رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران گفت: در حال حاضر مشکلی در بازار مرغ وجود ندارد و قیمت گوشت مرغ گران نخواهد شد و ادعاها درباره خرید پوست مرغ توسط مردم صحت ندارد.

به گزارش مرور نیوز، رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مرغ هیچ مشکلی ندارد، گفت: هم اکنون مشکلی برای تامین نهاده ها وجود ندارد و هرچند مشکلاتی برای جوجه ریزی وجود دارد با این حال قیمت ها تغییر نخواهد کرد و مساله جوجه ریزی هم به زودی برطرف می شود.

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه در ماه های قبل به دلیل اینکه مرغ مادر برای کشتار رفته بود، آمار این مرغ ها کم شده بود و روی جوجه ریزی تاثیر منفی گذاشته بود، تصریح کرد: از آنجایی که از تخم مرغ مادر برای جوجه ریزی استفاده می شد و تعداد مرغ‌ها کم شده بود، آمار جوجه ریزی هم کاهش یافته بود و در حال حاضر مرغ های مادر مورد نیاز از طریق واردات تخم مرغ نطفه دار برطرف شده و بخشی از مساله جوجه ریزی هم در داخل مدیریت شده و تولید تخم مرغ جوجه یک روزه به خوبی انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه حداکثر تا یک ماه آینده بحث جوجه ریزی حل می شود، تصریح کرد: در حال حاضر میزان جوجه ریزی کشور ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه است که کاملا نیاز داخلی را پاسخ می دهد.

میزان تولید مرغ  ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی است

یوسف خانی با تاکید بر اینکه در اسفند ماه میزان تولید مرغ در آمار بیش از ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی عنوان می شد اما مرغی که بازار عرضه می شد کمتر بود اظهار کرد: به نظر می رسد کمتر از ۱۰۰ میلیون  قطعه جوجه ریزی شده بود و از طرف دیگر در چند ماه گذشته تولیدکننده ها به قیمت مرغ اعتراض داشت و وزیر کشاورزی این افزایش قیمت مرغ را با مسئولیت خودشان اجرا کردند و پس از اینکه قیمت مرغ ۲۴۹۰۰ تومان اعلام شد بحران تولید مرغ حل شد.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران با بیان اینکه قبل از گرانی قیمت مصوب، مرغدارها جوجه ریزی کرده بودند و تولید کافی بود اما عرضه نمی کردند، تصریح کرد: در آن زمان مرغدارها به قیمت مرغ اعتراض داشتند و در نهایت افزیش قیمت مرغ رخ داد و کاش وزیر کشاورزی چند ماه قبل تر افزایش قیمت را می پذیرفت تا گرانی ها و صف های مرغ رخ نمی داد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تقاضا برای مرغ در ماه به اندازه حدود ۷۰ میلیون جوجه ریزی است، گفت: اگر ماه رمضان تمام شود و کرونا کمتر شود و رستوران ها شروع به کار کنند و مراسم ها هم راه بیفتد در آن شرایط میزان تقاضا برای گوشت مرغ به ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی هم می رسد.

رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران افزود: در شرایط کنونی جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه تبدیل به مرغ نشده و در ماه های آینده تبدیل مرغ می شوند و در آن شرایط با مازاد مرغ امکان صادرات وجود خواهد داشت.

شایعه گرانی قیمت پای مرغ

یوسف خانی درباره شایعه گرانی قیمت پای مرغ، گفت: قیمت پای مرغ را چه کسی تعیین می کند؟ به طور قطع عرضه و تقاضا تعیین کننده است، قیمت پای مرغ الان بسته ای یک کیلوی ۱۲ هزار تومان است و در یک مقطع به دلیل اینکه تولید مرغ کاهش یافته بود قیمت به ۲۰ هزار تومان رسیده بود.

او درباره خرید پوست مرغ توسط برخی افراد گفت: بحث خرید پوست مرغ اصلا صحت ندارد و این حرف بی انصافی است و ممکن است حرف های جهت داری باشد که بخواهند به وزیر کشاورزی و صنعت فشار بیاورند؛ در حالی که در شرایط تحریم و با مشکلاتی که وجود داشت، این دو وزیر نیاز بازار به مرغ را مدیریت کرده اند. در واقع ممکن است مردم برای تامین مرغ وارد صف شده باشند، اما در شرایط کنونی قیمت مرغ ۲۵ هزار تومان است و مبلغ گرانی نیست و وقتی قیمت کالاهای دیگر را ببینید مشخص می شود که قیمت مرغ چندان گران نشده و حتی تغییر قیمت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز بسیار کم است.

او افزود: اوج مصرف مرغ در کشور حتی قبل از تحریم ها ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی بوده و الان حدود ۷۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مصرف داخلی است.