود، اما تاثیر زیادی در بورس نداشت، هرچند بسیاری از فعالان استدلال می کنند که برای سرمایه گذارانی که دید بلند مدت به سهام خود دارند این بازار بهتر از سایر بازارها خواهد بود، چراکه صندوق توسعه بازار برای نهادینه کردن سهامداری میان مدت یک ساله، حداقل بازدهی ۲۵ درصد را برای سهامدارانی که زیر ۱۰ میلیون تومان سرمایه دارند و سال ۱۳۹۹ وارد شده اند را تضمین کرده است، حالا باید دید در عمل این خبرها چه اتفاقی در بازار رقم می زند.

توسعه بازار تنها ایجاد زیرساخت نیست بلکه یکی از مهمترین کارکردها توسعه فرهنگ سهامداری در کشور است، اما وقتی بازار سرمایه به قدری دچار نوسان می شود که سرمایه ها از بورس خارج می شوند عملا به معنای آسیب زدن به فرهنگ سهامداری در بورس است، زیرا اگر بخواهیم اثرگذاری این تصمیم در دوره میان‌مدت و بلند مدت در بازار سرمایه روشن و نمایان شود، باید بستری برای ورود سرمایه ایجاد کنیم نه خارج کردن سرمایه از آن.

وضعیت شاخص ها در هفته گذشته

در آخرین روز بازار شاخص کل بورس به  ۱.۱۷۷ میلیون واحد و شاخص هموزن بورس به ۴۳۱ هزار واحد و شاخص کل فرابورس به ۱۶۹۴۸ واحد رسیدند و مجموع ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس در آخرین روز ۳۱۷۴۹۷ میلیارد ریال بود و ارزش معاملات خرد به حدود ۳۸۱۷ میلیارد تومان رسید و میزان خروج پول حقیقی در روز چهارشنبه حدود ۷۵۵ میلیارد تومان بود که این اعداد نشان می دهد که بازار با رکود سهمگین مواجه شده است و احتمال اینکه بار دیگر شاهد افزایش تقاضا در این بازار باشیم خیلی کم است.

هرچند که در بازار موقعیت های مناسبی از لحاظ تکنیکال بوجود آمده اما به یاد داشته باشیم که امواج برای ساخته شدن نیاز به نقدینگی دارند و این روزها زیاد از این دسته سهم ها دیده شده اند که توسط برخی سیگنال خرید و ... هم داده می شوند، اما روز کاری بعد صف خریدشان تبدیل به صف فروش شده است و این نشان دهنده این است که بازار کاملا به قهقرا رفته و دست هایی پشت پرده مانع از رشد شاخص می شوند و برخی استدلال می کنند دولت بعد از اینکه سهام خود را در اوج به مردم با قیمت گزاف فروخت حالا می خواهد با پایین نگهداشتن ارزش سهام سومدیریت برای کنترل تورم را جبران کند، به عبارت دیگر نقدینگی و سرمایه مردم فدای ناکارآمدی دولت برای کنترل تورم و کسری بودجه اش شده است.

ارزش سهام عدالت روز چهارشنبه هفته گذشته در مقایسه با روز قبل، ۱.۳درصد (۱۳۷هزار تومان) کاهش یافت، حالا تصور کنید که بعد از ۶۸ ماه روند نزولی باز هم روزانه پرتفوی سهامداران عدالت یک درصد کاهش ارزش داشته باشد، در حال حاضر ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۳۲ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان رسیده است.