ابوالفضل روغنی گلپایگانی گفت: در حال حاضر قیمت ارز باید جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و حرف دولت در شرایط کنونی درباره کاهش نرخ ارز که به پایان کارش رسیده انتخاباتی است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت تولید و صنعت ایران در شرایط کنونی و بعد از توافق های احتمالی گفت: بحث تحریم ها برای ایران هم تهدید و هم فرصت است؛ آنجایی تهدید بوده که در یک دوره ای با وجود اینکه در داخل تولید و فناوی برای یکسری کالا داشتیم واردات هم به صورت موازی داشتیم و فرصت آنجایی بود که تحریم منجر به خودباوری تولید شد که در بازار جهانی می توانیم خودنمایی کنیم، چراکه در سال های اخیر در صنایعی همچون فولاد، ساختمان، کاغذ و ... رشد مناسبی رخ داده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه در شرایط کنونی خواست منطقی مردم این است که تحریم ها باید برداشته شود، تصریح کرد: واقعیت این است که نبود واکسن، دارو .... ناشی از تحریم هاست یا اینکه کالاهای در بازار گران به مردم فروخته می شود که اگر تحریم ها برداشته شود بازهم تامین کالا آسانتر می شود.

مدیریت تولید رقابت پذیر 

او با تاکید بر اینکه در ایران مدیریت تولید رقابت پذیر در دنیا بلد نیستیم، تصریح کرد: برای نمونه در دنیا هر خودروسازی که بخواهد به مرحله سوددهی برسد حداقل باید ۴ میلیون خودرو تولید کند این در حالی است که در ایران تمام خودروسازها در مجموع خیلی بسیار کم تولید می کنند از این رو در بخش خودرو به نسبت قیمت تمام شده و ... تولیدکننده های ایرانی شرایط خوبی ندارد. همچنین در صنعت لوازم خانگی با کشورها و برندهای بزرگ نمی توانیم رقابت کنیم، زیرا برندهای بزرگ هزینه های زیادی برای تحقیق بازار می کنند به همین دلیل باید به مردم حق داد که انتظار استفاده از محصولات خارجی داشته باشند و باید شرایط برای انتقال تکنولوژی و آموزش بعد از جریان تحریم وجود داشته باشد.

قواعد بازی صادرات در کشور

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اگر قواعد بازی صادرات در کشور وجود داشته باشد در زمان تحریم ها فرصت های برای رشد تولید و صنعت وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر محدودیت بانک مرکزی بر واردات و صادرات کم شده و اگر این محدودیت های ارزی به طور کلی رفع شود شرایط برای تجارت بازهم بهتر خواهد شد

او افزود: در زمانی که رفع تعهدات ارزی در قبال واردات ایجاد شد و و صادرکننده ها می توانستند 80 درصد ارز صادرات را برای واردات استفاده کنند کمک موثری در زمینه توسعه صادرات و ایجاد تعادل در بازار بود و اینکه گفته شد این عامل باعث افزایش صادرات شد کاملا غیر منطقی است زیرا در حال حاضر نرخ ارز در ایران آنقدر بالاست که اصلا صرفه اقتصادی ندارد از این ارز برای واردات کالاهای بنجل استفاده کرد.

وضعیت نرخ ارز و تاثیر مذاکرات 

او درباره وضعیت نرخ ارز و تاثیر مذاکرات بر قیمت آن در آینده گفت: در حال حاضر قیمت ارز باید جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و حرف دولت در شرایط کنونی درباره کاهش نرخ ارز که به پایان کارش رسیده انتخاباتی است، امروز کسب و کار با نرخ ارز تعادل پیدا کرده و دولت به دلیل افزایش منابع ارزی که پیدا کرده می تواند این بازار را مدیریت کند و افزایش و کاهش ناگهانی نرخ ارز می تواند آسیب های جدی برای کشور به وجود بیاورد. بنابراین دولت درباره نرخ ارز وعده و عید داده و بیشتر یک شعار تبلیغاتی است و حتی بعد از مذاکرات هم اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند یک دوره زمانی کوتاه خواهد بود.

در دو سال گذشته به واسطه فشارهای اقتصادی و افزایش تورم مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند و بسیاری از کارشناسان این شرایط را تابع نرخ ارز می دانند، هرچند کاهش نرخ در آینده ممکن است کمتر از 15 هزار تومان نباشد اما به دلیل اینکه روی جو روانی بازار می تواند روی اقتصاد تاثیر بگذارد.