رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه سیاست های مداخله جویان دولت در قیمت گذاری اجاره مشکل ساز است گفت: طبق نظر دولت قیمت اجاره ها باید ۲۵ درصد افزایش یابد و این مساله عملا منجر می شود که افزایش قیمت رخ دهد و در نهایت اختلال در بازار به وجود بیاید در حالی که معتقدیم قیمت اجاره ها و قیمت مسکن هر دو باید کاهش پیدا کند.

به گزارش مرور نیوز، در دو سال گذشته در کنار افزایش التهاب بازار خرید و فروش مسکن، اجاره ها هم به شدت افزایش یافت و طبق آمارها در تهران مهاجرت معکوس رخ داد و بسیاری از مستاجران مناطق پایین شهر تهران هم به سمت حاشیه ها و حلبی نشینی رفتند که به دلیل شیوع ویروس کرونا این مساله مشکل زاست؛ هرچند دولت در سال گذشته تسهیلاتی برای اجاره نشین ها اختصاص داد، اما به دلیل تاخیر در تخصیص و کم بودن مبلغ آن عملا اثرگذاری چندانی نداشت، در شرایط کنونی هم بسیاری از فعالان بازار مسکن معتقدند سیاست های مداخله جویان دولت در قیمت گذاری اجاره مشکل ساز است، در حالی که دولت باید به وظیفه ذاتی خود در تامین و ساخت مسکن بپردازد.

تاثیر منفی تعیین میزان افزایش اجاره ها توسط دولت

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه دولت در بخش اجاره ها دخالت نکند، مردم بیشتر باهم کنار می آیند، گفت: در حال حاضر دولت سقف افزایش اجاره ها برای سال جدید را ۲۵ درصد تعیین کرده است و وقتی دولت درصدی برای افزایش اجاره مشخص می کند یا اینکه گفته می شود که مالک حق تغییر مستاجر را ندارد و ... باعث بروز مشکلات بین مالک و مستاجر می شود.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه وقتی قیمت خانه بالا برود قیمت اجاره هم بالا می رود، افزود: در حال حاضر ما همانطوری که معتقدیم قیمت مسکن باید کاهش یابد قیمت اجاره ها هم باید کاهش پیدا کند و قیمت گذاری ها مانع این اقدام می شود.

او با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی بدون مبنا، افزایش قیمت ها را برای اجاره اعلام کرده است، تصریح کرد: طبق نظر دولت قیمت اجاره ها باید ۲۵ درصد افزایش یابد و این مساله عملا منجر می شود که افزایش قیمت رخ دهد و در نهایت اختلال در بازار به وجود بیاید، در حالی که در سال گذشته به دلیل مشکلات کرونا و گرفتاری های اقتصادی برخی مالکان اجاره های خود را بخشیدند و این اتفاق می توانست در سال جاری هم رخ دهد.

افزایش عرضه مسکن در کاهش مبلغ اجاره ها تاثیر گذار است

قلی خسروی با بیان اینکه افزایش عرضه مسکن می تواند در وضعیت اجاره ها هم تاثیر گذار باشد، گفت: در شرایط کنونی دولت موضوع ثبت اطلاعات خانه ها را در سامانه املاک کشور دنبال می کند و این سیاست می تواند میزان عرضه خانه های خالی به بازار را بیشتر کند که نتیجه آن کاهش قیمت اجاره هم می تواند باشد.

او با تاکید بر اینکه مذاکرات برجام ربطی به بازار مسکن ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و مذاکرات برجام هم تاثیری در قیمت املاک ندارد، اما به طور کلی وقتی قیمت ارز کاهش پیدا کند به تبع آن روی مصالح ساختمانی هم در بلندمدت تاثیر می گذارد، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از مصالح ساختمانی متاثر از قیمت های جهانی هستند به همین دلیل نرخ ارز تاثیر گذار بوده است و دلالی ها به این التهابات افزوده است.

قلی خسروی با تاکید بر اینکه دولت تنها با افزایش ساخت و سازها می تواند بازار مسکن و اجاره ها را متعادل کند، گفت: در سال های گذشته میزان تولید مسکن در ایران کمتر از تقاضا بوده است، به همین دلیل دلال ها به مشکلات این بازار دامن زدند و در نهایت قیمت ملک در ایران به صورت نجومی بالا رفته است که باید کاهش یابد.