برومند چهارآیین گفت: در یک دوره تمام نهاده ها توسط بازارگاه و دولت تامین نمی شد و حدود ۱۰ درصد از مرغدارها هم جوجه ریزی نکردند، زیرا سازمان حمایت قیمت مصوب مرغ زنده را ۱۴۴۰۰ تعیین کرده بود و همین مسائل باعث افزایش نابسامانی در تولید و عرضه مرغ شد.

به گزارش مرور نیوز، رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به اینکه تا قبل از راه اندازی بازارگاه اعداد و ارقامی غیرشفافی درباره میزان توزیع نهاده ها در بازار مطرح می شد که قابل اعتماد نبود، گفت: قبلا نهاده ها در فضای غیرشفافی واردات و توزیع می شد و شبکه ای از دلال ها این نهاده ها را دست به دست می کردند و معلوم نبود که این نهاده ها چطور وارد و توزیع می شود، اما در حال حاضر با راه اندازی بازارگاه از طریق یک حساب بانکی بین واردکننده و مصرف کننده ارتباط ایجاد شده است.

برومند چهارآیین با بیان اینکه قبل از اسفند حدود ۸۰ درصد خوراک مرغداری ها توسط دولت تامین می شد، افزود: دولت تا قبل از اسفند ۹۹ حدود ۸۰ درصد دان مرغدارها با نرخ دولتی تامین می شد و قبل از آن هم در یک دوره دولت ۵۰ درصد از دان مرغدارها را تامین می کرد، به همین دلیل مرغدارها در آن زمان بخشی از دان خود را در بازار آزاد تامین کنند و همچنین سازمان حمایت هم در مهر ۹۹ قیمت هر کیلو مرغ زنده را با قیمت غیرکارشناسی ۱۴۴۰۰ تومان تعیین کرده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ همین نرخ تغییر باقی خواهد ماند و بعد به ۱۷ هزار ۱۰۰ تومان رسید. این عوامل باعث شده برخی واحدها فعالیت خود را متوقف کنند و نوعی کمبود عرضه مرغ در بازار به وجود آید و بازار مرغ دچار التهاب شود.

میزان تامین دولتی سویا و ذرت مرغداری ها

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی میزان تامین دولتی سویا و ذرت مرغداری ها به ۱۰۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: قبلا یکی از مشکلات مرغدارها تاخیر در تامین نهاده ها بود اما وزارت جهاد کشاورزی در شرایط کنونی تاخیر در تحویل نهاده ها را تا حدودی برطرف کرده و زمانی که مرغدار جوجه دریافت می کنند می توانند از ۲۵۰ کارخانه، خوراک یا نهاده با نرخ دولتی دریافت کنند و قبلا به دلیل محدودیتی که در بازارگاه وجود داشت امکان اجرای این خدمات نبود.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت دان به نرخ دولتی نصف قیمت بازار آزاد ارائه می شود، تصریح کرد: در حال حاضر بازار به ثبات رسیده و میزان تقاضا هم متعادل شده است، پیش از این نااطمینانی مردم از اقتصاد کشور منجر به افزایش تقاضا برای خرید مرغ شد، باید توجه داشت که در حال حاضر ظرفیت تولید مرغ در ایران دو برابر نیاز کشور است و در گذشته مشکل انتقال ارز برای ترخیص نهاده ها در گمرک و کاهش جوجه ریزی در نیمه دوم سال ۹۹ و ... باعث شده بود که میزان تولید مرغ در کشور کاهش یابد.

او با بیان اینکه ۲۰ هزار مرغدار در ایران دارای پروانه بهره برداری هستند، گفت: ۱۴ هزار مرغدار در کشور فعال هستند و حدود ۱۰ درصد از مرغدارها از تولید این محصول خارج شده اند.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه صنعت طیور کشور با تاکید بر اینکه کاهش یا افزایش ۱۰ درصد عرضه مرغ باعث تغییر قیمت مرغ در کشور می شود، گفت: در شرایط کنونی صنعت مرغ در ایران دارای بازار بزرگی است و تغیر ۱۰ درصدی در تولیدات سالانه این صنعت ۲۴۰ هزار تن است که برابر با تقاضای یک ماه مرغ کشور است.

شبکه توزیع جوجه هم درگیر دلالی است

چهار آیین درباره وضعیت بازار جوجه افزود: در حال حاضر تعدادی از تولیدکننده های مرغ مادری از تولید خارج شده اند و تولید حدود ۸۵ تا ۱۰۰ هزار جوجه کم شده به همین دلیل هر جوجه ۲ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب به مرغدارها عرضه می شود و دولت باید به مرغداری ها با قیمت مصوب جوجه ریزی کند تا انگیزه ای برای تولید داشته باشند اما مشکلی که وجود دارد این است که شبکه توزیع جوجه هم درگیر دلالی است و راه اندازی یک سیستم بازارگاه برای آن می تواند کمک کننده باشد.

او درباره قاچاق مرغ از ایران به عراق گفت: طبق گزارش ها اقتصاد ایران ۳۰ درصد به قاچاق آلوده است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با آن ایجاد شده به همین دلیل همه بازارها همچون مرغ، آلوده به قاچاق است.

چهار آیین درباره تاثیر قاچاق بر گرانی مرغ در ایران تصریح کرد: ایران در بهترین حالت در سال ۹۶ حدود ۱۵۰ هزار تن مرغ صادر کرده که به نسبت تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرغ در سال عدد بسیار کمی است ولی اینکه چقدر خروج مرغ از بازار می تواند تاثیر بر قیمت بگذارد به شرایط تولید بستگی دارد که در یک مقطع تولید کاهش یافت و در آن زمان خروج مرغ از بازار اثرگذار بوده است.