دولت با تغییر دامنه نوسان بار دیگر سهامداران خرد را گمراه کرد؛ در حالی که باخیال راحت اوراق خود را فروخت، این موضوع را القا کرد که به دنبال تحریک روند صعودی بورس است، در حالی که اینطور نبود.

به گزارش مرور نیوز، اواخر بهمن امسال وقتی دامنه قیمت نامتقارن را اعلام کردند کاملا مشخص بود که این قانون جدید اصلاح بازار بورس را فرسایشی می کند و هدف دولت این است که از یک سو برای جبران کسری بودجه، اوراق بفروشد و معاملات متعادل بورس ممکن بود به دلیل تب نوسان گیری که در آن وجود دارد مانع از ورود نقدینگی به سمت اوراق شود و از طرف دیگر این قانون را اجرایی کردند تا بازار ریزش نکند و به نوعی مانع از اعتراض سهامداران خرد شوند.

به عبارت دیگر دولت با تغییر دامنه نوسان بار دیگر سهامداران خرد را گمراه کرد؛ در حالی که باخیال راحت اوراق خود را فروخت، این موضوع را القا کرد که به دنبال تحریک روند صعودی بورس است، در حالی که اینطور نبود و از آنجایی که نقدینگی چندانی در بازار وجود ندارد، اگر دامنه نوسان را نامتقارن نمی کردند شاخص کل بورس شاید به ۹۰۰ هزار واحد و حتی در سناریو بدبینانه تا ۷۰۰ هزار واحد هم می رسید.

اتفاقاتی که در یکسال اخیر در بورس رخ داده است توجیه تکنیکال و بنیادی ندارد، هرچند برخی همچنان با ترسیم نمودار و انواع تحلیل تکنیکال یا ارائه گزارش از افزایش سود ماهانه و سالانه به دنبال این هستند که پایبندی بازار با جنبه های علمی بورس را اثبات کنند، اما واقعیت این است که بازار کاملا دولتی اداره می شود.

بی اثری تغییرات بازار جهانی روی قیمت سهام

نمونه بارز اثبات بی تاثیری تغییرات در بازار تقاضا، قیمت جهانی و ...روی بورس ایران را می توان در قیمت سهام نمادهای پالایشی دید، هرچند دولت هنوز سهامی را که به مردم فروخته است در زیان ۱۰ تا ۲۰ درصدی است اما با توجه به اینکه اوپک به تازگی اعلام کرده که تولید نفت خام ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل  افزایش ۳۵ هزار بشکه‌ای داشته و به تولید ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده و قیمت نفت سنگین ایران نیز  حدود ۶.۲۸ دلار افزایش داشته و به ۶۰.۶۶ دلار در هر بشکه رسیده است. آیا قیمت نمادهای پالایشی باید نصف قیمت خرداد باشد؟

پالایشی ها اواخر سال گذشته به دلیل اینکه صادرات بسیار محدود شده بود حجم بالایی نفت ذخیره ای داشتند و صادرات محدود آنها با نفت ۴۰ دلاری و بر اساس دلار ۱۴۰۰۰ تومانی سامانه نیما محاسبه می شد و قیمت سهام برخی از آنها هم با قیمت الان آنها تفاوت چندانی ندارد، هرچند در حال حاضر کرک اسپرد پالایشی ها در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد و حجم بالایی نفت ذخیره شده با قیمت خرید ارزان دارند و محصولشان را با نفت ۶۰ تا ۷۰ دلاری و دلار ۲۴۰۰۰ تومانی سامانه نیما می فروشند.‌

با در نظر گرفتن تغییر قیمت دلار در ایران و افزایش دو برابری قیمت نفت باید نمادهای پالایشی قفل در صف خرید قفل باشند و این حاکی از نقش پررنگ سیاست در اقتصاد ایران به ویژه در بورس دستوری است و تا زمانی که ابهام در افق اقتصادی کشور و قیمت دلار برای آینده وجود دارد روند معاملات کم رمق و نوسانی خواهد بود.

 ابهام در برگشت یا عدم برگشت به برجام تمام فعالان اقتصادی و به طور خاص فعالان بازار بورس را از هر نوع فعالیت اقتصادی برحذر کرده است.