مجیدرضا حریری گفت: در سال ۲۰۲۰ سهم تجارت ایران با چین حدود ۲۶ درصد است که نسبت به سال ۲۰۱۴ که سهم تجارت ایران و چین ۲۰ درصد بود رشد داشته است؛ اما در مجموع سهم مبادلات تجاری ایران افت قابل ملاحظه ای داشته است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اتاق ایران و چین ابراز داشت: در حال حاضر روابط ایران با چین مانند سال گذشته و از نظر اجرایی پس از بحث امضای تفاهمنامه با این کشور اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وی همچنین اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰  سهم تجارت ایران و چین حدود ۲۶ درصد است که نسبت به سال ۲۰۱۴ که سهم تجارت ایران و چین ۲۰ درصد بود رشد داشته است، اما در مجموع سهم مبادلات تجاری ایران افت قابل ملاحظه ای داشته است.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه سال گذشته واردات و صادرات با چین نسبت به ده سال گذشته کاهش خیلی فاحش داشته است، گفت: از آنجایی که عمده تجارت با چین نفت و میعانات بوده به دلیل تحریم ها به سادگی مبادلات بخش نفت و میعانات انجام نشده، به همین دلیل افت محسوسی نسبت به قبل از تحریم ها رخ داده است.

۱۶ میلیارد دلار مبادلات رسمی ایران و چین

او با تاکید بر اینکه حدود ۱۶ میلیارد دلار مبادلات رسمی ایران و چین در سال گذشته بوده است، گفت: نسبت مبادلات ایران با چین نشان می دهد که چین سهمی ۲۶ درصدی از مجموعه مبادلات ایران در سال گذشته داشته است، در حالی که سال ۲۰۱۴ حدود ۵۱ میلیارد دلار مبادلات تجاری با چین داشته ایم که نقش چین از مجموعه مبادلات ایران با دنیا ۲۰ درصد بوده است.

رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ۶۵۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات داریم، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ واردات ایران حدود ۴۰ میلیارد بوده و مجموعه مبادلات ایران حدود ۷۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به قبل از تحریم ها افت زیادی داشته است.

حریری درباره اینکه تجارت ایران در حال حاضر تحت تاثیر چه فاکتورهای قرار دارد، گفت: هم اکنونی بحث مذاکرات وین و سند همکاری با چین در بلندمدت روی تجارت ایران اثرگذار هستند و از طرف دیگر به نتیجه رسیدن هر کدام از این عوامل می تواند تاثیر مثبتی روی روابط ایران و چین بگذارد.

مشکلات اف ای تی اف مانعی برای توسعه مبادلات تجاری

او با اعلام اینکه دستاورد توسعه روابط این است که دولت بتواند نفت بفروشد و منابع ارزی بیشتری داشته باشد تا برای تامین کالا از دنیا هزینه کند، اظهار کرد: رفع تحریم ها یک ظرفیت به مبادلات ایران اضافه می کند هرچند عوامل دیگر ربطی به تحریم ها ندارد و همچنان می توانند در تجارت ایران تاثیر منفی بگذارند، برای نمونه مشکلات اف ای تی اف و ... مانعی برای توسعه مبادلات تجاری ایران با جهان است مگر اینکه هم زمان با رفع تحریم ها درباره آن موضوع هم فکر شود تا این محدودیت ها از سر راه تجارت ایران رفع شود.

او در پاسخ به این سوال که سال گذشته خبرهای مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران به چین منتشر شده بود آیا واقعیت داشت؟ گفت: منابع خبری در خبرگزاری ها گفته بودند که ماه های پایانی سال گذشته فروش نفت ایران به چین افزایش یافته اما کشور چین تایید نکرده و مقامات ایرانی هم واکنشی نشان ندادند، از طرف دیگر این اطلاعات محرمانه به حساب می آید.

تاثیر تفاهمنامه چین بر صنعت خودروی ایران

او درباره تاثیر تفاهمنامه چین بر صنعت خودروی ایران گفت: توافقنامه با چین اگر به صورت قراردادی اجرا شود باید به صورت جداگانه برای هر بخش تدوین شود. در حال حاضر یک ظرفیتی برای صنعت خودرو دیده شده که بستگی به توان شرکت های ایرانی و نوع همکاری با شرکت های چینی دارد.

حریری افزود: در شرایط کنونی بازار خودروی ایران تشنه خودرو است و باید توجه کنیم که خودروهای درون سوز به زودی از صنعت خودرو حذف می شوند و جای آن را خودروی برقی می گیرند. از این رو باید مراقب بود که پس از توافقات، سرمایه کشور به سمت خودروی های از رده خارج نروند و امروز بسیاری از خودروسازها به دنبال فروش تکنولوژی قدیمی خود هستند.

رئیس اتاق ایران و چین  با اشاره به اینکه در حال حاضر چین برای تولید خودروهای برقی رتبه نخست دارد، اظهار کرد: خودروسازی تسلا به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی بخشی از خودروهای خود را در چین می سازد و شرکت های چینی هم چند مدل خودروهای برقی تولید می کند و هووای موبایل ساز هم به دنبال تولید خودروی برقی است

او افزود: در حال حاضر آینده تولید خودروی هیبریدی هم مشخص است و شرکت های تولیدی کمتر به سمت تولید این محصولات می روند، زیرا شرکت های بزرگ به سمت تولید خودروهای تمام برقی یا پلاگین رفته اند و حتی شرکت های چینی هم روی خودروهای هیبریدی دیگر سرمایه گذاری نکرده اند.