با اجرای موفقیت آمیز پروژه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) میزان آماده به کاری تجهیزات ناحیه آهن سازی به میزان فراوانی افزایش یافت.

به گزارش مرور نیوز، کارشناس برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نگهداری و تعمیرات (نت) از اجرای پروژه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) در ناحیه آهن‌سازی خبر داد و گفت: این پروژه با انجام کار تیمی کارکنان نت و همکاران تولید، برای اولین بار در صنعت فولاد کشور به‌منظور شناسایی کلیه خرابی‌های بالقوه و بالفعل تجهیزات بحرانی، تحلیل علت ریشه‌ای خرابی‌ها و تدوین اقدامات و سیاست‌های نگهداری تجهیزات بحرانی با موفقیت اجرا شد.

حمیدرضا عبدیان افزود: نظر به اینکه توسعه نت مبتنی بر قابلیت اطمینان جزو یکی از اهداف استراتژیک حوزه نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد مبارکه است، با تدوین چشم‌انداز پنج‌ساله استقرار RCM روی تجهیزات ناحیه آهن‌سازی از سال 1394 ضمن اولویت‌بندی تجهیزات خطوط تولید، با شناسایی 85 تجهیز بحرانی در خطوط تولید این ناحیه، تعریف و برنامه‌ریزی اجرای آن‌ها انجام شد.

تسهیل‌کننده پروژه‌های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) در ناحیه آهن‌سازی تصریح کرد: این طرح با برگزاری جلسات منظم هفتگی در محل ناحیه و با حضور اعضای تیم‌های پروژه در بخش‌های مختلف و برگزاری بالغ‌بر 10 دوره آموزشی جهت آموزش تخصصی RCM با اساتید خارجی و داخلی اجرا شد.

وی در ادامه گفت: اقدامات اصلاحی به‌دست‌آمده در این پروژه‌ها عبارت‌اند از:

تدوین استانداردهای نت پیشگیرانه یا پیش‌گویانه روی تجهیز با در نظر گرفتن ملاحظات فنی و اقتصادی، بهینه‌سازی استانداردهای نت پیشگیرانه، تدوین یا ویرایش دستورالعمل‌های بهره‌برداری یا نگهداری و تعمیرات، طراحی دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه‌های مختلف نگهداری و تعمیرات، طراحی مجدد تجهیزات یا تغییر در قسمتی از تجهیز با رویکرد افزایش بهره‌وری و ... .

رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات ناحیه آهن‌سازی نیز در ادامه به دستاوردهای اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: ایمنی و سلامت محیط زیستی بیشتر، عملکرد بهبودیافته عملیات (نرخ خروج، کیفیت محصول و خدمات به مشتریان)، اثربخشی بیشتر برای هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، عمر مفید بیشتر برای اقلام گران‌قیمت، ایجاد یک پایگاه جامع اطلاعات نت، انگیزش بیشتر در افراد و کارگروهی بهتر و ... ازجمله این دستاوردها به شمار می‌آید.

حمیدرضا جمالی یادآور شد: اجرای نظام‌های نوین نگهداری و تعمیرات در مجتمع‌های تولیدی نظیر فولاد مبارکه می‌تواند اثربخشی بسزایی در افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و کاهش خرابی‌ها و هزینه‌های نت و عدم‌النفع تولید را نیز به همراه داشته باشد.

وی در پایان از همه رؤسا، کارشناسان و تکنسین‌های حوزه تعمیرات، تولید، قسمت پیشگیری دفتر فنی کنترل نگهداری و تعمیرات ناحیه آهن‌سازی و همچنین واحد برنامه‌ریزی و تعالی سیستم‌های نت شرکت که در اجرای این پروژه‌ها نقش بسزایی داشتند، تشکر و قدردانی کرد.