بعد از خروج شرکت های کره ای، رونمایی از محصولات جدید لوازم خانگی نشان دهند ظرفیت بالای شرکای ایرانی است؛ اما از آنجایی که سرمایه گذاری بالایی توسط شرکت های کره ای برای تولید مشترک با ایران در کشور انجام شده، ادامه همکاری در این بخش می تواند به ارتقای صنعت لوازم خانگی ایران کمک کند.

به گزارش مرور نیوز، به تازگی با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خط تولید محصولات جدید گروه سام در بخش لوازم خانگی افتتاح شد که بعد از خروج شرکت های کره ای نشان داد که این شرکت ظرفیت بالایی برای جایگزینی محصولات قبلی دارد و در آینده هم قرار است محصولات دیگری به بازار عرضه کند، اما از آنجایی که سرمایه گذاری بالایی توسط شرکت های کره ای برای تولید مشترک با ایران در کشور انجام شده، ادامه همکاری در این بخش می تواند به ارتقای صنعت لوازم خانگی ایران کمک کند.

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با اشاره به اینکه در دو سال اخیر که برندهای کره ای از ایران خارج شده اند به دلیل اینکه زیرساخت های زیادی برای تولید در ایران راه اندازی کرده بودند خسارت دیدند، گفت: شرکت های تولیدکننده محصولات برند کره ای در ایران با خروج این شرکت ها با خسارت های انبوهی مواجه شده اند، از این رو در شرایط کنونی بازگشت برندهای کره ای به سیاست های کلان صنعتی کشور بستگی دارد که باید از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود؛ همچنین ورود دو شرکت لوازم خانگی به بازار ایران مشروط بر جبران خسارت و تامین نظر شرکت های تولیدکننده محصولات آنها در ایران است.

علیرضا موسوی مجد  با بیان اینکه در دو سال گذشته بازار لوازم خانگی ایران با نوسانات زیادی همراه بود، افزود: در این چند سال شرکتی مانند سام محصولات تلویزیون و ماشین لباسشویی را با کمک جوانان ایرانی طراحی و تولید کرده است و به زودی محصولات دیگری مانند یخچال و جارو برقی را هم روانه بازار خواهد کرد.

سرمایه گذاری خارجی ها در ایران برای ارتقای صنعت

همچنین دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه به تازگی برخی برندها سرمایه گذاری خوبی برای تولید محصولاتی مانند تلویزیون، ماشین لباسشویی و ... انجام داده اند گفت: در شرایط کنونی سیاست گذاری در کشور باید به گونه ای باشد که کالای نهایی لوازم خانگی حداقل ۵ سال واردات نشود تا سرمایه گذاری‌های که انجام شده به بار بشیند و بومی سازی و بلوغ برای تولیدات آنها طی شود اما این نافی این نیست که با دنیا ارتباط نداشته باشیم.

 عباس هاشمی با بیان اینکه ارتباطات با سایر کشورها برای تولید محصولات لوازم خانگی باید مطابق با سیاست ها کلان باشد، افزود: تعاملات و مذاکرات با شرکت های خارجی همیشه بی ضرر است، در شرایط کنونی مهم این است که هوشمندی لازم بکار گرفته شود و مطابق با مصالح کشور مذاکراه انجام دهیم و شرکت های خارجی باید شرط و شروط ها را اجرا کنند، برای نمونه شرکت های خارجی باید سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند یا همکاری غیر مستقیم به صورت پایداری با شرکت های ایرانی انجام دهند، برای نمونه استقرار مراکز تحقیق و توسعه آن ها در ایران و ایجاد مراکز آموزشی، ماکتینگ و .. می تواند تاثیر مثبتی در صنعت لوازم خانگی داشته باشد.

 او با تاکید بر اینکه قطعه سازان باید وارد شبکه تامین شرکت های خارجی شوند تا قطعه سازان ایرانی با رقابت بتوانند قطعات را برای برندهای خارجی به ویژه در راستای نیاز بازار کشور تولید کنند و یا محصولات برندهای خارجی را برای صادرات تولید کنند.

هاشمی با بیان اینکه در شرایط کنونی خیلی از کالاهای لوازم خانگی بیش از نیاز تولید می شود، تصریح کرد: در صنعت لوازم خانگی ایران تنها در برخی کالاها مثل اسپلیت، سشوار، اتو و... کمتر از نیاز داخلی تولید می کنیم  که بخشی از این کالاها قاچاق پذیر هستند یا تولید آنها اقتصادی نیست، به همین دلیل در شرایط کنونی بخش خصوصی با شرایط در حال تطبیق است، به طوری که امروز توانسته در تولید محصولاتی مانند ماشین لباسشویی، تلویزیون و ... موفقیت های زیادی داشته باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه از لحاظ کیفیت هر برندی یک کیفیت دارد، گفت: در شرایط کنونی کیفیت محصولات لوازم خانگی در ایران رو به بهبود است و این فرایند در آینده می تواند رقابت پذیری را برای محصولات ایرانی بیشتر کند، هرچند در شرایط کنونی برخی محصولات ایرانی به کشورهای دیگر هم صادرات می شود.

 در حال حاضر صنعت لوازم خانگی ایران به ۷۰ درصد خودکفایی رسیده است و ۳۰ درصد دیگر همچنان وارداتی است، به همین دلیل همکاری با شرکت های خارجی برای تولید مشترک اجتناب ناپذیر است، چراکه تکنولوژی لازم برای برخی قطعات مانند کمپرسور و ... وجود ندارد و از طرف دیگر تکنولوژی همواره در حال ارتقاست و اگر بازار ایران در یک حصار محدود شود لاجرم از رقابت جهانی باز خواهد ماند، البته در شرایط کنونی برخی تولیدکننده های شریک شرکت های کره ای توانسته اند در ایران کالاهای با کیفیتی تولید کنند اما این به معنای این نیست که نباید با همکاری شرکت های خارجی محصولات صادراتی تولید کنند.