قیمت ماده اولیه برنج از هر کیلو ۳۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان در سال جاری رسیده به همین دلیل برخی تولیدات زیرپله ای در این بخش افزایش یافته که میزان سرب بالایی دارد و سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.

به گزارش مرور نیوز، تورم در یکسال گذشته نه تنها زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده بلکه منجر به آسیب سلامت شهروندان هم شده است، چراکه در یکسال گذشته قیمت ماده اولیه برنج از هر کیلو ۳۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان در سال جاری رسیده که علاوه بر کاهش توان تولید کننده، قدرت خرید مصرف کننده را نیز تحت الشعاع قرار است، به همین دلیل برخی تولیدات زیرپله ای در این بخش افزایش یافته که میزان سرب بالایی دارد و سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.

عضو انجمن شیرآلات با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید شیرآلات غیراستاندارد افزایش یافته است، گفت: در برخی کارگاه ها شیرآلات غیراستاندارد تولید می شود، هرچند اسم محصولاتی که تولید می کنند زیرپله ای است، اما برخی از آنها حتی در شهرک های صنعتی هم مستقر هستند.

حسن دیانی با بیان اینکه این کارگاه ها به دلیل اینکه آزمایشگاه ندارد محصولات غیراستانداردی تولید می کنند، افزود: میزان سرب موجود در مواد اولیه این شیرآلات بالا است و از آنجایی که شیرآلات برای آب شرب هم استفاده می شود برای سلامتی بدن مضر هستند.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مواد اولیه در استفاده از محصولات غیراستاندارد در تولید شیرآلات تاثیر بسزایی داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر در بازار قیمت فلز برنج لوبار کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و برنج آشغال‌بار کیلویی ۱۱۰ هزار تومان است که برخی از همین کارگاه های غیراستاندارد برای کاهش قیمت تمام شده این دو مواد اولیه را ترکیب می کنند و از آنجایی که برنج آشغال‌بار عیار پایین تری دارد یعنی درصد برنجی و آلومینیوم آن پایین تر است درصد سرب بیشتری دارد به همین استاندارد محصول تولیدی را پایین می آورد.

عضو انجمن شیرآلات افزود: از آنجایی که شیرآلاتی که سرب داشته باشند برای بدن انسان ضرر دارند کارگاه های تولیدی باید آزمایشگاهی با  تجهیزات لازم برای آنالیز مواد تشکیل‌دهنده برخوردار باشند.