در حالی که شاخص کل روز چهارشنبه نزدیک به نیم درصد رشد داشت و شاخص فرابورس نزدیک به صفر درصد بود، خروج سرمایه بورسی در هفته اخیر به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این روند حکایت از ضعف دولت در اجرای سیاست های حمایتی است و احتمالا در آینده نه چندان دور دوباره شاهد التهاب بازارهای موازی خواهیم بود.

به گزارش مرور نیوز، در پایان معاملات هفته گذشته شاخص در محدوده یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی قرار گرفت تا با وجود رشد ۵ هزار واحدی شاخص کل، همچنان بخش عمده ای از نمادهای کوچک در صف فروش قفل بمانند و معامله چندانی نداشته باشند؛ به عبارت دیگر در حالی که شاخص کل نزدیک به نیم درصد رشد داشت و شاخص فرابورس نزدیک به صفر درصد بود، خروج سرمایه بورسی در هفته اخیر به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید،  این روند حکایت از ضعف دولت در اجرای سیاست های حمایتی است و احتمالا در آینده نه چندان دور دوباره شاهد التهاب بازارهای موازی خواهیم بود؛ زیرا در سال جاری تنها روز ۲۴ فروردین ورود نقدینگی به بورس داشته ایم و در تمام روزهای دیگر در سال جدید خروج سرمایه ادامه داشته است.

شاخص هموزن هم در تایم فریم هفتگی

در شرایط کنونی شاخص هموزن در تایم فریم هفتگی نزدیک به لبه ابر شده که در همان محدوده یعنی ۴۱۵۰۰۰ تا ۴۱۹۰۰۰  کیجونسن است و حمایت فیبو ۰.۵ نیز در همین محدوده است. این شاخص از طرفی در RSI هم نزدیک به یک محدوده ای شده که قبلا از آنجا برگشته است؛ بنابراین این محدوده یک حمایت خوب محسوب می شود و باید دید با توجه به فشار فروش و نبود اعتماد در بین سهامداران، آیا افرادی هستند که دست به خرید بزنند یا خیر؟ به طور قطع سیاست های دولت می تواند شرایطی را ایجاد کند تا با دیگر شاهد متعادل شدن معاملات در نمادهای کوچک باشیم، اما تاکنون سیاست های دولت در راستای جلوگیری از سقوط شاخص و بلوکه ماندن دارایی های مردم بوده است.

نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شد

در هفته گذشته نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شد بدین معنی که روزانه به طور میانگین بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج شده است و ارزش معاملات خرد هم به پایین ترین سطح خود یعنی کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در روز چهارشنبه گروه بانکی ها و فلزات اساسی بیش از ۲.۵ درصد رشد مثبت داشتند و در مقابل گروه پالایشی ها بیش از ۲ درصد افت داشتند و گروه خودرویی هم با کمی اصلاح کمتر در رده دوم قرار داشتند، در حالی که روزهای اخیر خبرهای مثبتی درباره بازار نفت و حتی خودرو منتشر شده است و این اصلاحات بسیار عجیب به نظر می رسد.

البته در شرایط کنونی بیشترین فشار روی سهم های بنیادی و بزرگ و سهامداران این سهم هاست، زیرا این سهم ها حتی در صف فروش هم خریدار دارند و همین باعث می شود قیمت پایانی هم پر بشود و روز بعد قصه از نو و هر روز منفی تر از دیروز باشد.

وضعیت بازار در آخرین روز معاملات

جمع صف‌های خرید در روز چهارشنبه حدود ۲۸۵میلیارد تومان بود. همچنین ارزش کل صف‌های فروش ۵ هزار و ۷۴۰میلیارد تومان بود، از این رو می توان گفت خالص سفارشات فروشی که در سیستم معاملات ثبت شده به ۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان می‌رسید و ارزش ۱۰ صف خرید برتر بورس و فرابورس در مجموع ۲۵۵ میلیارد تومان یعنی۹۰ درصد کل ارزش نقدینگی و ۱۰ صف فروش برتر هزار و ۳۵ میلیارد تومان یعنی ۱۸ درصد کل ارزش نقدینگی را شامل می شدند.

در هفته گذشته «محصولات غذایی و آشامیدنی» کم اقبال‌ترین صنعت بودند که با خالص سفارش فروش ۵۲۵ میلیارد تومانی در روز چهارشنبه کمترین بازدید را داشتند و پس از آن گروه «فلزات اساسی» قرار داشت که برآیند سفارشات فروش آن ۵۱۵ میلیارد تومان بود و البته در کلیت بازار معاملات تقاضای چشمگیری نداشت.

در پایان معاملات هفته گذشته ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۷۶۹ هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۲۸۷ هزار تومان رسید. از این رو ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان رسیده است.

وضعیت بازارهای موازی

در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار سرمایه به بازارهای موازی به ویژه دلار و طلا چشم دوخته اند و امیدوارند روند نزولی آن بازارها منجر به ورود سرمایه به بازار بورس شود. در هفته گذشته علی رغم افزایش تورم و سیاست های انبساطی دولت ها، طلا در هفته ای که گذشت در یک محدوده خنثی نوسان داشت، هرچند کاهش قیمت ارز روی این بازار تاثیر داشت اما همچنان به کاهش مقاومت دارد. در روز پنج شنبه به دلیل انتشار خبر شرط دولت آمریکا برای توافق برجام و احتمال درخواست این کشور برای حذف سانتریفیوژهای نسل جدید بار دیگر بازار ارز ایران وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد تا تنها ارز برای کمتر از یک روز در مرز ۲۰ هزار تومان باقی مانده باشد.

در بازارهای بین المللی هم با توجه به اینکه فدرال رزرو همچنان حمایت از اقتصاد را در قالب سیاست های انبساطی دیده و دولت های دیگر نیز افزایش مخارج داشته اند، طلا در مقابل داده های خوب اقتصادی مقاومت کرده و سطح ۱۷۵۷ دلار را حفظ کرده است.

از طرف دیگر نرخ بازدهی اوراق قرضه بعد از چند هفته نزول در بازارهای جهانی به دلیل خرید اوراق توسط فدرال رزرو، هفته گذشته عملکرد مثبتی داشت که منجر به افت اندک قیمت طلا نیز شد. ذخایر طلای اس پی دی آر گلد تراست، به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در ادامه روند نزولی خود به حدود ۳۲.۶ میلیون انس رسیده که نسبت به اوج ۴۱ میلیون انس خود، کاهش قابل توجهی داشته است.