بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رئیس دوره ای هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) برای سال 2017 شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بیست و نهمین اجلاس شورای عالی هیات خدمات مالی اسلامی (Islamic Financial Services Board; IFSB) روز گذشته (چهارشنبه) به ریاست رئیس کل بانک مرکزی مصر و معاونت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با شرکت هیات های عالی رتبه از بانک های مرکزی کشورها و سایر سازمان های عضو آی.اف.اس.بی در شهر قاهره پایتخت کشور مصر برگزار شد.

در این جلسه که هیاتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ریاست قائم مقام رییس کل بانک مرکزی حضورداشتند، گزارش هایی درباره اقدامات انجام شده برای آزمون بحران (Stress Test) در موسسه های ارائه کننده خدمات مالی اسلامی، برنامه های راهبردی هیات و تایید ادامه مطالعات در این زمینه، وضعیت عضویت اعضا و عملکرد بودجه سال 2016 ارایه و راه های تامین مالی هیات در سال های آینده بحث و بررسی شد.

در این جلسه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) برای سال 2017 و بانک مرکزی بنگلادش نیز به عنوان معاونت این نهاد انتخاب شد، پیش از این، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معاونت این هیات را برعهده داشت.

همچنین در این جلسه، دبیر کل جدید هیات خدمات مالی اسلامی براساس نتایج ارزیابی کمیته ویژه مصاحبه کاندیداهای تصدی این سمت انتخاب شد.

هیات خدمات مالی اسلامی سازمانی است متشکل از مراجع نظارت مالی و بانکی کشورهای اسلامی که در سال 2002 میلادی پایه گذاری شد و فعالیت های خود را رسما از سال 2003 میلادی آغاز کرد.

مقر اصلی این هیات در شهر کوالالامپور پایتخت کشور مالزی است، این هیات که هدف از تاسیس آن کمک به ارتقای ثبات مالی و بازگشت پذیری صنعت خدمات مالی اسلامی است در تلاش است تا از طریق انتشاراستانداردهای احتیاطی و نظارتی و تسهیل پیاده سازی آنها و نیز از طریق دیگر اقداماتی که به افزایش دانش و همکاری میان موسسات مالی اسلامی می انجامد، به هدف خود نائل شود.

اکنون این هیات دارای 190 عضو متشکل از 66 مرجع نظارتی، هشت سازمان بین المللی و 116 فعال بازار (موسسات مالی، حرفه ای و انجمن های فعال در صنعت مالی) است که در 48 کشور جهان فعالیت دارند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از پایه گذاران و اعضای اصلی این هیات است.