بازارهای سهام جهانی در معاملات روز پنج شنبه در واکنش به تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخ‌های بهره در یک سال گذشته، عملکرد یکسان نداشتند و اکثر بازارها از صعود بازایستادند.

به گزارش مرور نیوز، سرمایه‌گذاران از مدتها قبل انتظار داشتند نرخهای بهره آمریکا در دسامبر افزایش پیدا کند اما موضوعی که آنها را اندکی غافلگیر کرد، دورنمای سه دور افزایش نرخهای بهره در سال آینده بود. این دورنما نشان می دهد که بانک مرکزی آمریکا با انتظار برای طرحهای مالی دولت دونالد ترامپ که به رونق بیشتر اقتصادی کمک خواهد کرد، روند تحکیم سیاست پولی را تسریع می کند.

این انتظار به قیمت اوراق قرضه لطمه زد و بازده اوراق قرضه را به رکورد بالاتری رساند. بازده اوراق قرضه دو ساله آمریکا که حساسیت ویژه ای به انتظارات سیاست پولی دارد، چهار واحد صعود کرد و به ۱.۲۸ درصد رسید که بالاترین سطح از اوت سال ۲۰۰۹ بود.

بازارهای معاملات آتی احتمال افزایش نرخهای بهره در نشست مارس بانک مرکزی آمریکا را ۴۸ درصد برآورد می کنند. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله با هشت واحد رشد، به ۲.۶۰ درصد رسید و میزان افزایش از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات را به بیش از ۷۰ واحد رساند. در مقابل، اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان و ژاپن ضیعف‌تر بود که منعکس کننده سیاستهای پولی تسهیلی بانکهای مرکزی این کشور است.

شاخص استاکس ۶۰۰ اروپایی ۰.۲ درصد رشد کرد در حالیکه شاخص FTSE۱۰۰ انگلیس با ۰.۳ درصد اُفت، به ۶۹۴۹.۱۹ واحد رسید اما داکس آلمان ۰.۶ درصد رشد کرد و در ۱۱۳۰۴.۶۴ واحد ایستاد. کک ۴۰ فرانسه هم ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۴۷۹۶.۹۸ واحد رسید. به نظر می رسد معاملات اس اند پی ۵۰۰ و داوجونز روز پنج شنبه به وقت آمریکا در سطح پایین‌تری گشوده خواهند شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازارهای سهام آمریکا پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی، روز چهارشنبه بدترین روز در دو ماه گذشته را تجربه کردند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ حدود ۱۸.۴۴ واحد یا ۰.۸ درصد سقوط کرد و در ۲۲۵۳.۲۸ واحد بسته شد که بزرگترین کاهش از نظر درصدی از اواسط اکتبر بود. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج ۱۱۸.۶۸ واحد یا ۰.۶ درصد عقب نشینی کرد و در سطح ۱۹۷۹۲.۵۳ واحد قرار گرفت. نزدک کامپوزیت با ۲۷.۱۶ یا ۰.۵ درصد کاهش، در ۵۴۳۶.۶۷ واحد بسته شد.

در میان بازارهای آسیایی، شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ابتدا کاهش یافت اما در ادامه معاملات ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۹۲۷۳.۷۹ واحد رسید. هانگ سنگ هنگ کنگ ۱.۸ درصد اُفت کرد و در ۲۲۰۵۹.۴۰ واحد ایستاد و اس اند پی ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۵۵۳۸.۶۰ واحد رسید. شاخص کسپی کره جنوبی تغییر چندانی نداشت و در ۲۰۳۶.۶۵ واحد ایستاد و شاخص شانگهای کامپوزیت با ۰.۷ درصد کاهش، به ۳۱۱۷.۶۸ واحد رسید. شاخص سنسکس هند هم ۰.۱ درصد رشد کرد و در ۲۶۶۳۰.۶۹ واحد قرار گرفت.

افزایش نرخهای بهره باعث شد ارزش دلار بیش از یک درصد در برابر سایر ارزها صعود کند. یوان چین ۰.۵ درصد در برابر دلار اُفت کرد و به پایین‌ترین سطح در هشت سال و نیم اخیر رسید. روپیه اندونزی ۰.۷ درصد و راند آفریقای جنوبی ۰.۹ درصد در برابر دلار آمریکا اُفت کرد. کاهش نرخ برابری پزوی مکزیک در برابر دلار آمریکا ۰.۴ درصد و وون کره جنوبی ۰.۱ درصد بود.

دلار استرالیا بدنبال آماری که نشان داد اقتصاد این کشور در نوامبر بیش از ۳۹ هزار شغل جدید ایجاد کرده است، عملکرد ثابتی در برابر دلار آمریکا داشت و ۰.۲ درصد رشد کرد.