رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در حال حاضر خودروهای تا ۴۰۰ میلیون مشتری دارند و خودروهای خارجی دست دوم و قدیمی هم تا حدودی مشتری دارد اما به طور کلی بازار راکد است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در شرایط کنونی که بازار با نوساناتی مواجه شده است، گفت: در شرایط کنونی صنف نمایشگاه داران خودرو در حالت نیمه تعطیل هستند و یک یا دو ساعت در روز بیشتر فعالیت نمی کنند، به همین دلیل معامله چندانی انجام نمی شود.

حسین اردوخانی با بیان اینکه بازار خودرو بسیار گیج است و هر روز یک قیمت برای خودرو در بازار اعلام می شود، افزود: به طور کلی بازار روند ثابتی ندارد و هر روز یک قیمت برای خودرو اعلام می شود و به طور کلی در حال حاضر فروشنده برای خودرو وجود دارد، اما خریداری در بازار نیست.

او درباره اینکه در شرایط کنونی بازار بیشتر روی خرید چه خودروهایی تمرکز دارد، تصریح کرد: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در حال حاضر خودروهای تا ۴۰۰ میلیون تومان مشتری دارند و معاملاتی هم تا حدودی انجام می شود اما برای خودروهای میلیاردی مشتری وجود ندارد.

اردوخانی با تاکید بر اینکه معاملات خودرو قاعده خاصی در شرایط کنونی ندارد، گفت: با وجود اینکه گفته می شود قیمت خودروهای خارجی روندی نزولی دارد، با این حال کسی که خودروی خود را دو میلیارد تومان خریده خودرو را یک میلیارد نمی فروشد و نهایت ۲۰ میلیون تومان قیمت خودرو را برای عرضه کاهش دهد.

وضعیت بازار خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۰

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در تشریح وضعیت بازار خودروهای خارجی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در شرایط کنونی تقاضا برای خودروهای قدیمی و دست دوم خارجی همچون بی ام و با اتاق های ۵، ۶ و ۷ یا بنز C یا بنز S کمی وجود دارد اما این تقاضا قابل ملاحظه نیست.

اردوخانی با نگاهی به تاثیر مذاکرات و نرخ ارز روی قیمت خودروهای خارجی در سال جاری گفت: هم اکنون قیمت خودروهای خارجی رو به کاهش است و به نظر می رسد به دلیل توافقاتی که با چین صورت گرفته است در آینده خودروهای CKD چینی وارد بازار ایران بشود به همین دلیل روی بازار خودروهای خارجی تاثیر بگذارد، البته بیشتر خودروهای چینی تحت تاثیر نوسانات قیمتی قرار خواهند گرفت و خودروهای ژاپنی و کره ای کمتر تاثیر خواهند پذیرفت.

او درباره تاثیر سیاست های شورای رقابت بر بازار خودرو گفت: پیش از این قرار بود شورای رقابت قیمت ها را افزایش دهد و بعد اجرا نکند و این نشان می دهد که شورای رقابت متاثر از مسائل سیاسی رفتار می کند و از طرف دیگر قیمت خودرو به قدری بالا رفته است که دیگر شورای رقابت هم نتوانسته قیمت ها را بالاتر عنوان کند.

پیش بینی بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه پیش بینی بازار خودرو این است که با فشارهای مالیاتی، در آینده نزدیک، صنف نمایشگاه داران رو به تعطیل می رود، گفت: بازار خودرو در آینده هم راکد باقی می ماند و کسانی که در قرعه کشی، خودرو دریافت می کنند؛ خودروهای خود را با عقد صلح حقوق به کسانی که آشنا هستند می فروشند و در این بین به نسبت قیمت خودرو بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان سود می کنند.

 در دو سال گذشته قیمت خودرو در کشور چند برابر شده و در حال حاضر بسیاری از مردم توان خرید خودرو را ندارند و از طرف دیگر میزان تولید خودرو در کشور کمتر از تقاضاست و به هیمن دلیل بازار همچنان با نوساناتی روبروست و حتی این روند بازار به قدری گنگ است که با وجود اینکه پیش بینی می شود در آینده با حصول توافقات برجام گشایش های در بازار خودروی ایران به وجود بیاید بازهم قیمت خودرو در سقف باقی مانده است.